Poslovanje u digitalnom okruženju odavno je postalo dio mainstreama, no svijet je zapravo još uvijek tek u prvoj fazi digitalnog razvoja i poslovanja. Tvrdi to Eddie Obeng, motivacijski govornik i ugledni profesor na vodećoj europskoj poslovnoj školi Henley Business School, koji je gostovao na 8. Combis konferenciji u Šibeniku.
– Svijet je još uvijek u fazi Digital 1.0. Potrebne su tri generacije, dakle još 40 godina da bi društvo otišlo u potpunosti na digitalno poslovanje. Čak i mladi ljudi u kasnim 20-ima koji jako puno koriste gadgete i vise na Facebooku nisu zapravo potpuno digitalni. Oni misle da jesu, ali nisu, nego su poput nas "staraca" jer su prošli kroz isti sustav školovanja kao i starije generacije. Oni su jedino sretniji kada koriste gadgete, ali nakon dolaska iPada sada svi znaju koristiti nove uređaje. Nitko se više ne boji "plavog ekrana smrti".
Klinci u kasnim 20-ima i u 30-ima zapravo više prate modu, ne stvaraju je. I onda im je teško objasniti da moraju promisliti što rade i kako. Ako vode nečiju Facebook stranicu misle da misle da znaju posao, ali "social business" je posao, a Facebook je samo društvena mreža za igranje i dogovaranje gdje otići nešto pojesti ili koji film pogledati – kaže Obeng.
Svijet se mijenja prebrzo, ljudi kaskaju
– Svijet oko nas mijenja se prevelikom brzinom, a znanje je ostalo na istoj razini. Ljudi se ne prilagođavaju na način na koji bi trebali, kako bi mogli pratiti promjene okoline u kojoj egzistiraju, a rezultat ove velike promjene jest da je većina koncepata i pretpostavki koje obično koristimo pri planiranju, upravljanju, vođenju, organiziranju i reguliranju, zastarjela i štetna za naše živote – upozorava Obeng.
Iako se mnoge tvrtke muče s prelaskom u digitalno doba, neke su u tome vrlo uspješne, a Obeng predviđa da će i ostati takve još dugo.
– Ako uzmete Google, Apple, ili Microsoft, sve te tvrtke imaju toliko puno gotovine i utjecaja, da čak i ako će griješiti u serijama i raditi glupe stvari mislim da će i postojati i za 1000 godina. No, tržišta koja nemaju takve dominantne i velike igrače morat će se prilagođavati i mijenjati – zaključuje nekonvencionalno profesor, koji zapravo polovinu svog vremena provodi predajući online tvrtkama diljem svijeta preko svoje online biznis škole Pentacle.
On tvrtkama preporučuje da ne mijenjaju samo izgled ureda i bojaju zidove kao u Googleu nego da mijenjaju i način razmišljanja i razvijanje ideja. Kaže da rad od kuće može biti i dobar i loš, ovisno o uvjetima rada kod kuće te motivima zaposlenika. No, da bi zapravo i na poslu trebalo unaprijediti procese i omogućiti zajedničko razvijanje ideja, a tek onda ići u konkretne promjene i razvoj proizvoda.
– Zaposlenike treba motivirati, ne ih plašiti jer će od toga samo paničariti. Kada je ljudima zabavnije i kada su motiviraniji, više i pridonose. U modernim uredima nedostaje dijaloga, interakcije. Ako već putuješ u ured, to bi mjesto moralo omogućiti ljudima da zajedno razvijaju ideje. Ako dovedeš mlade ljude u statičan staromodan ured, za tri mjeseca će i oni postati takvi. Googleu je lakše jer su oni počeli s drugačijim uredom. Kad druge tvrtke samo oboje zidove, ne znači da su preuzeli Googleov model. Možeš promijeniti tehnologiju i izgled uredskih prostora, ali morate promijeniti i način razmišljanja i zastarjele procese rada – preporučuje Obeng.
Osvrnuo se i na hype start-upova:
– Je li uspon start-upova dobra ili loša stvar, ovisi o tome jeste li vi taj koji prodaje nešto ili kupuje. Znamo da većina start-upova zapravo propadne. Ako bih se kladio gdje da uložim, prije ću uložititi manje novca u start-up, nego što bih to uložio u veliku tvrtku. No, zaboravlja se da postoji veliki broj malih srednje velikih tvrtki koje dobro znaju svoj posao, i u njih bi zapravo trebalo ulagati i digitalizirati ih, to je sigurnije. Start-up je čista lutrija, kad uspije, postaje globalna vijest, ali kad ne uspije, to nikoga ne zanima.
steve jobs je svoju djecu tjero od kompa