prije 67 godina

Dan koji je Zagreb zavio u crno: Mirogojski tramvaj u smrt je odvezao 19 ljudi

Mirogojska nesreća
Foto: Davor Višnjić/PIXSEL
1/6
31.10.2021.
u 08:29

Prizori koje su mogli zateći, prisjećaju se kasnije ljudi koji su sudjelovali u istrazi tog slučaja, bili su stravični. Neke ljude moglo se identificirati samo po tome s kim su se nalazili u društvu, a za identitet nekih doznali su putem otisaka prstiju.

Kao danas, bila je to nedjelja. Dan prije Svih Svetih. Tramvajska vožnja kao i svaka druga. No, malo tko je znao da će taj dan biti zapamćen kao jedan od najtragičnijih u povijesti Zagreba. A problem je bio u kočnicama. 

 Tog dana, 31. listopada 1954. godine, u nesretnoj 13-ici vozilo se 60 putnika prugom od Mirogoja prema Gupčevoj Zvijezdi. Međutim, došlo je do nesreće u kojoj je poginulo 19, a ozlijeđeno 37 osoba. Tramvaj je skočio iz tračnica kod Gupčeve zvijezde, nekoliko puta se prevrnuo oko svoje osi, srušio nekoliko stabala i zabio se u željezni stup. 

Bila je to najteža tramvajska nesreća u svjetskoj povijesti, a o tragediji koja je cijeli grad zavila u crno pisao je i sam ZET u svojoj monografiji, objavljenoj povodom 120. rođendana. Prepričava tako kako je vozač tog dana primio šezdesetak putnika, jer u se na Mirogoj vozila motorna kola bez prikolice. Polazeći kraj mirogojskog stajališta, vozač je otpustio ručnu kočnicu za 4 od 5 okretaja, i puštajući se nizbrdo i ulazeći u prvi zavoj htio je uključiti tračničku kočnicu, no primjetio je da ona ne djeluje. 

Foto: Davor Višnjić/PIXSEL

 Kad je već pokušao kočiti ručnom kočnicom, uza sipanje pijeska, kola su već dobila takvu brzinu da je za kočenje ručnom kočnicom, u nizbrdici, bilo prekasno.  Tramvaj je jurio sve većom brzinom i na zadnjem zavoju polumjera 80 metara, ispred Gupčeve zvijezde, izletio je iz tračnica. Prema nekim zapisima, brzina tramvaja bila je veća od 80 kilometara na sat. Vijest o nesreći brzo se proširila metropolom, građani su panično nazivali bolnice i odlazili na Zavod za sudsku medicinu, dok su liječnici prionuli na posao spašavanja  ozlijeđenih putnika. Prizori koje su mogli zateći, prisjećaju se kasnije ljudi koji su sudjelovali u istrazi tog slučaja, bili su stravični. Neke ljude moglo se identificirati samo po tome s kim su se nalazili u društvu, a za identitet nekih doznali su putem otisaka prstiju. 

- Nakon iscrpne sudske rasprave presudom je utvrđena vozačeva krivnja jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravodobno kočio ručnom kočnicom. Z bog te nereće obustavljen je tramvajski promet na dionici Gupčeva zvijezda - Mirogoj, a ponovno je bio uspostavljen tek 1964. godine - piše u ZET-ovoj monografiji povodom njihove 120. obljetnice. Nova motorna kola na toj pruzi bila su kasnije posebno opremljena električnom, jakom zračnom, elektromagnetskom (tračničkom) i ručnom kočnicom a vozila su, uz propisane najveće brzine, prema Mirogoju do 15. svibnja 1967. godine, od kada su taj posao "preuzeli"  autobusi.

Komentara 6

KA
kažemja
11:26 31.10.2021.

Nešto mi nije jasno, ako tračnička kočnica nije djelovala, što znači da je bila neispravna zašto je vozač onda proglašen krivim?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije