STOLJEĆE BMW-a

Počeli kao tvornica motora za ratne zrakoplove, a proslavili se autima i motociklima

BMW
Foto: BMW
1/8
30.03.2016.
u 18:00

S proizvodnjom automobila BMW je počeo 1928., s modelom Dixi prema licenci britanskog modela Austin 7

Njemački automobilski div i simbol Bavarske BMW proslavio je 100. godišnjicu. Osnovan je u jeku Prvog svjetskog rata kao proizvođač motora za zrakoplove, a poznati logotip do danas je ostao u obliku propelera avionskog motora. Nakon rata se orijentirao na proizvodnju motocikala i već se prvim modelom R 32 izdvojio od tadašnje konkurencije.

Suočili se s prošlošću

S proizvodnjom automobila BMW je počeo 1928., s modelom Dixi prema licenci britanskog modela Austin 7, dok mu je prvi vlastiti model bio BMW 303 predstavljen 1933.godine. Među konkurencijom se isticao prepoznatljivim oblikom pokrova hladnjaka, koji se i danas prepoznaje kao BMW-ova dvostruka rešetka hladnjaka. Za razliku od tadašnjih konkurenata BMW 303 bio je lagan, brzo je ubrzavao, besprijekorno usporavao i svladavao zavoje.

Kao i većina njemačkih tvrtki i BMW ima mračni dio povijesti za vrijeme nacističke vladavine. Uoči Drugog svjetskog rata i za vrijeme njega BMW je ponovno počeo proizvoditi motore za vojne avione. Oko 25.000 osuđenika, prisilnih radnika, ratnih zarobljenika i zarobljenika koncentracijskih logora bili su na prisilnom radu u pogonima. BMW se suočio s prošlošću i platio odštete.

Nakon rata, BMW se našao u velikim financijskim problemima. U poratnoj njemačkoj slabo se prodavao njihov luksuzni model 501 koji je u Munchenu proizveden 1952., pa je prvi poslijeratni uspjeh BMW napravio proizvodnjom licencnog talijanskog mališana Isette.

Spasila ga mala Isetta

Jajoliki maleni dvosjed proizveden je u 160.000 primjeraka i zapravo je spasio BMW od bankrota. Konkurentski Daimler je 1959. skoro preuzeo BMW, ali tada je firmu preuzeo i sanirao industrijalac Herbert Quandt (obitelj Quandt danas posjeduje 46% dionica BMW-a) i od predstavljanja modela 1500 1961. godine počeo je oporavak. Sedamdesetih je počela prava renesansa. U Münchenu je otvorena nova upravna zgrada, poznata kao toranj “četiri cilindra“ te BMW muzej, a predstavljene su prve generacije Serije 5 (1972.) i do danas najvažnijeg modela – Serije 3 (1975.). Popularna “trojka” danas se proizvodi u šestoj generaciji (7. se očekuje 2018.), a svaki danas prodani BMW je neka izvedenica Serije 3. Sredinom 90-ih, Bavarci su kupili britansku grupaciju Rover, ali zbog gubitaka su je prodali već 2000. godine. Međutim, zadržali su marku Mini koja je vrlo brzo postala pravi hit. Od 2003. u BMW-ovom carstvu je i luksuzni Rolls-Royce, a u međuvremenu je bavarska premium marka lansirala i svoju ‘i’ liniju električnih i hibridnih automobila.

>> Volvo je 20. rođendan svog pogona na sva četiri kotača proslavio na najbolji mogući način

>> BMW-ova Serija 3 slavi 40. rođendan

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije