Društvena mreža Twitter muku muči s osvajanjem novih korisnika. Neki mu proriču sudbinu MySpacea, odnosno lagano umiranje ili pak ostanak na marginama, dok drugi vjeruju da bi Twitter ipak mogao napredovati i s novim proizvodima oteti bitan dio marketinškog kolača. Svakako, drugo tromjesečje bilo je razočaravajuće za sve dioničare ove mikroblogerske društvene mreže, dok je novi ključni datum za sedam dana kada će Twitter burzu izvijestiti o novim financijskim dostignućima u trećem kvartalu.
Instagram pridobio mlade
Ono što su do sada twitteraši priznali jest da ne znaju kako dobiti nove korisnike, niti kako zadržati stare. Naime, Twitterom se uglavnom služe tehnološki zaljubljenici ili oni koji su uvijek prvi kada treba prigrliti nove tehnologije, no osim naprednih korisnika, Twitter nije uspio osvojiti masovno tržište. Još uvijek je na neki način hipsterska društvena mreža, dok mainstream ciljevi nisu ni blizu ostvarenja. Burza je naravno to kaznila: cijena dionica je nakon objave rezultata za drugo ovogodišnje tromjesečje pala 10 posto, upravo zbog sporog rasta broja korisnika. Tek 15 posto rasta na godišnjoj razini, jednostavno, nije dovoljan mamac za oglašivače a samim tim i za ostvarenje boljih prihoda. Ono, što je zadalo posljednji udarac jest da više nisu ni druga najposjećenija društvena mreža, već ih je prestigao po broju mjesečnih aktivnih korisnika i Instagram. Naime, 316 milijuna korisnika prema posljednje objavljenim podacima sredinom srpnja ima Twitter, dok je Instagram premašio brojku od 400 milijuna aktivnih mjesečnih korisnika. Twitter koji i dalje stoji na tek 140 znakova koje korisnik može objaviti u jednom tvitu, gubi bitku pred fotografijama Instagrama. Usto valja reći da je Instagram zapravo u vlasništvu Facebooka, zasad jedine prave društvene mreže koja je pokorila online zajednicu. Od svih korisnika interneta, polovica je na Facebooku. Impresivno jer, radi se o milijardu i pol ljudi ili točnije 1,49 milijardi mjesečno aktivnih korisnika. A ljetni rekord bio je kada je u jednom danu aktivno Fejs koristilo milijardu ljudi.
– Rast Instagrama i usporavanje rasta Twittera prilično su očekivani, s obzirom na to da je Instagram osvojio – i još uvijek osvaja – simpatije najpropulzivnijeg segmenta publike: mladih. Oni su dio publike koji provodi najviše vremena na društvenim mrežama, i najodgovorniji su za rast. Twitter bilježi stabilan rast, ali njegova usmjerenost na nešto stariju i ozbiljniju publiku neizbježno ne omogućuje tako spektakularan rast kakav bilježe Instagram i Snapchat (koji je u SAD-u već preskočio Facebook po broju aktivnih korisnika) – potvrdio nam je Hrvoje Šarić, osnivač tvrtke Ohoho, prve hrvatske agencije za digitalni marketing. On istovremeno ističe: – Objavu Instagrama kako je premašio Twitter po broju mjesečnih korisnika, premda je nedvojbeno točna, ipak treba uzeti s rezervom jer je objavljena u trenutku kada vlasnik Instagrama, Facebook, pokušava monetizirati svoju akviziciju – u prvom redu privlačenjem oglašivača na Instagram. S druge strane objava i istraživanje nakon nje ne odaju detalje kao što su: koliko vremena korisnici provode mjesečno na pojedinim društvenim mrežama i koliko sadržaja „proizvode"? Sudeći po svim ostalim istraživanjima, korisnici Twittera po oba ova pitanja još uvijek imaju primat nad korisnicima Instagrama.
Ipak, Fejs kao najplanetarnija mreža drugima je nedostižna. Oni kojima je Fejs previše otvoren i koji se ne žele previše eksponirati, odnosno aktivno baviti komentarima i javno čavrljati, mahom su korisnici Twittera. Jer ne zahtijeva toliku angažiranost, lakše je biti promatrač, a informacije uglavnom jednakovrijedno 'cure', i vjerojatno filtriranije od Facebooka. Ipak, jedna od dodatnih zamjerki Twitteru jest da je teži i nerazumljiviji za korištenje. Te da se prosječni internetski korisnici ne mogu bez većih napora uključiti u tu mrežu. Usto, izražavanje u 140 znakova neki ističu kao prednost, dok drugi upravo taj limit smatraju ograničenjem koje im je teško poštovati. Naravno, radi se o dvije različite društvene mreže i ako pitate stručnjake za marketing želite li ih koristiti za vlastitu promociju ili pak promociju svoje tvrtke i brenda, morate shvatiti zakonitosti obiju mreža i njihove najveće razlike.
– Da, iako broj korisnika Twittera u svijetu stalno raste, a to vrijedi i za Hrvatsku, činjenica je da još uvijek nije uspio prodrijeti u šire mase mainstream internetske populacije kao što je to napravio Facebook. Razlog tome uglavnom leži u činjenici da je komunikacija na Twitteru prilikom prvog susreta s tom društvenom mrežom dosta kompliciranija nego na Facebooku. Na Facebooku komuniciramo s ljudima koje znamo, dok na Twitteru to u velikoj većini situacija nije slučaj. Mnogi, nakon što i naprave svoj korisnički račun na Twitteru, puste 2-3 tvita na koja ne dobiju nikakav odgovor, više se nikad ne ulogiraju jer jednostavno ne znaju što bi dalje i ne vide smisao društvene mreže. Twitter je postala primarna društvena mreža za ljude iz medija, ovisnike o vijestima, poznate i njihove fanove. Ako se pronalazite u nekoj od ovih kategorija, vjerojatno već i jeste tamo – kaže Anton Smolčić, community manager Večernjeg lista.
S njegovim mišljenjem slaže se i Hrvoje Šarić te tvrdi: – Twitter je znatno manje raširen (kod nas ga uglavnom koristi dio 'opinion makera' kao što su novinari, blogeri i stručnjaci za marketing i odnose s javnošću, ali šira publika ga ignorira), Instagram manje-više slijedi globalne trendove, Snapchat koriste gotovo isključivo tinejdžeri, a Pinterest u posljednje vrijeme bilježi brži rast, nakon duge stagnacije. LinkedIn ima relativno velik broj korisnika među poslovnim korisnicima, ali se rijetko koristi. Dodatni problem za Twitter, javno izlistanu kompaniju na burzi, bila je ostavka Dicka Costola, tadašnjeg prvog čovjeka Twittera. Iako su mnogi imali samo riječi hvale za njegovo upravljanje kompanijom, dionica je porasla nakon objave da odlazi. Nakon nekoliko tjedana promišljanja o tome tko je osoba koja može podići Twitter na novu razinu, odluka je pala na jednog od osnivača Twittera, osebujnog Jacka Dorseya. On je uz još trojicu kolega (Noah Glass, Biz Stone, Evan Williams) osnovao ovu društvenu mrežu, a mnogi ga nazivaju i onim 'pravim' osnivačem, programerom i vizionarom. On je već bio na čelu tvrtke, ali je uz glasine da je neorganiziran otišao te osnovao novi startup – Square za mobilno plaćanje.
Rezanje troškova i nije inventivno
Dorsey je sad na čelu obiju tvrtki, unatoč brojnim savjetima da to ne čini. Čak je i Elon Musk, kontroverzni vlasnik Tesle Motorsa te tvrtke za svemirske letove SpaceX, upozorio Dorseya, naravno putem Twittera, da to ne čini, već da se opredijeli za samo jednu lidersku funkciju. Dorsey pak nije poslušao dušobrižnike. Tvrdi da ima najpametnije, najučinkovitije i najodlučnije lidere na svijetu u oba tima te da stoga neće imati problema. Uostalom, kazao je, već nekoliko mjeseci je operativno upravljao objema tvrtkama te ne vidi zašto ne bi mogao i nastaviti. A prvi njegov potez kao CEO-a zasad je tek u domeni rezanja troškova. Najavljeno je, naime, otpuštanje 336 zaposlenika, mahom inženjera. Twitter je nakupio oko 4100 zaposlenika, dok ih je prije javne ponude dionica 2013. bilo upola manje. Istina, jedan dio rasta zaposlenih u Twitteru može se pripisati brojnim akvizicijama (poput videostreaming servisa Periscope ili Vinea). Dorsey je bio šesti najmlađi milijarder već sedam godina nakon osnivanja Twittera, dakle 2013., dok je prije nego što ga je pokrenuo bio u velikim dugovima.
Dorsey je po mnogima nada da će Twitter krenuti uzlazno jer smatraju da je, iako je u osnovi inženjer, uz Square naučio i kako biti pravi lider, a usto je vizionar i sanjar. Po mnogima idealna kombinacija, nasušno potrebna sadašnjem Twitteru. Impresivno je kako je Dorsey od geek djeteta i programera brzo postao globalni lider.
Dorsey je rođen 1976. u St. Louisu. (Missouri, SAD), u ranom djetinjstvu bio je miran, tih, samodostatan dječak, koji je uvijek uspijevao ostati uredan i čist. Ljubav koju njeguje od malih nogu jest slikarstvo. Portreti su mu svojedobno bili opsesija. Minimalist je, ne voli 'casual komunikaciju', tek smislenu debatu, obožavatelj je wabi-sabi, japanske filozofije dizajna, za koju kaže da je model koji balansira između jednostavnosti modernizma i rustikalnog zen kaosa. Kada se radi o kreativnosti, poznato je njegovo mišljenje da su 'ograničenja inspiracija za kreativnost'.
Ono u što vjeruje Dorsey jest da je Twitter idealna društvena mreža putem koje se u realnom vremenu može pratiti što se zbiva u svačijem okruženju. Jednostavno je od malih ljudi učiniti 'poznate' osobe vrijedne pažnje. Usto potiče ljude na interakciju i akciju da se globalno povežu, smatra Dorsey. Najveći izazov je omogućiti ljudima da otkriju relevantne stvari odmah, najveći potencijal je da spoznaju stvari koje su smislene i za njih vrijedne u pravom vremenu, kaže Dorsey. Dorsey, inače, ima 2,4 milijuna sljedbenika na 'svojoj' mreži i često tvita, usto, objavljuje i Vine videa, čak su mu neki i zamjerili da je naporan i da pretjeruje.
Istovremeno priznaje da kontrola nad razvojem Twittera nije bila prava, a neke od sada već osnovnih značajki poput retvita i haštaga zapravo nisu uveli osnivači već sami korisnici. Usto nisu očekivali ni navalu poznatih zvijezda na Twitter poput rekordera Justina Biebera, Katy Perry, Lady Gage, Taylor Swift kao ni političara poput Baracka Obame te kontroverznih likova poput zviždača Edwarda Snowdena.
Ipak, zastoj u razvoju ove društvene mreže kaznili su dioničari. I dok su na listi ulagača koji se rješavaju dionica Twittera sveučilišta Harvard, Yale i Stanford, Steve Ballmer, nekadašnji prvi čovjek Microsofta, u posljednje vrijeme kupio je ukupno četiri posto dionica, što ga sada čini trećim najvećim pojedinačnim vlasnikom Twittera. Jedino suosnivač Evan Williams i Saudijski milijarder Prince Alwaleed bin Talal imaju veći udio među individualnim investitorima. Hoće li Twitter preživjeti i kako će se razvijati društveni online život i servisi upitali smo Hrvoja Šarića koji oprezno kaže da ne bi nikako htio davati dugoročne prognoze.
– Niti vjerujem u njih jer je to područje ekstremno nestabilno i podložno tektonskim poremećajima. Ipak, ne vjerujem da će ih biti u bližoj budućnosti jer „stari igrači" Facebook i Twitter su kadri držati svoju tržišnu poziciju, odnosno održavati profit ako već ne i broj korisnika. Isto vrijedi i za Instagram koji drži Facebook. No tu postoji opasnost: Facebook je napustilo mnogo mladih nakon što se intenzivirala njegova monetizacija, a to bi se moglo dogoditi i Instagramu ako ga mladi dožive kao oglasnu ploču velikog biznisa – što polako i postaje. Snapchat bi konačno mogao upoznati smanjenje rasta. Pinterest će nastaviti rasti, a uvođenje mogućnosti direktne kupnje moglo bi se pokazati vrlo unosnim. LinkedIn je povukao mnoge nove poteze, ali nijedan od njih nije privukao nove korisnike, niti znatno povećao interakciju sadašnjih korisnika, pa je teško vidjeti i kako bi profit rastao. Google+ je na samrti: polako ga napušta i njegov tvorac; preživjet će, ali ne kao prava društvena mreža, nego kao nešto između foruma i web odredišta. Hrvoje usto upozorava da, kada govorimo o društvenim mrežama, ne treba zaboraviti ni na srodne instant messengere, odnosno chat programe. WhatsApp, koji je, kao i Instagram, u vlasništvu Facebooka, ima više nego dvostruko više mjesečnih korisnika od Instagrama: čak 900 milijuna (više i od Facebookova Messengera, koji ih unatoč silnom „guranju" ima 700 milijuna).
>> Snowden došao na Twitter, ima 500.000 followera, a prati samo jednog
>> Twitter otpustio 336 radnika, pogledajte kako su neki doznali za otkaz
a taman sam počeo tvitati...