Sjedaju u automobil umjesto vozača, suvozača ili putnika da bi ih "zakucali" u zid, "omotali" oko stupa, udarili sa stražnje strane, pregazili. Ne, oni nisu kaskaderi u kakvom filmu. Oni su "glumci" u ulogama kakve kroz život iskusi većina vozača, a aktivni su na setu prometnih nesreća. Oni su lutke koje "glume" vozača i putnike u automobilu koji proizvođači vozila ili, pak, nezavisna organizacija zadužena za sigurnost razbijaju da bi utvrdili slabe točke automobila.
Predvodnici te "lutkarske skupine" su EuroNCAP-ovi Hybrid III i ES-2, a pravo da stanu na čelo skupine daje im bogato iskustvo, jer gotovo da nema vrste udara kojem tijekom brojnih "crash" testova nisu bili podvrgnuti. Zahvaljujući senzorima ugrađenima u tijelo lutaka, one registriraju kakvu bi ozljedu u sudaru zadobio vozač ili putnik. Svaka lutka ima oko 100 mjernih mjesta, te registrira sile kojima su u sudaru podvrgnuti glava, vrat, kralježnica, prsa, bokovi i noge.
Hybrid III i ES-2 imaju čelična rebra i gumenu kožu, a izrada jedne ovakve lutke stoji 100.000 eura. "Crash" lutku nije lako napraviti, jer ona mora biti što sličnija čovjeku, a mora biti i prilično izdržljiva da u sudaru ne bi bila uništena.
No, obitelj "crash" lutaka ne završava s lutkama poput Hybrida III i ES-2. Djeca se konstrukcijski ne mogu mjeriti s odraslima. Sve veći broj djece koja su sudjelovala u prometnim nesrećama potaknuo je izradu lutaka primjerenih dječjem uzrastu. Konkretno, uz "odrasle" lutke u EuroNCAP-ovim testovima direktnog i bočnog udara sudjeluje i dvoje "djece", u dobi od 18 mjeseci, odnosno tri godine. Djeca se tijekom testova smještaju na stražnja sjedala, u autosjedalice kakve preporučuje proizvođač automobila koji se testira.
Volvo je otišao i korak dalje stvorivši trudnu lutku. Trudna lutka Linda za sada je samo kompjutorski model, no i to pomaže da se bolje shvati što se u sudaru događa s budućom majkom i nerođenim djetetom. Linda predstavlja ženu u visokom stupnju trudnoće (36 tjedana). Razvijena je 2002. godine, a pomogla je otkrivanju idealnog položaja sigurnosnog pojasa, iznad i ispod trbuha trudnice, te sprečavanju ozljeda koje mogu uzrokovati smrt djeteta. Program pokazuje, primjerice, kakav je u nesreći utjecaj zračnog jastuka i kola upravljača na placentu i bebu.
Kako bi se pokrili konstrukcijski različiti ljudi, Volvo ima oko 100 lutaka, no glavna "crash" test obitelj ima oko 19 članova - 8 odraslih i 11 djece, različitih po dobi i osobinama. Najmanja je dojenče teško tri kilograma.
"Crash" lutke svaki dan razbijaju o zid, a svaka lutka preživi pet nesreća prije odlaska na rehabilitaciju, odnosno rekalibriranje i detaljan pregled te zamjenu oštećenih dijelova. Upravo zbog mogućnosti popravka te su lutke praktički neuništive. Pojedini veterani stari su po 30 godina, a u svom su radnom vijeku već preživjeli više od 100 nesreća.