norveško ekološko čudo

Elektrorevolucija: Automobili na struju traženiji od običnih

električni automobil
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
04.04.2019.
u 13:52

U Norveškoj se ubrzano grade punionice za električne automobile, ali i servisni centri. Samo Tesla od početka godine zaposlila je 360 novih djelatnika u prodaji i servisu

Norveška je zemlja bogata naftom, ali tamošnjim vozačima ona uskoro, po svemu sudeći, gotovo i neće trebati. Naime, gotovo 60 posto automobila koji su prodani u prva tri mjeseca u ovoj zemlji bilo je električno.

Objavila je to na tiskovnoj konferenciji Norveška cestovna udruga, a ovaj bum na automobilskom tržištu nitko nije očekivao iako je jasno da Norveška krupnim koracima grabi prema zelenom transportu. Plan im je do 2025. godine zabraniti prodaju automobila s unutarnjim sagorijevanjem i prijeći, što se novih vozila tiče, na električne automobile.

Porez ne postoji

Da tržište i norveški vozači “dišu” u skladu s ovom idejom, dalo se naslutiti već prošle godine. Naime, tijekom 2018. godine udio električnih automobila na tržištu narastao je za 40 posto u odnosu na godinu prije, no sadašnji skok ipak je bio neočekivan. Naravno, u svemu tome veliku ulogu igra i standard prosječnog Norvežanina kojemu su prilično skupi električni automobili ipak pristupačniji nego ostalim građanima Europske unije. Skok u prodaji “poklopio” se i s činjenicom da je kompanija Tesla povećala isporuku svojeg Modela 3 koji u tvornici košta oko 360.000 kuna te kako je Audi počeo isporučivati svoj električni sportski automobil E-Tron koji se u tvornici kupuje za oko pola milijuna kuna.

Norveška je već dugo globalni lider po broju kupljenih električnih automobila. Na kraju 2017., koja je bila svojevrsna prekretnica u ovoj industriji, udio elektrovozila na norveškim cestama bio je oko 39 posto. Znatno više od Islanda gdje je u tome trenutku udio bio 12 posto, dok je u trećeplasiranoj europskoj zemlji, Švedskoj, on bio “samo” šest posto.

Ipak, u velikom zanimanju Norvežana za električne automobile faktor nisu samo pitanje ekologije i očuvanja okoliša. Jednostavno, tu je i pitanje cijene.

– Da budem iskren, cijena je bila najjači motiv da kupim električni automobil. U Norveškoj je porez na automobile s unutarnjim sagorijevanjem vrlo velik, iznosi 100 posto nabavne vrijednosti vozila, dok poreza na električni automobil jednostavno nema. Prevedeno, ako Norvežanin kupuje “klasično vozilo”, još jedno mora darovati državi. A to nitko baš nije pretjerano voljan – kaže 54-godišnji Glenn Jørgensen koji je upravo preuzeo svoj Tesla Model 3.

Prijave “planule”

Ovaj “norveški trend” vrlo je brzo shvatila i sama kompanija Tesla koja je u posljednjih nekoliko mjeseci na području Norveške zaposlila dodatnih 360 radnika u prodaji i servisu. Naravno, porast broja prodanih vozila (samo u Tesli prošle su godine prodano 5822 komada) prati i razvoj infrastrukture, odnosno postaja za punjenje.

Situacija u Hrvatskoj znatno je lošija. Broj električnih automobila na hrvatskim cestama mjeri se u nekoliko stotina, iako definitivno ima interesa.

Prošle godine objavljen je natječaj za subvencioniranje nabave električnih i hibridnih vozila, no zatvoren je nakon jednog dana jer je broj prijava bio veći nego što je pokrivalo raspoloživih 12 milijuna kuna koliko je bio odvojeno za sufinanciranje. Po jednom vozilu moglo se dobiti od 5 do 80 tisuća kuna, ovisno o vrsti vozila koje je kupovano.

Za sada još nije poznato hoće li, kada i u kolikoj mjeri biti sufinancirani električni automobili i tijekom 2019. godine. No nema nikakve sumnje da će udio električnih vozila na hrvatskom tržištu rasti. Ne kao u Norveškoj, ali nesumnjivo će rasti.

Uostalom, dio “tradicionalnih” proizvođača automobila, poput Volva ili Jaguara, najavio je da će u relativno skoro vrijeme prijeći isključivo na proizvodnju automobila na električni pogon. Ujedno, u skladu je to s nastojanjima Europske unije da što veći dio automobilskog “prometa” prebaci na ekološki prihvatljive modele.

>> Pogledajte video: Zagreb je prvi europski grad u kojemu je predstavljen Tesla Model 3

 

Komentara 11

TO
Tomiskum
00:28 05.04.2019.

Trebalo je Teslu slušati, a ne uništiti njegove patente. Dok se sada prpoše sa automobilom samo njegovog imena.

Avatar messerschmidt
messerschmidt
15:17 04.04.2019.

I to u zemlji koja se obogatila naftom.

Avatar messerschmidt
messerschmidt
15:21 04.04.2019.

Ne bude za 50, već kad baterije budu crkle, kao običan akumulator. Problem je u tome što akumulator košta nekih 150 kuna, a ovaj u tesli par tisuća eura.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije