Napredna tehnologija

Pritiskom jedne tipke mijenjaju se vozne osobine automobila

A-Klasse, 2015, Fahrwerk mit adaptiver Verstelldämpfung    /     A-Class, 2015, Suspension with Adaptive Damping system
Foto: Mercedes-Benz
21.05.2016.
u 17:00

Adaptivni ovjes, zasad uz doplatu, dostupan je i u kompaktnoj klasi

Ideja promjene karakteristika ovjesa pritiskom tipke nije nova, no ta je tehnologija dugi niz godina bila dostupna samo u luksuznim automobilima. Proteklih godina, međutim, napredni sustavi ovjesa počeli su se pojavljivati i u klasama ispod (doduše, kao skupa opcija), pa danas adaptivni ovjes možete naručiti i u modelima kompaktnog segmenta, poput Volkswagen Golfa i sličnih modela.

Više vozila u jednom

Napredan ovjes u modernom automobilu privlačan je jer vlasniku daje osjećaj da ima više vozila u jednom i to često zaista jest slučaj – pritiskom Comfort moda automobil postaje udobniji i podatniji, nježno upijajući neravnine, izbočine i rupe. Na drugom kraju spektra obično je Sport mod koji ovjes, odnosno amortizere čini napetijima, tvrđima i spremnijima za agresivniju vožnju zavojima.

U sredini se nalazi kompromis između ta dva izbora koji se često pokazuje najboljim za svakodnevnu vožnju i većinu situacija. Iza cijelog sustava takvih naprednih ovjesa stoje sofisticirani senzori i elektronika koja nadzire nekoliko stotina parametara istodobno, prikuplja podatke i šalje ih kontrolnoj jedinici koja izdaje naredbu pojedinom kotaču, odnosno amortizeru – i sve se to događa u samo nekoliko milisekundi. Sustavi adaptivnih ili aktivnih ovjesa najčešće su dio većeg “vozačkog” sustava koji integrira niz osobina kako bi u potpunosti promijenio vozačke karakteristike automobila. Tako se, primjerice, osim tvrdoće, odnosno mekoće amortizera, često istodobno namješta i odgovarajuće oštar ili uglađen odziv papučice gasa te servoupravljač postaje mekši ili teži. Među trenutačno najpoznatijim sustavima adaptivnih i aktivnih ovjesa, upravo je onaj adaptivni solenoidni, koji ima elektronički nadzirane ventile amortizera, najizgledniji kandidat za pojavu i u drugim, nižim klasama automobila. Uz popriličnu doplatu, dakako. Umjesto hidrauličkih servo-uređaja i hidrauličke pumpe, s druge strane, aktivni elektromagnetički ovjes koristi linearne elektromotore u sklopu svakog kotača kako bi kontrolirao karakteristike i kretanje ovjesa, odnosno karoserije tijekom vožnje, primjerice, loše održavanim cestama ili zavojima.

Osim što znatno brže reagira, ovakav sustav troši znatno manje energije u odnosu na druge sustave aktivnih ovjesa. Elektromagnetički ovjes osmislila je tvrtka Bose, inače poznata po proizvodnji vrhunskih audiosustava.

Vozači žele mogućnost izbora

Najzanimljiviji je adaptivni magnetoreološki ovjes. Prvotno ga je razvio General Motors. Ovakav tip ovjesa koristi amortizere čije ulje sadrži male metalne čestice, a karakteristikama amortizera upravlja elektromagnet. Drugim riječima, kad se električna energija provede kroz amortizer, čestice trenutačno reagiraju i mijenjaju njegove osobine, čineći ga tvrđim ili mekšim, čime se znatno utječe na vozne osobine automobila. Prednost je ovakvog sustava ogroman raspon tvrdoće, odnosno mekoće koji se može postići, kao i nevjerojatna brzina reakcije. No, što nedostaje klasičnom, neaktivnom i neadaptivnom ovjesu?

Ako je u samom startu, odnosno na izlasku iz tvornice dobro namješten, ne nedostaje mu ništa. Međutim, proizvođači automobila prepoznali su da vozači u svojim automobilima, kao i u mnogim drugim stvarima u životu, vole imati mogućnost izbora.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije