Učenici koji završavaju osnovnu školu u lipnju ove godine u srednje škole upisivat će se prema nešto izmijenjenim uvjetima i pravilima. Izradu novih kriterija Ministarstvo obrazovanja pokrenulo je nakon što se i lani pokazalo da su velik problem superodlikaši koje pojedine gimnazije ne mogu upisati, a ni pravedno obaviti selekciju jer je riječ o djeci s istim brojem bodova. Zbog toga je prošle jeseni osnovano povjerenstvo koje je uz ostalo predlagalo novo bodovanje uspjeha u osnovnoj školi, ukidanje nekih beneficija, ali i uvođenje novih za izvrsne učenike.
Promijenio odluku
– Povjerenstvo je predlagalo da škole koje imaju problema s viškom odlikaša mogu bodovati uspjeh od petog do osmog razreda, ali to bi morale objaviti u natječaju za upis učenika. Usto, predviđa se da se u željene škole izravno upisuju učenici koji su pobijedili na državnom natjecanju iz nekog predmeta te vrhunski sportaši. U sustav srednjoškolskog obrazovanja vraćaju se i policijske škole – kazala je pomoćnica ministra za srednje školstvo Vesna Hrvoje Šic.
Unatoč takvu prijedlogu povjerenstva, ministar obrazovanja Radovan Fuchs, koji bi odluku o kriterijima za upis u srednje škole trebao potpisati danas ili sutra, u posljednji trenutak odlučio se za drugo rješenje.
– Umjesto proširenja bodovanja uspjeha na peti i šesti razred, odlučio sam da se u školama koje imaju više djece s istim brojem bodova vrednuje prosječna ocjena iz svih predmeta u sedmom i osmom razredu – kazao je Fuchs.
Dodao je također da će ostati i bodovanje plesne i glazbene škole unatoč tome što je struka predlagala drugačije. U srednje škole za obrazovanje policajaca moći će se upisivati svi učenici koji su završili prva dva razreda u bilo kojoj drugoj srednjoj školi ili gimnaziji. Hoće li se bodovati i ocjena iz vladanja kao što je bilo lani, još je neizvjesno. Većina ravnatelja smatra da to nije dobro, no u Ministarstvu obrazovanja i dalje smatraju da na taj način potiču primjereno ponašanje učenika i od toga, barem zasad, ne žele odustati.
Još sporno vladanje
Protiv bodovanja vladanja učenika je i ravnatelj zagrebačke Druge gimnazije Drago Bagić.
– Ako se boduje vladanje, onda treba bodovati neprimjereno, dobro i uzorno, a ne samo uzorno – ističe Bagić. On i njegovi kolege ravnatelji srednjih škola, iako su svjesni toga da svaka ocjena ne odražava stvarno znanje učenika, protive se bilo dodatnu testiranju ili prijamnim ispitima za srednje škole.
– To bi bilo previše stresno za djecu te dobi – tvrdi Bagić.
Ravnateljica zagrebačke Sedme gimnazije Ljilja Vokić smatra da je rješenje u oštrijoj kontroli osnovnih škola. – Trebalo bi provesti testiranja učenika i vidjeti jesu li im ocjene u skladu sa znanjem. Na temelju toga trebalo bi ići u promjene – ističe Lj. Vokić.
Što se tiče sportaša mogu progutati da im se u slučaju jednakih bodova iz znanja da prednost. Ništa drugo. Tak i tak budu kasnije brali takvu lovu od koje se mnogim učenim ljudima vrti u glavi.