Izložba “The World Goes Pop” velike britanske galerije Tate osobito će nas zanimati jer su njezini važni protagonisti ugledni hrvatski umjetnici Boris Bućan i Sanja Iveković. Još je početkom godine bilo jasno da će 33 rada Borisa Bućana pod naslovom “Bucan Art” nastala 1972. godine biti dijelom izložbe, jer je ujedno riječ o radovima iz Kolekcije Marinko Sudac i jer je direktor galerije Tate Chris Dercon potvrdio to pismom Marinku Sucu, čiji je ranije bio gost u Zagrebu.
Pozitivan parazit
Dobro obavljen posao globalnoga umrežavanja hrvatske avangardne umjetničke prakse Sudac je okrunio tom izložbom najavljenom za jesen 2015. Zašto godinu ranije pisati o tome? Jer tri godine traje istraživanje kojim se stručno i ozbiljno bave kustosica Jessica Morgan i njezini suradnici koji će pokazati sveobuhvatnu izložbu pop arta. To znači da će i potvrditi Morganičinu tezu da nisu samo New York, London i nešto malo zapadne obale kolijevka pop arta, već da se pop art javlja globalno, i u Europi, Aziji, Latinskoj Americi. Galerija Tate raspisala je natječaj za doktorske istraživače s trogodišnjom stipendijom, koju je, kad je riječ o prostoru bivše Jugoslavije, dobila kustosica sa zagrebačkom adresom Lina Džuverović. Poznata kao bivsa umjetnička direktorica Londonske fondacije Calvert 22 i kao kustosica za nove medije u londonskom Institutu za suvremenu umjetnost, Lina je suradnica uglednih art magazina, suosnivačica agencije za suvremenu umjetnost Electra...
Trenutačno priprema i izložbu jugoslavenske umjetnosti koja će biti prikazana u prostoru Nottingham Contemporary 2016-te godine, a koja ce se baviti kontradikcijama jugoslavenskog društva, gdje se podrazumijevaju poznati fenomeni poput filmskog crnog vala, nove umjetničke prakse... Jučer je otputovala u London da bi radila na web-stranici izložbe “The World Goes Pop” i velikom katalogu koji će je pratiti. Trenutačno je najvažnije jedno: Jessica Morgan je odlučila da Boris Bućan i Sanja Iveković budu među 70 umjetnika iz brojnih zemalja iz kojih nikad nismo vidjeli popartističke radove. Bućanove pop-radove iz 1972. predstavila je na izložbi u Villi Polesini u Poreču kustosica Ana-Maria Milčić, i to sklopu projekta “Umjetnik na odmoru by Valamar” Kolekcije Sudac i Instituta za istraživanje avangarde. U tim radovima Bućan logotipove brandova velikih kompanija poput Coca Cole ili IBM-a zamjenjuje pojmom “art”, dakako u istoj vizualnoj šifri.
Slatko nasilje reklama
– U njima umjetnost pristupa potrošačkoj domeni, ali radi kritike potrošnje – kaže kustosica Milčić. Upravo su to primjeri našeg pop arta koje će u Tateu pokazati Jessica Morgan.
Osim Bućana, Kustosica Morgan je za londonsku izložbu izabrala i Sanju Iveković, i to s njezinim videom “Slatko nasilje/Sweet Violence” iz 1974. - To je rad iz kolekcije Tate – kaže Lina Džuverović. U njemu Sanja stavlja crne zatvorske rešetke pred TV ekran koji emitira reklame. I tu je riječ o kritici manipulativne uloge medija...
>> Nastavak povijesne avangardne igre dio programa 'Umjetnik na odmoru'