Norveška je zemlja bogata naftom, ali tamošnjim vozačima ona uskoro, po svemu sudeći, gotovo i neće trebati. Naime, gotovo 60 posto automobila koji su prodani u prva tri mjeseca u ovoj zemlji bilo je električno.
Objavila je to na tiskovnoj konferenciji Norveška cestovna udruga, a ovaj bum na automobilskom tržištu nitko nije očekivao iako je jasno da Norveška krupnim koracima grabi prema zelenom transportu. Plan im je do 2025. godine zabraniti prodaju automobila s unutarnjim sagorijevanjem i prijeći, što se novih vozila tiče, na električne automobile.
Porez ne postoji
Da tržište i norveški vozači “dišu” u skladu s ovom idejom, dalo se naslutiti već prošle godine. Naime, tijekom 2018. godine udio električnih automobila na tržištu narastao je za 40 posto u odnosu na godinu prije, no sadašnji skok ipak je bio neočekivan. Naravno, u svemu tome veliku ulogu igra i standard prosječnog Norvežanina kojemu su prilično skupi električni automobili ipak pristupačniji nego ostalim građanima Europske unije. Skok u prodaji “poklopio” se i s činjenicom da je kompanija Tesla povećala isporuku svojeg Modela 3 koji u tvornici košta oko 360.000 kuna te kako je Audi počeo isporučivati svoj električni sportski automobil E-Tron koji se u tvornici kupuje za oko pola milijuna kuna.
Norveška je već dugo globalni lider po broju kupljenih električnih automobila. Na kraju 2017., koja je bila svojevrsna prekretnica u ovoj industriji, udio elektrovozila na norveškim cestama bio je oko 39 posto. Znatno više od Islanda gdje je u tome trenutku udio bio 12 posto, dok je u trećeplasiranoj europskoj zemlji, Švedskoj, on bio “samo” šest posto.
Ipak, u velikom zanimanju Norvežana za električne automobile faktor nisu samo pitanje ekologije i očuvanja okoliša. Jednostavno, tu je i pitanje cijene.
– Da budem iskren, cijena je bila najjači motiv da kupim električni automobil. U Norveškoj je porez na automobile s unutarnjim sagorijevanjem vrlo velik, iznosi 100 posto nabavne vrijednosti vozila, dok poreza na električni automobil jednostavno nema. Prevedeno, ako Norvežanin kupuje “klasično vozilo”, još jedno mora darovati državi. A to nitko baš nije pretjerano voljan – kaže 54-godišnji Glenn Jørgensen koji je upravo preuzeo svoj Tesla Model 3.
Prijave “planule”
Ovaj “norveški trend” vrlo je brzo shvatila i sama kompanija Tesla koja je u posljednjih nekoliko mjeseci na području Norveške zaposlila dodatnih 360 radnika u prodaji i servisu. Naravno, porast broja prodanih vozila (samo u Tesli prošle su godine prodano 5822 komada) prati i razvoj infrastrukture, odnosno postaja za punjenje.
Situacija u Hrvatskoj znatno je lošija. Broj električnih automobila na hrvatskim cestama mjeri se u nekoliko stotina, iako definitivno ima interesa.
Prošle godine objavljen je natječaj za subvencioniranje nabave električnih i hibridnih vozila, no zatvoren je nakon jednog dana jer je broj prijava bio veći nego što je pokrivalo raspoloživih 12 milijuna kuna koliko je bio odvojeno za sufinanciranje. Po jednom vozilu moglo se dobiti od 5 do 80 tisuća kuna, ovisno o vrsti vozila koje je kupovano.
Za sada još nije poznato hoće li, kada i u kolikoj mjeri biti sufinancirani električni automobili i tijekom 2019. godine. No nema nikakve sumnje da će udio električnih vozila na hrvatskom tržištu rasti. Ne kao u Norveškoj, ali nesumnjivo će rasti.
Uostalom, dio “tradicionalnih” proizvođača automobila, poput Volva ili Jaguara, najavio je da će u relativno skoro vrijeme prijeći isključivo na proizvodnju automobila na električni pogon. Ujedno, u skladu je to s nastojanjima Europske unije da što veći dio automobilskog “prometa” prebaci na ekološki prihvatljive modele.
>> Pogledajte video: Zagreb je prvi europski grad u kojemu je predstavljen Tesla Model 3
Trebalo je Teslu slušati, a ne uništiti njegove patente. Dok se sada prpoše sa automobilom samo njegovog imena.