Nekad smo automobile podignute od tla narodski zvali “džipovi”. Većinom su to bili pravi terenci i bili su malobrojni na cestama. Vozili su ih oni koji su to morali zbog posla - poput šumara, vatrogasaca i geodeta - ili oni koji su si luksuznije primjerke takvih automobila mogli priuštiti.
I dalje rast prodaje od 24%
Danas nas je zahvatila prava SUVmanija jer podignute automobile, doduše ne nužno i s terenskim sposobnostima, voze ili žele voziti baš svi. SUV (sport utility vehicle, eng. sportsko korisno vozilo) ili crossover (križanac više vrsta automobila: karavana, terenca, kompakta..) modeli imaju daleko najbrži rast prodaje u Europi od čak 24 posto u 2015. godini.
U Europi je danas svaki četvrti prodani automobil SUV, čime je taj segment automobila po prodaji (ako se zbroje sve podklase SUV-ova) pretekao godinama neprikosnovenu kompaktnu klasu.
U Hrvatskoj je, pak, udio SUV automobila u ukupnoj prodaji u prvih devet mjeseci narastao na 20,33 posto. Iako je i prije toga bilo auta na tržištu koji se mogu zvati SUV/crossover, rapidan rast tog segmenta počeo je 2006., kada su predstavljeni Suzuki SX4, koji je predstavio B SUV segment i Nissan Qashqai, koji je popularizirao kompaktni segment SUV-a.
Danas svi proizvođači imaju predstavnike u tim segmentima koje dijelimo na male SUV-ove (B SUV poput Renault Captura, Nissan Jukea), kompaktne ili segment C SUV-ova (Nissan Qashqai, Kia Sportage..), srednje velike SUV-ove (Mitsubishi Outlander, Audi Q5) i velike SUV-ove (Jeep Grand Cherokee, VW Touareg). Dakako, i u toj podjeli ima nekih koji su prema veličini negdje između tih klasa, poput Mazde (CX-3 i CX-5), Suzukija (SX4 S-Cross) i Forda (Kuga).
Sve više proizvođača nekad izuzetno popularne jednovolumene koji su zbog svoje prostranosti bili omiljeni kod obiteljskih kupaca pretvaraju u crossovere ili čistokrvne SUV automobile.
Najtraženiji mali i kompaktni
Primjerice, Peugeot je dosadašnjeg križanca jednovolumena i crossovera - model 3008 - u drugoj generaciji ponudio kao pravi kompaktni SUV, a veliki dosad pravi monovolumen 5008 pretvorili su u klasičan srednje veliki SUV. Takva je i strategija u Renaultu, koji je čak i začetnika jednovolumena u Europi, veliki Espace, u novoj generaciji pretvorio u križanca jednovolumena i SUV-a. Slično je napravio i s manjim Scenicom, a ista stvar nas očekuje kod Opela koji jednovolumene Merivu i Zafiru mijenja u SUV vozila.
Prema istraživanju JATO Dinamicsa, europski su kupci spremni potrošiti i 32 posto više novca kako bi kupili mali SUV poput Renault Captura ili Peugeota 2008 umjesto njihovih predstavnika u B segmentu iz kojih su razvijeni – Clia i modela 208. Ali, ti su se kupci, osim više novca, spremni odreći i boljih voznih svojstava i komfora kompakata i limuzina, te prostranosti koje nude jednovolumeni i karavani. Mora se ipak priznati da su SUV/crossoveri od svih segmenata uzeli po nešto i tako su postali prostraniji, komforniji i dinamičniji, a zbog povišenosti nude i dobru preglednost te bolje osobine na makadamu. Za one koji to baš žele, neki nude i 4x4 pogon za prave terenske mogućnosti.
Kod nas su, baš kao i u Europi, najprodavaniji mali i kompaktni SUV-ovi. Prvo mjesto po prodaji, prema podacima Promocije plus, suvereno drži Suzuki Vitara sa 1149 prodanih primjeraka, druga je Dacia Duster s 564, a slijede Renault Captur (451), Hyundai Tucson (379), Peugeot 2008 (361), Kia Sportage (359), Audi Q3 (334), Opel Mokka (302), Nissan Qashqai (279), BMW X1 (251), pa VW Tiguan, Mazda CX-3, Citroen C4 Cactus, Renault Kadjar, Toyota RAV4.
>> SUV-ovi i crossoveri i dalje najpopularniji, struja se vraća na velika vrata
čista šminka, nikakvih funkcionalnih prednosti