Koji je najveći problem koji muči vozače električnih automobila i najviše ih iritira? Parkiranje ‘običnih’ automobila na mjesta predviđena za električna vozila koja su u pravilu opremljena i punjačima. Londonska tvrtka AppyWay tvrdi da ima rješenje za to. A to je pametna punionica za električna vozila.
Parkirališno mjesto za punjenje električnih automobila opremljeno je senzorima koji mogu prepoznati kakvo je vozilo parkirano, električno, benzinsko ili dizelsko. Princip je jednostavan – ako vozilo stoji dulje vrijeme, a nije priključeno na punjač, tada sustav ‘zaključuje’ da mu tamo nije mjesto. Što je, dakako, i točno, jer mreža punjača za u cijelosti električna vozila još nije dovoljno razvijena da bismo se bez veće brige mogli odvesti do nekog drugog adekvatno opremljenog parkirališta.
Sve više gradova uzima senzore
Za sada se ova tehnologija koristi u svrhu edukacije lokalnih vlasti da bolje razumiju smisao postojanja i korištenja takvih parkirnih mjesta te kako bi se pomoglo vozačima električnih vozila da lakše pronađu slobodan punjač putem aplikacije AppyParking. Ipak, gradski oci u Coventryju odlučili su sustav odmah koristiti za suzbijanje zloporaba takvih parkirališta od vozača konvencionalnih automobila, što se u Engleskoj naziva ICEing.
– Za sada sustav ne koristimo kao sredstvo prisile, no postoji potencijal za takvu svrhu, sustavom se može upozoriti policiju na zloporabu takvih mjesta, rekao je glasnogovornik Coventryja za londonski The Times.
Sustav radi tako da se u parkirno mjesto ugradi senzor kojim se najprije prepoznaje je li se neko vozilo parkiralo ili nije, za sada još bez obzira na to radi li se o konvencionalnom ili električnom vozilu. Onda se taj podatak pridružuje podatku o aktivnosti na punjaču kako bi se utvrdilo koristi li se mjesto za ono čemu je i namijenjeno ili za ilegalno parkiranje. No posebna je ‘pogodnost’ na kojoj se i temelji mogućnost prisile u sprečavanju zloporabe parkirnih mjesta za električna vozila – mogućnost automatskog kažnjavanja. Kazna bi iznosila 70 funti za one koji stanu na mjesto koje im nije namijenjeno. Nije, međutim, objašnjen i točan način na koji bi se nepropisno parkirane i kažnjavalo.
Aplikacija koju je izradio AppyWay pruža informacije o lokacijama za punjenje električnih automobila u nekih 400 gradova i mjesta u cijeloj Velikoj Britaniji. Još su dva grada do sada instalirala senzore za ilegalno parkiranje, Harrogate i Halifax. U Londonu se senzor testira i za prepoznavanje zloporabe parkirnih mjesta za invalide. Sljedeće godine senzor će ugraditi i grad Portsmouth. No, kako britanski mediji navode, senzor ne služi samo da bi vozači električnih automobila imali informaciju o tome gdje mogu puniti svoje vozilo, već i za to da bi oni koji su uložili u takvu infrastrukturu lakše vratili svoj novac. S time se teško ne složiti.
Britanci kupili 144.000 ‘strujića’
Takav sustav povećat će povjerenje u električne automobile među vozačima koji sada voze konvencionalne aute. Ove je godine u Velikoj Britaniji prodano više od 144.000 hibridnih i potpuno električnih vozila, više nego dvostruko u odnosu na 2019., deset posto od ukupnog broja prodanih novih vozila. Očekuje se da će u sljedećem desetljeću broj električnih vozila porasti i zbog toga što je britanska vlada najavila zabranu prodaje novih benzinskih i dizelskih vozila od 2030. godine. Sam AppyWay do rujna 2019. godine zvao se AppyParking, a prije toga Yellow Line Parking. Riječ je o tehnološkoj kompaniji osnovanoj 2013. godine koja se bavi razvojem aplikacija za pomoć vozačima.
Prije svega su fokusirani na parkiranje pa njihova aplikacija AppyWay ukazuje na slobodna mjesta na ulici ili organiziranim parkiralištima. To se čini korištenjem Google Mapsa i drugih aplikacija, a tvrtka ima i profesionalnu aplikaciju AppyParking Pro koja služi za upravljanje flotama. Nakon zadnjeg kruga investicija kompanija je procijenjena na gotovo 67 milijuna dolara. Osnovao ju je stanoviti Dan Hubert koji je prije toga radio u oglašivačkoj industriji. Počeo je skromno, kontaktirao svaku londonsku općinu kako bi mu ustupili karte, a danas njegova tvrtka imala najveću bazu podataka o parkirnim mjestima i zonskim ograničenjima koja se odnosi na nekih 450 gradova u cijeloj Velikoj Britaniji.