TRGOVAČKI LANCI Država i interesne komore napokon prepoznali važnost povezivanja malih obiteljskih prodavaonica

Mali trgovci uzvraćaju udarac

pos-mali-txt.jpg
import
30.05.2006.
u 19:00

U pet godina, koliko postojimo, nijedan član naše udruge nije propao kaže za manager.hr Franjo Božak, trgovac iz Međimurja i osnivač prve lokalne udruge trgovaca, koja je poslužila kao model za organiziranje malih trgovina iza kojega su tek prošli tjedan stali država i Hrvatska obrtnička komora.

Iskustvo Međimuraca slijedili su Siščani, gdje se u tri godine povezalo 40 vlasnika trgovina sa stotinjak obiteljskih prodavaonica, te Riječani, gdje 38 vlasnika obiteljskih trgovina nastupa pod imenom Udruga trgovaca 051 Rijeka.

Takav oblik udruživanja jedini je način opstanka male trgovine kaže Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovaca, koji vjeruje da će na tržištu opstati samo 20 posto sadašnjih malih trgovina, od 20-ak tisuća, koliko ih ima, dok će ostale pomesti konkurencija ili će se prikloniti nekom većem sustavu.

Franjo Božak uvjeren je da su međimurski trgovci opstali samo zato što su se povezali u udrugu, koja već obuhvaća 70 posto tamošnjih obiteljskih trgovina te se širi prema Varaždinu i Koprivnici. Svi radimo u vlastitu prodajnom prostoru, svi nas pritišću i predviđaju nam propast, ali ne damo se. Prvi smo nalet izgurali i uvjeren sam da će se i Hrvati zasititi kupovanja u diskontima i velikim trgovačkim centrima, što se polako događa u zapadnoj Europi, te se poćeti vraćati prodavaonicama u susjedstvu kaže Božak, koji je na poziv tamošnjih trgovaca o iskustvima svoje udruge već govorio u Zadru, Županji, Krapini, gdje postoji zanimanje za udruživanje, ali nema ljudi koji bi se prihvatili tog posla.

Vrlo je teško naći osobu koja će to pokrenuti; ljudi iz komora i vlasti mogu dati potporu, ali posao moraju odraditi trgovci sami kaže Božak. Njegova udruga već ima partnerske ugovore s 20 najvažnijih dobavljača koji im omogućuju povoljniju ulaznu cijenu i rabate nego da nastupaju sami.

Od svojih članova tražimo da su solventni, da igraju prema pravilima jer iako smo jedni drugima konkurencija, nismo neprijatelji kaže Božak. Trgovac iz Siska Jadranko Kobal kaže da Udruga trgovaca Sisak razmišlja i o preregistraciji udruge u profitabilno poduzeće radi još veće ozbiljnosti u kontaktiranju s velikim dobavljačima, a idući korak, najavljuje, jest stvaranje robne marke udruge, u koju će uključiti lokalne proizvođače. Prošlotjedni susret trgovaca obrtnika iskoristio je i Konzum, koji je nakon povezivanja kroz Velpro, vlasnicima ponudio još uži oblik suradnje franšizu. Leo Petrov, izvršni direktor Konzuma za strategiju, ponudio je vlasnicima obiteljskih prodavaonica da preko franšize preuzmu ime Konzuma i njegov način rada i poslovanja, a zauzvrat će dobiti povoljnije ulazne cijene, sve potrebno znanje za rad, dodatno usavršavanje, mogućnost povoljnijih kredita i slično.

Dakako, i franšiza ima svoju cijenu, kolika bi bila Konzumova je poslovna tajna, ali Petrov ističe da se u trgovini cijena franšize veže uz godišnji promet te od četiri do šest posto odnosi tzv. roylty pristojba, a do dva posto marketinška pristojba. Franšize u trgovini razvijene su u Sloveniji, a kod nas su tek sada Konzum, Metro i Mercator ponudili taj oblik suradnje. Premalo je još elemenata da bih procijenio kako će trgovci reagirati komentira Božak Konzumovu ponudu. Vodeći nacionalni trgovački lanac ide prema obiteljskim trgovinama zbog toga što pola stanovnika Hrvatske živi u mjestima s manje od pet tisuća stanovnika, u kojima se ne isplati graditi velike trgovačke centre, pa će u njima veći utjecati imati manje prodavaonice, koje su u Sloveniji, gdje čak 62 posto stanovništva živi u manjim mjestima, povezali u franšize Mercator i Tuš.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije