Problemi sa zloglasnom linijom 268 već su postali legendarni, no čini se da se šire i na ostale. Jer više nego ikada prije ovih se dana na autobusnim stajalištima u raznim dijelovima metropole mogu čuti negodovanja putnika koji se žale na sve češća kašnjenja i preskakanja polazaka. Zašto uopće postoji vozni red kad na njega ne možemo računati, pitaju se mnogi, upozoravajući kako po pola sata, pa i dulje, znaju čekati autobuse koji bi sa stajališta trebali kretati, primjerice, svakih 10 minuta. A sudeći po pritužbama, najgore je s onima koji prometuju na područjima Novog Zagreba te Dubrave, Sesveta i Črnomerca, posebice u prigradskim naseljima.
Ide u 16.10, a krene tek u 17.30
– Na posao idem busom koji kreće u 6.20 i nikad ne znam hoće li doista doći. Zadnjih dana više ga nema nego ima pa se svako jutro pitam hoću li do posla stići na vrijeme – govori nam stanovnica Miroševca, koja se vozi linijom 208. Negoduju i na liniji 276, koja putuje s Kvatrića prema Dumovcu. – Svakodnevna su kašnjenja, a vozači koji ne stignu na vrijeme polazak jednostavno preskoče. Autobus koji, primjerice, treba krenuti u 16.10, pojavljuje se u 16.45, a onda će čekati će još 45 minuta i poći tek u 17.30. I tako mi već dva dana čekamo po dva sata – požalio nam se mailom jedan čitatelj. Na istu praksu upozorava i putnica koja se linijom 269 vozi iz Sesvetskog Kraljevca prema centru grada. – Jučer je autobus propustio dva polaska. Znam da su radovi na Branimirovoj, ali ne može to biti opravdanje za ovakvo kašnjenje – kaže.
Problemi su zabilježeni i na linijama koje s Glavnog kolodvora putuju prema Novom Zagrebu, primjerice 221, koja nije na glasu kao ona koja kasni. – No, posljednjih se dana to zaredalo, a jedno je popodne, oko 17 sati, bus za Travno preskočio ne jedan, pa ni dva, već čak tri termina. Barem deset minuta autobusi nisu stizali ni na terminale za Dugave ili Goricu, a stajališta su bila krcata. Drugoga sam dana pak na Glavnom zamijetila da su prošla čak tri busa s natpisom "U kvaru" – opisuje jedna putnica.
Mnogi drže da je situacija u autobusnom sustavu gora nego ikad prije, a koji su razlozi kašnjenju i preskakanju polazaka pitali smo, dakako, ZET. Oni nam pak odgovaraju da probleme s pridržavanjem voznom redu uzrokuju prometne gužve te svakodnevne druge prometno-tehničke poteškoće.
– S obzirom na veličinu prometne mreže i broj vozila, povremene prometno-tehničke poteškoće su neizbježne. Činjenica je da autobusi ZET-a dijele kolnik s ostalim vozilima, tako da i najmanje zagušenje dovodi do poremećaja u voznom redu. Uslijed izraženije gustoće prometa učestali su zastoji i zbog prometnih nezgoda, a dodatni faktor su i povremeni kvarovi na vozilima, posebice onima starijih generacija. Nažalost, i najmanji zastoj ili gužva mogu dovesti do poremećaja u prometu, odnosno narušavanja slijeda polazaka. No, služba ZET-a zadužena za nadzor i organizaciju prijevoza prati stanje u prometu 24 sata dnevno i u svakom trenutku nastoji osigurati čim bolju dinamiku usluge – poručuju iz gradskoga prijevoznika.
Slične smo odgovore dobivali kad god smo pisali o problemima s autobusima i tramvajima, no u ZET-ovim se kuloarima može čuti i da je glavni razlog vrlo loše stanje voznoga parka, a posebno su zabrinuti oni koji dane provode za volanom ili u garažama na Remizi i u Dubravi. Prema informacijama koje smo dobili od ZET-a, u voznome je parku 476 autobusa, a za jesenskog je rasporeda na gradskim ulicama svakodnevno njih 290. U službenom poslovnom izvješću tvrtke za 2023. stoji kako je tehnički ispravno 75 posto vozila, no djelatnici s kojima smo razgovarali kažu da je situacija puno gora. Neki tvrde i da je neispravna čak polovica autobusa, a iako smo ZET pitali i je li taj podatak istinit, na to nam nisu odgovorili.
– Od 50 vozila koja se provjere, po mom mišljenju njih 35 ne bi smjelo biti u prometu. Gume su ćelave, problemi su s amortizerima, ponekad s volanom, vozila znaju izbacivati iz brzine. Kad ste vozač, nije vam nimalo svejedno – govori nam jedan djelatnik ZET-a. Autobusi se kvare nasred ceste, "prokuhavaju" im motori, neki su se i zapalili, nabrajaju zetovci, a više od polovice njih prevalili su čak milijun i pol kilometara, što je, naglašavaju, dvostruko više od predviđenog maksimuma. Usto autobusi na plin koji nemaju atest, s obzirom na to da je certificiranje skuplje od nabavke drugog, skupljaju prašinu, što smanjuje realan broj vozila kojima se može raspolagati.
VEZANI ČLANCI:
No, u ZET-u kažu da se autobusi redovito održavaju, a podsjećaju i na nabavku rabljenih i novih vozila koji bi trebali pomoći situaciji. – Na autobusima iz našeg voznog parka svakodnevno se obavljaju redovni i izvanredni servisi te su sva vozila koja izlaze u promet tehnički ispravna i sigurna za putovanje. Zbog višegodišnjeg izostanka sustavne modernizacije, dio vozila je stariji i od 15 godina te djelatnici ZET-a u radionicama i servisima ulažu napore kako bi se svakodnevno osigurao dovoljan broj ispravnih autobusa – ističu.
Privremeni spas u 60 rabljenih
Nabavlja se pak, dodaju, 60 rabljenih autobusa, od kojih je stiglo 17, a ostali su u fazi isporuke i obavljanja redovnog servisa te ugradnje opreme za naplatu prijevoza. Trebali bi se uključiti u promet najkasnije do kraja godine, no riječ je ustvari o "krpanju" dok ne stigne 70 autobusa na struju i vodik koje kane nabaviti u budućnosti. Kako je početkom mjeseca rekao gradonačelnik Tomislav Tomašević, ZET se namjerava javiti na natječaj resornog ministarstva, a plan je da u sljedećih šest godina cijeli sustav bude bez vozila na fosilna goriva.
Imate li iskustvo s kašnjenjem ili drugim problemima u javnom prijevozu Zagreba? Kasni li svakodnevno i vaš autobus? Javite nam se na gradska@vecernji.net
Problemi u prometu su se naglo pojačali dolaskom umemosa.