Mazda je jučer predstavila SkyActiv-X, motor s unutrašnjim izgaranjem na benzin ali koji - ne koristi svjećice, zapaljenje se smjese događa uslijed kompresije, odnosno svjećice koristi samo u nekim uvjetima, kao što su iznimno niske temperature.
Japanski proizvođač tvrdi kako je iskoristivost kod SkyActiva–X 20-30 posto bolja nego što je to kod klasičnih motora, potrošnja bi mu trebala biti na razini dizelskih motora sa znatno manjim udjelom dušičnih oksida i čestica u ispuhu. Nije zanemarivo niti poboljšanje u okretnom momentu koji bi morao biti 10 do 30 posto bolji nego u njihova SkyActiv G benzinskog motora.
Tvornica za 1,6 mlrd. dolara
Iako u ovom trenutku nije poznato više detalja o novom Mazdinu agregatu, u svakom slučaju riječ je o pravom Svetom Gralu automobilske industrije, motoru čija se održiva konstrukcija traži već desecima godina a izmicala je i velikim korporacijama poput Daimlera ili General Motorsa. Sličnu tehnologiju nalazimo u bolidima Formule 1 u kojoj se ne pita za troškove. Ova se objava može tumačiti i kao znak kako automobilska industrija ne namjerava u potpunosti odustati od motora s unutrašnjim izgaranjem.
Zanimljivost je vijesti utoliko veća jer dolazi praktično istodobno kada je Mazda objavila suradnju s Toyotom na razvoju električnih automobila u koju će se svrhu u Sjedinjenim Državama izgraditi i tvornica vrijedna 1,6 milijardi dolara. Električna se vozila moraju intenzivno razvijati, misle u Mazdi, zbog tržišta u kojima je prodaja određenih vrsta vozila ograničena kako bi se smanjilo onečišćenje. Svoju će liniju strujom pogonjenih modela predstaviti 2019. godine.
Tehnološka nadmoć
Najavljeno je i kako će tehnologija autonomne vožnje postati standardom u svim njihovim modelima do 2025. No, osim što relativno mala kompanija u odnosu na globalne korporacije u ovom slučaju može pokazati tehnološku nadmoć, postoje i puno konkretniji razlozi zašto je ovo Mazdin dobar potez. Benzincem potrošnje na nivou dizela dobiva se na vremenu do eventualne potpune implementacije električnog voznog parka i pripadajuće mu infrastrukture. Te su činjenice u Mazdi očito itekako svjesni, pogotovo kada se o stvaranju infrastrukture radi. S druge strane, bez obzira na još jaka ulaganja njemačke autoindustrije u dizelske agregate utjecaj recentnih skandala s ispuhom ipak se osjeti te njihova prodaja ipak pada. Nije nemoguće da se kupci vrlo brzo odluče za ovakav manje trošeći i manje zagađujući benzinac pored kompromitiranih dizelaša.
Novi ćemo motor prvi puta vidjeti u modelu CX-5 za 2019. Tek tada, kada počne i njegova eksploatacija, dobit ćemo i odgovor je li Skyactiv–X doista spas za motor za unutrašnje izgaranje. U ovom trenutku za Mazdu nema nikakve dvojbe na kojem je stajalištu. Mazdin šef razvoja Kiyoshi Fujiwara jučer je izjavio kako je elektrifikacija nužnost no klasični motori s unutrašnjim izgaranjem moraju imati prednost. Općeniti je plan japanskog proizvođača smanjiti emisiju ugljičnog dioksida na svojim motorima za 50 posto do 2030. a do 2050. za čak 90 posto. Japanski je proizvođač također najavio i kako svoju tehnologiju neće ustupati nikome drugome.