bez posredništva

NFT otvara niz mogućnosti i za glazbenike: Mogli bi biti izravno plaćeni za svoj rad

Ilustracija
Pixabay/ilustracija
04.12.2021.
u 11:19

Glazbenicima u prilog ne idu publici najpraktičniji pristupi glazbi – servisi streaminga, a prije njih su gubili ogromne svote zbog distribucije glazbe piratskim kanalima

Non-Fungible Token (NFT) označava nepromjenjiv digitalni zapis, odnosno kod pridodan digitalnim artefaktima te je potvrda originala nekog djela. On se odnosi na njemu pridodan zapis koji potvrđuje njihovo vlasništvo i može biti dodan digitalnom prizoru, glazbi, intelektualnom vlasništvu, imenu internetske domene, patentu i sličnome, a ne može se umnažati. 

Vrijednost tokena jest, kako piše glazba.hr, upravo u kolektivnom vrednovanju digitalnog ili fizičkog sadržaja. Isto tako, primjerice, kolekcionarska kartica tiskana u nekoliko primjera ili u samo jednom kod kolekcionara ima najveću tržišnu vrijednost, dok je vrijednost onih brojnijih manja. Prva su izdanja općenito cjenjenija jer se više cijeni njihova simbolička vrijednost od samog proizvoda. 

Bilo koji digitalni sadržaj moguće je beskrajno mnogo puta replicirati, a stavljanjem digitalnog pečata na stvara se vrsta osobne iskaznice originalnog zapisa. Autor sadržaja, poput glazbenika, tako ima mogućnost oblikovanja i upravljanja vlastitim tržištem, umjesto da tradicionalno ovisi o posredništvu, poput izdavača.

Vlasnik NFT-ja tako može posjedovati, licencirati, kontrolirati ili iznajmljivati prava konzumacije sadržaja kojem je pridodan NFT. U glazbenoj industriji ovo otvara niz mogućnosti u izazovnim vremenima za glazbenike pogođene pandemijom. NFT-ovi naznačuju nove oblike kontrole vlasništva glazbenih proizvoda kod samih autora i izvođača koji bi, uz malo sreće, informiranja i upornosti mogli promijeniti paradigmu globalne glazbene industrije i biti izravno plaćeni za svoj rad, bez posrednika između sebe kao proizvođača i publike kao konzumenta, piše glazba.hr.

NFT moguće je podijeliti u kategorije kolekcionarskih, ekskluzivnih i poslovnih. Ekskluzivni NFT otključava pristup nekom posebnom, jedinstvenom ili rijetkom sadržaju, poput live setova producenata ili DJ-eva koji ranije nisu bili službeno objavljeni. Kolekcionarski NFT kao umjetnička forma, primjerice litografija određenog motiva u odnosu na sve otisnute motive s istog litografa. Primjer mogu biti bilo kakve glazbene forme, poput neobjavljenih segmenata pjesama, glazbenih spotova ili B-strana nečijeg singla. Poslovni NFT označava postavljanje NFT-a kao zaštitnog tokena na određeni (glazbeni) digitalni sadržaj čija se daljnja distribucija prati u kontroliranim i sigurnim uvjetima. Najbolji primjer jest kupovina pjesme u određenom postotku od autora. Postotak vlasništva kasnije vlasniku NFT-a donosi sukladan postotak u zaradi od tantijema, a bez ikakvog posredništva i time gubitka.

Digitalni zapis NFT-a uz pjesmu može se pohraniti na Blockchainu kao unikatan i kolekcionarski artefakt bez bojazni od krivotvorenja, uništavanja ili kopiranja. Princip rada Blockchaina sličan je banci, no ne radi privatno ni centralizirano. Sve transakcije između klijenta i korisnika javno se bilježe, a podaci o transakciji svima su dostupni i vidljivi u bilo kojem trenutku.

Da bi netko na svoje digitalne artefakte postavio NFT kao certifikat autentičnosti potrebno je koristiti digitalne novčanike. Digitalnu valutu, odnosno kriptovalutu, potrebno je najprije kupiti, a zatim se za nju izrađuje novčanik. Tokene postavljene na digitalne artefakte može se prodavati u željenom broju primjeraka čime artefakt gubi na vrijednosti, međutim, višestruka tokenizacija može biti pametna investicija. Autori svakom transakcijom zarađuju određeni postotak, a što je više posjednika NFT-ja, više je transakcija i time više prihoda odlazi autoru. Distribucijom i popularizacijom takvog sadržaja možda više nismo ni većinski vlasnik sadržaja, ali svako daljnje umnažanje direktno se monetizira.

Ostvarivši sve preduvjete za tokenizaciju, glazbenici dobivaju moć za potpuno upravljanje svojim stvaralaštvom. Ugovaranjem poslovnog odnosa sa standardnom pretpostavkom višegodišnje suradnje i obvezivanja na višestruka izdanja, izdavači glazbenicima osiguravaju postotke konačne dobiti od glazbenoga rada. Proceduralna struktura tako redovito podrazumijeva mnoštvo dionika, a proporcionalno kalibru glazbenika, njihov se broj povećava dok se autorski udio smanjuje.

U Hrvatskoj unatoč velikom broju autora i glazbenika manji broj živi isključivo od svoje glazbe, ne računamo li zrela i starija estradna imena. Međutim, mlađa i poduzetnija generacija svoju prednost pronalazi u vještini ophođenja digitalnim medijima koji im omogućuju neposredniji kontakt s publikom.

Glazbenicima u prilog ne idu publici najpraktičniji pristupi glazbi – servisi streaminga, a prije njih su gubili ogromne svote zbog distribucije glazbe piratskim kanalima. Servisi streaminga sada za prihvatljivu mjesečnu pretplatu slušateljima nude lakoću dolaska do glazbe, no postotak namijenjen glazbeniku od tantijema broji se u mizernim ciframa. Primjerice, na Spotifyju će za jedan dolar prosječna pjesma morati imati 421 slušanja. Tehnologija NFT-ja pak uklanja sva posredništva i slušatelja stavlja u direktnu transakciju s glazbenikom.

Američki bend Kings of Leon u travnju 2021. bilo je prvi rock bend koji je tokenizirao svoj rad. Bend je u kampanji “NFT Yourself” prodavao tokene na Ethereumu za 50 dolara po komadu, a obuhvaćali su njihov novi album, jedinstveni vizual i neiskorištene materijale. U kampanji su na licitaciji prodali šest zlatnih ulaznica koje su obožavateljima omogućile doživotni pristup VIP sekcijama na jednom od koncerata po turneji.

Logično je očekivati kako će eksponirani, slavni i iskusni izvođači bolje kotirati na tržištu NFT-a, no dok zakon tržišta biva naklonjen većim izvođačima, istovremeno je primjereno očekivati i gubitak značaja servisa za streaming od kojih će se izvođači početi odmicati. Shvativši da i jedan kupac može jednom kupovinom generirati veći prihod i dobit negoli i godine provedene na streamingu, izvođaču će biti pragmatičnije distribuirati glazbu putem NFT-ja. Za vjerovati je kako će se ona plasirati jednako učinkovito, osim što će biti objavljena pod drukčije dogovorenim okolnostima. Ovo bi moglo narušiti dominaciju streaminga ili pak vodeće platforme motivirati na pošteniju kalkulaciju prema glazbenicima, autorima i producentima, navodi glazba.hr.

Artefakti digitalnih prostranstava imaju potencijal postati iznimno unosan proizvod nove razine metastvarnosti poput novog projekta Marka Zuckerberga – Metaverzuma. Sadržaji poput isječaka sa sportskih događaja, neobjavljene scene iz filmova ili sampleovi nečije pjesme mogle bi postati transakcijska sredstva u nadolazećem virtualnom svijetu. U studenom 2021. prodana je prva virtualna zemljišna čestica u Metaverseu za rekordnih 2.4 milijuna dolara. Kupac je to najavio kao virtualni prostor za modne događaje i revije, a samo je pitanje trenutka kada ćemo dobiti i prvu virtualnu koncertnu dvoranu. Istovremeno, umjetnik Damien Hirst, ilustrator naslovnice posljednjeg Drakeova albuma, naslovnicu je prodao kao 10,000 tokena na Ethereumu, što su samo prvi znakovi začetka virtualne ekonomije.

VIDEO Uvode se kazne od 30 do 50 tisuća kuna za odgovorne osobe koje ne poštuju obveze predočenja COVID potvrde

Komentara 1

Avatar kastanjer2
kastanjer2
12:22 04.12.2021.

Još jedna digitalna navlakuša. Moraš platiti taj digitalni kod. A onda ti taj uradak nitko neće kupiti.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije