intervju s ministrom

Željko Jovanović: Rektor Bjeliš čini sve da me smijeni!

'20.06.2013., Zagreb - Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Zeljko Jovanovic. Photo: Robert Anic/PIXSELL'
'Robert Anic/PIXSELL'
23.06.2013.
u 17:02

Jedan od najeksponiranijih i najnapadanijih članova vlade Zorana Milanovića, koji je u javnosti dobio i epitet dežurne svađalice, žestoko brani svoje stavove i projekte

Odluke i nastupi ministra znanosti, obrazovanja i sporta Željka Jovanovića u proteklih godinu i pol dana izazivali su žestoke rasprave i polemike u javnosti, ali unatoč tome on nije mijenjao ni svoj nastup ni retoriku za koju mnogi tvrde da je odlična za saborskog zastupnika, što je Jovanović prije bio, ali da nije najprimjerenija za ministra. No, takve primjedbe Jovanovića ne zbunjuju, stalno ponavlja da sve što radi – radi u interesu učenika. Usto, često kaže da uvodi red u sustav.

Što to konkretno znači, kakav ste to nered zatekli, odnosno kakav i koliki nered su prethodnici ostavili?

Predugo bi trajalo da nabrajam sve elemente nereda i kaosa koji opterećuju obrazovni sustav od vrtića do doktorskih studija pa evo samo nekoliko primjera: pedagoški standardi za vrtiće su neostvarivi i njihova bi doslovna primjena značila da tisuće djece ostaje bez predškolske skrbi, brojni ravnatelji u osnovnim i srednjim školama izabrani su isključivo po kriterijima HDZ-ove političke podobnosti, isti ti, u dogovoru sa stranački odabranim školskim odborima, zapošljavaju stranački podobne učitelje i nastavnike, pojedini ravnatelji srednjih škola koji su nelegalnim upisima poslali djeci najgoru moguću poruku da znanje i sposobnost nisu bitni ako imate dobru vezu, zatim nevjerojatna neodgovornost i površnost ispitnih koordinatora koji su ugrozili čitavu državnu maturu zamijenivši ispite, nesklad između obrazovnih programa i potreba gospodarstva i hrvatskog društva, bahatost i sebičnost pojedinih nakladnika, neodgovorno ponašanje dekana veleučilišta i fakulteta koji vlastite prihode institucija u potpunosti troše na plaće, preskupi doktorski studiji koji su usto i upitne kvalitete, znanstveni projekti koji nikome ne služe, novaci koji nikad ne doktoriraju... Kako to riješiti? Teško. Prvo, morate imati debele živce i dobar želudac, a drugo, morate biti spremni na podzemne igre manjine vrlo glasnih interesno povezanih skupina kojima su na prvome mjestu vlastiti interesi. Takvima su učenici, studenti i sportaši samo alat za osobne interese ili zaradu. O tom sređivanju nereda stalno govorim. Škole nisu mjesto za zbrinjavanje tehnološkog viška, niti su veleučilišta tu da bi profesori zarađivali duple plaće, a sport da bi na grbači sportaša menadžeri bildali svoje tekuće račune.

Ima li u sustavu obrazovanja viška zaposlenih?

Već godinama se smanjuje broj učenika u školama, a istovremeno raste broj učitelja i nastavnika. Pojedini se ravnatelji više brinu o tome da ne dođe do tehnološkog viška nego o kvaliteti nastave. Svaka općina inzistira na tome da ima školu iako bi prijevoz učenika iz područnih do matične škole bio jeftiniji, a kvaliteta nastave veća nego u kombiniranim razredima... E-upisi već sad pokazuju vrlo zanimljive brojke, ima programa u koje se nitko ne želi upisati i koji su se proteklih godina netransparentno odobravali. Upravo će e-upisi, uza sve dobrobiti za učenike i njihove roditelje, dati bazu podataka koja će nam pomoći u donošenju strateških odluka, od zapošljavanja, viškova do nove mreže škola.

U uvođenju reda s mnogima ste se sukobili i po mišljenju upućenih otvorili previše fronta... Slažete li se s tim?

Neodgovornost, neznanje, sebičnost, lažljivost, licemjerje, nepotizam i korupcija toliko su opasni i štetni za naše društvo da u borbi sa svima koji predstavljaju te osobine ulazim bez ikakva kompromisa, otvoreno i strastveno, ponekad i bez razmišljanja o posljedicama. Mnogi su mi rekli da na taj način prije svega štetim samome sebi. Možda su i u pravu, ali da činim drugačije, onda to ne bih bio ja. Svi koji me dobro znaju reći će vam da sam izuzetno mirna i za razgovor spremna osoba, da uvijek prihvaćam argumente i da sam zagovornik pristupa da je bitna snaga argumenta, a ne argument snage. Međutim, ako se druga strana ne ponaša tako, onda tu nema nastupa u rukavicama. Uvjeren sam da će u konačnici moj pristup pobijediti i da će cjelokupna obrazovna vertikala, od vrtića do doktorskih studija, kao i sport, biti bolji nego što su danas. Ne možete rješavati probleme ako razmišljate i činite isto kao i oni koji su do tih problema doveli. Morate raditi drugačije, zato i imam puno fronta. Kod mene nema dogovora ispod stola, nema umrežavanja s raznim interesnim skupinama, od udruga, sindikata, sportskih menadžera do profesorskih lobija ili nakladnika.

Što vam je trebao sukob s gotovo čitavom akademskom zajednicom?

Nisam u sukobu s akademskom zajednicom. Očito je da se moji potezi ne sviđaju maloj skupini glasnih mediokriteta koji su novcima državnog proračuna privatizirali pojedina znanstvena područja, prije svega društveno-humanistička, pojedinim dekanima veleučilišta ili fakulteta koji ni jednu kunu vlastitih prihoda (a koje su uzgred budi rečeno ostvarili sredstvima državnog proračuna) nisu uložili u studentski standard ili veću kvalitetu nastave, zatim rektoru Zagrebačkog sveučilišta koji na sve načine opstruira rad Ministarstva zbog osobne taštine i koji uopće ne razumije ili ne želi razumjeti da bez Ministarstva ne bi bilo moguće provesti sanaciju Studentskog centra Zagreb i sa svojim filozofskim krugom čini sve da me smijeni. Dakle, mi mijenjamo koncept iz državnog upravljanja obrazovanjem i znanošću u državni nadzor. Naravno da podupiremo autonomiju akademske zajednice, ali uz autonomiju neraskidivo ide i odgovornost. Pravilnik o napredovanjima možda nije idealan, ali je bolji od prethodnog, što naravno ne znači da ga novo Nacionalno vijeće ne može učiniti još boljim. Ipak, smatram kako je ključ problema u tome što su pojedine skupine izgubile monopol i to ih očito jako zabrinjava.

Kako vam se moglo dogoditi da vam zdravstveni odgoj padne na Ustavnom sudu zbog procedure?

U dosadašnjem mandatu dvije su inicijative morale biti besprijekorne i to sam svima nekoliko puta rekao kod njihove pripreme. Riječ je o zdravstvenom odgoju i sportskoj inspekciji. Vjerovao sam u profesionalnost i kvalitetu ljudi u sustavu koji vodim kao i u to da se sustav, otporima usprkos, može promijeniti u relativno kratkom roku. Oboje se pokazalo preoptimističnim ili čak naivnim.

Kakve posljedice snose ili će snositi odgovorni?

Rad u Ministarstvu je timski rad, vođa tog tima sam ja. U konačnici, kritike ili pohvale za dobre ili loše odluke snosit ću ja, tako mora biti. Mislim da je sve ovo bila posljedica lošeg znanja i neodgovornosti manjeg dijela službenika Ministarstva.

Odlazi li vaša pomoćnica Ankica Nježić iz Uprave za odgoj i obrazovanje?

Uprava je bila preglomazna i zato ćemo je podijeliti na dva dijela. Gospođa Nježić će ostati. Nitko nikamo ne odlazi, ali će biti promjena u ustroju i sistematizaciji kako bi svi svoj posao odrađivali bolje i sa što manje grešaka. Jednako tako, svi su iskoristili svoj bonus i sljedeća greška značit će i najstrože sankcije. U svemu, za mene je, ipak, najvažnije to da Ustavni sud nije doveo u pitanje sadržaj Kurikuluma zdravstvenog odgoja, koji ni jednom riječju ne ugrožava pravo roditelja na odgoj djece u skladu s njihovim vjerskim uvjerenjima. Dapače, potiče ih na razgovor, odnosno jača mjesto obitelji u odgoju djece. No to ne znači da bilo čije vjersko uvjerenje smije ugrožavati pravo djeteta na zdravlje, na informaciju ili znanstveno utemeljenu činjenicu koja mu može koristiti da zaštiti i sebe i svoje najbliže od bolesti.

Zašto ste toliko inzistirali na novim udžbenicima 2014. godine i kako mogu biti novi ako ne postoji novi kurikulum niti novi nastavni planovi i programi?

Odgovor je vrlo jednostavan, naši su udžbenici zastarjeli i nekvalitetni, udžbenički kompleti su preskupi, a torbe preteške. Zar to nisu dovoljni razlozi? Istovremeno, Zakon o udžbenicima predviđa mogućnost promjene udžbenika svake četiri godine i to je bila prilika za iskorak. Udžbenici za školsku godinu 2014./2015. birat će se samo po jednom kriteriju – kvaliteti. Nema korupcije, dogovora ispod stola, ucjena učitelja, tiskanja knjiga premijerove supruge ili samog ministra u zamjenu za tržišni udio. To je bio razlog što sam toliko inzistirao na potpisivanju antikorupcijskog sporazuma. Najveća su prepreka slobodnom društvu i većoj kvaliteti života – neznanje i korupcija.

I tu je intervenirao Ustavni sud i prolongirao rokove, ali sad je cijeli postupak izrade novih udžbenika protuzakonit.... Kako ćete to riješiti? Uredbom?

Školska knjiga i nekoliko manjih nakladnika podnijeli su ustavnu tužbu. Jasno je tko tu vodi glavnu riječ i iz kojih razloga. No, ne bih se više osvrtao na to. U razgovorima koje smo vodili svi su nakladnici pristali na zajednički dogovor o svim pitanjima koja se odnose na tisak udžbenika za školsku godinu 2014./2015. Ako su u tim razgovorima bili iskreni, očekujem da povuku tužbu i poštuju dogovor. Svi su dokumenti pripremljeni i očekujem da će proći proceduru, od javne rasprave do Vladine i saborske procedure, kako bismo u skladu s dogovorenim rokovima odradili posao u interesu učenika.

Ove godine prvi put na državnoj maturi dogodio se incident na ispitu iz hrvatskog. Vi tvrdite da je zamjena eseja testom u tri škole i tri različita grada bila greška koordinatora, a ostatak zemlje govori o sabotaži? Tko je u pravu?

Nisam pobornik teorija urote i zaista mislim da se radilo o neshvatljivoj pogrešci ispitnih koordinatora, ali istovremeno i njihovoj golemoj neodgovornosti i površnosti koja je gotovo ugrozila (s obzirom na istovremene prijetnje štrajkom) cijelu jednu generaciju u trenutku najvažnijeg testa u životu. Jest da su mnogi jedva dočekali da i to iskoriste za politizaciju i napade na mene osobno i Ministarstvo u cjelini. Sve to više govori o njima i njihovu licemjerju. Cijeli taj nemili događaj pokazao je u kojoj mjeri moj tim može djelovati u kriznim situacijama kako bi se spriječila dodatna šteta koja se mogla dogoditi.

Bivši ravnatelj Centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Goran Sirovatka smijenjen je na vaš zahtjev. Zašto?

Gospodina Sirovatku smijenilo je Upravno vijeće nakon što je upravni nadzor pokazao brojne nepravilnosti u organizacijskom, kadrovskom i financijskom smislu njegova vođenja NCVVO-a. Upravni nadzor provodimo i u drugim agencijama, u HOO-u, na veleučilištima, fakultetima i zaista je sramotno na koji način pojedinci neodgovorno i nemarno brinući se o uskim osobnim interesima upravljaju državnom imovinom i proračunskim novcima.

Koga biste voljeli vidjeti na čelu Centra?

Osobu s vizijom, stručnim referencama, organizacijskim sposobnostima koja će unaprijedi rad Centra, ključne institucije za veću kvalitetu našeg obrazovnog sustava.

Po kuloarima povremeno krene priča da će se državna matura ukinuti. Hoće li?

Državna matura neće se ukinuti, ona je antikorupcijski mehanizam, sjajan model kontrole kvalitete. Potrebno ju je unapređivati i više koristiti za kvalitetne analize radi poboljšanja kvalitete rada i samih obrazovnih programa s obzirom na to da ti pokazatelji do sada nisu bili dovoljno iskorišteni.

Hoćete li i kada odlučiti o uvođenju novog pravopisa kao službenog?

Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje odradio je velik i dobar posao, od prvog dana ministarskog mandata tvrdio sam da se jezikom neće baviti ni politika ni političari. Na pravopisu su mnogi dobro zarađivali i to je bio njihov primarni interes, a ne briga za hrvatski jezik. Očekujem da u svim državnim tijelima, pa naravno i u školama, u školskim udžbenicima u uporabi budu preporučena rješenja pravopisa Hrvatskog instituta za jezik i jezikoslovlje.

Što ste željeli postići obvezom osnovcima da borave u Vukovaru i posjete Memorijalni centar?

Memorijalni centar Vukovar ima golemo značenje za Vukovar i cijelu Hrvatsku u obrazovnom, ali i kulturnom, turističkom i gospodarskom smislu. Naš je zajednički projekt u tom smislu dobio nepodijeljenu podršku i branitelja i struke i roditelja. Učenici će kroz priču o Vukovaru, simbolu Domovinskog rata, učiti o povijesti Domovinskog rata, i to na kvalitetan i znanstvenim i stručnim temeljima osmišljen način. Dvodnevna nastava počet će eksperimentalno već od iduće školske godine.

Znate li kakvu noviju povijest uče srpska djeca u Podunavlju?

Od 2004. sva djeca u RH, uključivši i pripadnike srpske nacionalne manjine, uče povijest po jedinstvenom nastavnom planu i programu koji vrijedi za sve učenike u RH, uključujući pritom i noviju hrvatsku povijest u udžbenicima hrvatskih izdavača.

Zašto se teško dogovarate sa sindikatima? Oni tvrde da ste vi konfliktni...

Nisam konfliktan, ali sam beskompromisan i svima kažem uvijek što iskreno mislim.

Zašto ste ulazili u javne polemike sa Zdravkom Mamićem?

Taj čovjek ne zaslužuje ni sekundu moga vremena, ni redak novinskog ili sekundu medijskog prostora.

Hoćete li do kraja mandata odraditi sve što ste planirali?

Sportskim rječnikom rečeno, još nismo završili ni prvo poluvrijeme. Ostalo je još puno vremena i ja vjerujem da ćemo na kraju našeg mandata biti ocijenjeni kao vrlo uspješno ministarstvo i da će se to osjetiti po kudikamo kvalitetnijim uvjetima rada u školama i na fakultetima i u sportu. Mislim da ćemo uspjeti ostvariti sve što smo obećali.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije