Pregled tvornica koje proizvode baterije za električne i hibridne automobile - a na tržištu ih je sve više, jer se automobilski svijet počeo okretati oko mantre o smanjenju emisije ugljikova dioksida - ukazuje na veliku ovisnost Europe o Aziji. Naime, gotovo sve su tvornice baterija u Aziji. Izminka su tek rijetke tvornice poput Daimlerove u njemačkom Kamenzu.
Kinezi otvaraju tvornice u EU
Kako bi se suprotstavili azijskoj dominaciji, Europska komisija pokrenula je inicijativu da se europske tvrtke udruže i otvore 10-20 velikih tvornica baterija, koje bi mogle pokriti barem dio europskih potreba. No, zasad samo švedski Northvolt ima konkretne planove za veliku europsku tvornicu litij-ionskih baterija. S druge strane, neki od vodećih europskih proizvođača automobila ne žele čekati grupiranje europskih tvrtki. Već su potpisali ugovore s azijskim dobavljačima, a ti ugovori, među ostalim, predviđaju proizvodnju u Mađarskoj i Poljskoj. Naime, baterije su najskuplje komponente u proizvodnji električnih vozila i bilo bi naivno očekivati da će se azijski proizvođači toga olako odreći. Stoga i oni razmatraju otvaranje tvornica na europskom tlu. Bile bi to tako europske tvornice, a opet i azijske.
- Razmatramo proizvodnju baterija izvan Kine, a to uključuje i Europu - potvrdila je za Reuters Julia Chen, globalna direktorica prodaje velike kineske tvrtke BYD Batteries. Iz te tvrtke - koja lokacije za proizvodnju električnih autobusa već ima u Mađarskoj i Francuskoj - nisu precizirali gdje bi u Europi mogli graditi tvornicu baterija. Rekli su tek da tvornica može biti gdje god je tržište. Mi bismo dodali i da bi tvornica mogla niknuti u državama koje će ponuditi bolju poslovnu klimu i gdje je cijena rada niža, jer jedino tako ‘europske’ baterije mogu konkurirati azijskima. Također, ništa se neće moći postići bez izdašnih subvencija na razini države odnosno Europe, jer i kineske tvornice baterija primaju državne potpore.
BYD se u potrazi za lokacijom za buduću tvornicu baterija u Europi već udružio s korejskom tvrtkom SK Innovation, s japanskom GS Yuasa korporacijom i kineskom tvrtkom Contemporary Amperex Technology (CATL). Korejski LG i Samsung već su pred otvaranjem tvornica u Europi, a kineski GSR Capital baterije već proizvodi u Velikoj Britaniji, u tvornici koju je kupio od Nissana. Iako bi se otvaranjem azijskih tvornica baterija u Europi otvorila i nova radna mjesta, ostaje zabrinutost da će Europa postati previše ovisna o Aziji, koja joj je, zapravo, konkurent.
Manji trošak dostave baterija
Europske će tvrtke u rastućem trendu zelene industrije biti slabije, ovisne o tuđoj tehnologiji. Ako se planirane europske tvornice baterija i otvore, europska će potražnja višestruko nadmašiti proizvodne kapacitete tih tvornica. Očekuje se da će do 2030. godine električni i hibridni automobili zaposjesti oko 30 posto globalnog tržišta. Stoga proizvođači automobila upravo u električne automobile - i u baterije za njih - planiraju uložiti barem 90 milijardi dolara. U idućih bi pet godina na tržište trebalo stići oko stotinu novih električnih automobila.
Trenutačno većina proizvođača automobila baterije uvozi iz Azije. No, s porastom broja automobila raste i trošak dostave baterija do tvornica u kojima se automobili sklapaju. Po nekim procjenama, europska tvornica baterija trošak dostave smanjila bi za četvrtinu. S druge strane, tehnologija (pre)brzo grabi naprijed i danas je rizično uložiti u jedan tip baterija, kad već sutra konkurencija koja je duže na tržištu može ponuditi naprednije i povoljnije rješenje.
Dobavljači baterija većinom su iz Kine, Južne Koreje i Japana
Renault koristi baterije tvrtke LG Chem iz Koreje. Zasad ne planiraju promjenu dobavljača niti seljenje proizvodnje u Europu. Baterije od iste tvrtke koriste i Volkswagen i General Motors, a VW i Daimler objavili su i da planiraju baterije kupovati od kineskog CATL-a (Contemporary Amperex Technology).
- Ćelije baterija za Opel Amperu proizvodi LG Electronics u Južnoj Koreji, a moduli baterija sklapaju se u Americi, u Michiganu - kažu iz Opela. Suzuki koristi baterije proizvedene u Japanu. Logično, jer se tamo proizvode njihovi hibridi.
- Pogonske baterije za Mitsubishi Outlander PHEV također se proizvode u Japanu, kao rezultat poslovne suradnje Mitsubishi Motors Corporation i GS Yuasa. Mitsubishi Motors odnedavno je član Renault–Nissan–Mitsubishi alijanse, pa je moguće da budući modeli budu opremljeni Panasonic baterijama, kao Nissan. Nisam siguran da se ozbiljno razmatra proizvodnja pogonskih baterija u EU, jer je potpisan sporazum o postupnom ukidanju carinskih davanja između EU i Japana - pojasnio je Branko Kondić, direktor zastupništva za Mitsubishi vozila. Nissan trenutačno ima pogone za proizvodnju baterija u Americi, Velikoj Britaniji i Japanu. Litij-ionske polimerne HV baterije za Kia modele proizvodi korejska kompanija SK Innovation, koja ima višegodišnje iskustvo na polju razvoja i proizvodnje HV baterija i trenutačno baterijama opskrbljuje Kiju, Hyundai i Mercedes.
-Trenutačno nemamo informaciju da Kia planira tvornicu u Europi. Jedan od razloga je sigurno logistika, jer se Soul EV, hibridni Niro i hibridna Optima koji koriste te baterije proizvode u Južnoj Koreji, a SK Innovation spada u svjetski vrh proizvođača baterija - odgovaraju Kije.
Baterije za Mercedes i Smart stižu iz Njemačke
Lokalna proizvodnja baterija predstavlja ključni moment za fleksibilno i učinkovito zadovoljavanje svjetske potražnje za električnim vozilima - navode iz zastupništva Mercedesa i Smarta. Baterije za EQC proizvode se u Kamenzu, u njemačkoj tvornici tvrtke Deutsche Accumotive, kćerinske tvrtke društva Daimler AG u njegovom potpunom vlasništvu. Kompanija ulaže oko 500 milijuna eura u izgradnju druge tvornice baterija. Accumotive od 2012. godine proizvodi hibridne i plug-in hibridne baterije za osobna i gospodarska vozila, kao i pogonske baterije za aktualnu verziju modela smart EQ fortwo i forfour. S obzirom na planiranu inicijativu električnih vozila pod brendom EQ, Daimler AG nastavlja stvarati globalnu mrežu za proizvodnju baterija s lokacijama u Europi, Aziji i Sjevernoj Americi. Uložit će više od milijardu eura u globalnu proizvodnju baterija.
Porscheove iz Poljske u Njemačku
Moduli za baterije modela Porsche Taycan Baterije dolaze iz LG Chemove tvornice u Poljskoj, a cjelokupna montaža, inkluzivno hlađenje i kabliranje - što zahtjeva veliki ‘know how’, naglašavaju iz hrvatskog zastupništva Porschea - dešava se u njemačkom Zuffenhausen. Za hibridne modele sklopovi baterija dolaze iz Graza (proizvodi ih tvrtka Samsung SDI). Moduli, pak, dolaze iz Koreje odnosno Mađarske.
Pogledajte video Rimca C_Two
Jadne naše puce, ni baterije nisu više iz eu.