Prije samo nekoliko godina riječka farmaceutska kompanija Jadran galenski laboratorij (JGL) zatekla se u krajnje nezavidnoj situaciji, ali ne zbog gospodarskih, nego zbog geopolitičkih okolnosti. Kriza zbog ruske aneksije Krima i intervencije u Ukrajini, a onda i sankcija Zapada Rusiji, odrazile su se na tečaj rublja, a u tom je trenutku JGL više od 50 posto svojih prihoda ostvarivao upravo na ruskom tržištu. To je snažno pogodilo riječku kompaniju koja je morala brzo reagirati, i to upravo u vrijeme kada je financijski zahtjevan projekt gradnje novog pogona JGL-a u Svilnom na ulazu u Rijeku bio pred realizacijom.
Volatilnost rublja bio je ključan problem s kojim se tada morala izboriti uprava riječke tvrtke, i to ponajprije poboljšanjem upravljanja potraživanja, optimizacijom internih troškova i smanjenjem izloženosti rublju, a donesena je odluka o novom organizacijskom ustroju kompanije i jednostavnijem modelu upravljanja. Glavni izvršni direktor JGL-a Mislav Vučić kaže nam kako je prema udjelima u neto prodaji Rusija i dalje najveće tržište JGL-a, ali s 39 posto udjela, a slijede B2B (business to business) poslovanje i tržište Hrvatske, koje prate ukrajinsko i kazahstansko. A onda je nakon ruske krize, iz koje je JGL, čini se, izašao iskusniji i otporniji, došla i koronakriza, koja je predstavljala novi izazov za ambicioznu kompaniju.
Vučić podvlači kako je prošla godina pokazala koliko je važno imati jasan strateški okvir, a istovremeno ostati brz i agilan u prilagodbi i donošenju odluka u iznimno nestabilnim tržišnim okolnostima. U JGL-u su odmah nakon izbijanja pandemije prešli na zajedničku komunikacijsku i kolaboracijsku platformu, u koju su uključili sva svoja tržišta, od Alma Ate, preko Moskve do Rijeke i Skoplja. JGL je u prošloj godini ostvario rast u sva tri korporativna strateška terapeutska područja – gripi i prehladi, oftalmologiji i dermatologiji. Portfelj proizvoda kompanije uspješno je odgovorio na potrebe kupaca – sprejevi za nos Aqua Maris na sprečavanje zaraze novim koronavirusom, kapi za suho oko Vizol S na povećani boravak u zatvorenim prostorima i rad pred digitalnim ekranima te Aknekutan protiv akni na stalno prisutnu želju kupaca za samouvjerenim izgledom.
Brza prilagodba pandemiji
I ukupni rezultati kompanije u prošloj godini izvrsni su. JGL Grupa je prema konsolidiranim i nerevidiranim financijskim rezultatima za prošlu godinu premašila milijardu kuna ukupnih prihoda, što je rekord u dosadašnjem poslovanju, i to u najtežoj godini za biznis diljem svijeta. Nakon brze i uspješne prilagodbe poslovnih prioriteta, kao i svih zaposlenika novim uvjetima rada u pandemijskoj krizi, kompanija je u 2020. godini ostvarila dvoznamenkasti rast, a s 1,02 milijarde kuna ukupnih prihoda JGL Grupa postala je najveća hrvatska farmaceutska kompanija u domaćem vlasništvu.
– Prelazak magične granice od milijardu kuna ukupnih prihoda svrstava nas u grupu od dvadesetak najvećih proizvođačkih kompanija u Hrvatskoj. Ponosan sam što ovim rezultatom postajemo i najveća hrvatska farmaceutska kompanija, i to upravo u godini u kojoj slavimo 30 godina JGL-a – ponosan je Vučić, koji napominje i kako je prošlogodišnja stopa rasta na razini Grupe niža od one prije pandemije, ali i da su njome, s obzirom na okolnosti, izrazito zadovoljni.
U osnovnom farmaceutskom poslovanju JGL je u prošloj godini također zabilježio dvoznamenkasti rast prihoda. JGL je u proteklom razdoblju uspješno otvarao i nova tržišta, poput Poljske. Tijekom prošle godine je, i to u oba smjera, nastavljena poslovna suradnja JGL-a sa strateškim partnerom, poljskom farmaceutskom kompanijom Polpharma. S jedne strane uspješno su se nastavili transferi razvojnih i komercijalnih projekata, dok je s druge strane realizirano lansiranje Vizola S i Viseta na poljsko tržište.
Kompanija je i kadrovski ojačala. Nakon Vučića, koji je u JGL došao prije nekoliko godina i koji je poslovno iskustvo stjecao u nizu farmaceutskih kompanija, od Plive, preko Sandoza do Teve, upravljačkom timu JGL-a pridružilo se četvero iskusnih stručnjaka: Anton Barbir novi je direktor korporativnih financija, Darko Pejnović direktor tržišta Hrvatske i jugoistočne Europe, Zdravka Knežević direktorica znanstveno-stručnih operacija, a Marijo Volarević direktor za digitalnu izvrsnost. Dok Barbir dolazi iz Atlantic Grupe, ostalih troje dolaze iz Plive.
Globalni igrač
Ovih su dana istraživači Hrvatske narodne banke JGL uvrstili na popis 58 domaćih kompanija koje se zbog korištenja napredne tehnologije četvrte industrijske revolucije mogu smatrati poduzećima budućnosti. Poseban zamah u tom smjeru napravljen je otvorenjem JGL Pharma Valley kompleksa u Svilnom 2015. godine, koji spaja najbolje prakse upravljanja proizvodnim procesima, moderne tehnologije u farmaceutskoj proizvodnji i visoke standarde zaštite okoliša.
Ostvarenim rezultatima zadovoljan je i Ivo Usmiani, predsjednik Upravnog odbora, osnivač i najveći dioničar JGL-a, a posebno ga veseli činjenica da JGL postaje, kako nam je kazao, “pravi globalni igrač, koji je spreman konkurirati najvećima”. JGL se priprema za budućnost ulaganjem u istraživanje i razvoj, digitalizaciju i robotizaciju, kao i intenziviranje suradnje sa Sveučilištem u Rijeci, što smatra ključnim za jačanje konkurentnosti i izvoznih proizvodnih potencijala JGL-a, ali i cijele hrvatske farmaceutske industrije.