FISKALNA POLITIKA Makroekonomisti tvrde da, bez obzira na rast poreznih prihoda, još nije dobro vrijeme za smanjenje poreza

Još ništa od manjih poreza

pos-suker-txt.jpg
import
11.07.2006.
u 19:00

Prošlotjedni rebalans proračuna iz usta je njegovih glavnih aktera dobio epitet povijesnog. Budući studenti ekonomije spominjat će ga kao prvi rebalans koji je završio smanjivanjem, a ne povećanjem fiskalnog deficita u tekućoj godini.
Kako se od početka ove godine pokazivalo da u državnu blagajnu stiže više novca nego što je planirano, odmah su se nametnule usporedbe s 1998. godinom, kada su milijarde kuna prelile državnu blagajnu. Brojni su ekonomisti ustvrdili da je Tuđmanova vlast napravila veliku pogrešku što tada nije smanjila poreze već je sav višak potrošila kako bi postigla što bolji izborni rezultat. Slično pitanje čulo se u Saboru i među nekim političarima i sada, ali kod većine ekonomista prevladava uvjerenje da bi smanjenje poreza bio rizičan potez.
 U ovom trenutku nisu stvoreni odgovarajući preduvjeti (reforma zdravstva, sudstva, prilagodba poreznog sustava) koji bi omogućili da se smanjenjem poreza i davanja potakne gospodarski razvoj, a da se pritom na rashodnoj strani ne generira latentna opasnost nelikvidnosti i povećanja deficita  komentira Jasna
Belošević-Matić, glavna makroekonomistica HGK, koja uočava da su državne financije opterećene i neplaćenim obvezama.

Bolje nego 98.
 Sadašnje je rješenje puno bolje nego ono iz 1998. godine jer je tada sav višak išao u potrošnju. Sad je barem polovica sredstava išla u smanjenje deficita  komentira Željko Lovrinčević, analitičar Ekonomskog instituta, koji kaže da bi smanjenje poreza moglo stvoriti nove manjkove jer je pitanje koliko može potrajati visok gospodarski rast.
 Poreze treba smanjivati tek ako uspore gospodarski rast i kad se manjak u državnom proračunu spusti na jedan posto BDP-a. Vlada i dalje mora rezati rashode i spuštati fiskalnu potrošnju, kako bi privatni sektor imao što više prostora za rast  mišljenje je Žarka Miljenovića, makroekonomista Zagrebačke banke.  

Pozitivna klima
 Upotreba je povećanih prihoda za smanjenje proračunskog deficita poželjna, s obzirom na visinu i kretanja inozemnog duga.
Smanjena potreba države za novim zaduživanjem svakako će pridonijeti makroekonomskoj stabilnosti i ublažiti rizike koje takvo zaduživanje nosi. Uz to, nastojanja za što skorijim pridruživanjem EU time su i realno poduprta i olakšana, a stvara se i pozitivna klima za potencijalne investitore.
Drugo je pitanje bi li se smanjivanje deficita proračuna moglo postići smanjivanjem troškova kada bi se stvorile i pretpostavke za smanjivanje poreznog opterećenja. Međutim, za to je nužno provesti strukturne reforme kod pojedinih korisnika proračunskih sredstava uz istovremno prilagođavanje fiskalnog sustava  ističe Jasna BeloševićMatić, direktorica Centra za makroekonomske analize HGK koja ocjenjuje da je povećanje poreznih prihoda trajnijeg karaktera.
 Istina je da je taj rast dijelom potaknut i kreditima građanima, ali i državnom potrošnjom, čije bi značajnije smanjivanje svakako utjecalo na dinamiku rasta.


Dugove što prije platiti

– Nažalost, podaci o stvorenim, a neplaćenim obvezama države još uvijek nisu u cijelosti javno dostupni ni dovoljno transparentni, pa je teško precizno utvrditi o kojim je iznosima riječ i u kojoj to mjeri može utjecati na likvidnost i solventnost u gospodarstvu. U svakom slučaju, da bi se spriječilo prelijevanje efekta neplaćanja na cjelinu gospodarstva, potrebno je dospjele obveze što prije naplatiti te je u tom kontekstu usmjeravanje dijela prihoda iz rebalansa proračuna za te namjene opravdano – tvrdi makroekonomistica HGK Jasna Belošević Matić, koja upozorava da i dalje ostaje otvoreno pitanje financiranja povrata duga umirovljenicima, koje bi u konačnici trebalo biti neutralno, ako bi se, kao što je planirano, namirilo iz privatizacijskih prihoda, ali tu uvijek ostaje potencijalni rizik.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije