Još prije dva-tri mjeseca većina poduzetnika vjerojatno bi se jednodušno složila kako nije sporno da treba modernizirati pomalo arhaičan Zakon o Hrvatskoj gospodarskoj komori donesen još početkom devedesetih, ali se čini da se promjene tog relativno jednostavnog zakona vode tako da su izazvale formiranje svojevrsnog pokreta otpora među poduzetnicima. Večernji list u posjedu je “Pregleda zaprimljenih primjedbi s razlozima njihova prihvaćanja/neprihvaćanja”.
Radi se o izuzetno opsežnom materijalu na 500 stranica u kojem poduzetnici i menadžeri daju primjedbe na nova zakonska rješenja. S obzirom na to da tzv. Marasov prijedlog novog Zakona o HGK zajedno s uvodnim obrazloženjima ima 15 stranica, ispada da na svaku stranicu zakonskog prijedloga dolazi 33,33 stranice različitih primjedbi. Poseban problem je što je, prvo, velika većina primjedbi očekivano odbijena i, drugo, da su te primjedbe pretežito sistemske prirode te da zapravo prosvjeduju protiv temeljnih ideja šturog zakonskog prijedloga.
Žrtva politizacije
Nemoguće je provjeriti, ali čini se da će zakonska inicijativa ministra Marasa nekom igrom slučaja postati jedna od najkritiziranijih u hrvatskoj povijesti te će modernizacija ovog zakona najvjerojatnije biti žrtva politizacije. Posebno je bizarno da dva prijedloga nudi Ministarstvo malog poduzetništva Gordana Marasa i Ministarstvo gospodarstva Ivana Vrdoljaka, ali s obzirom da su ta dva prijedloga zapravo 90-95 posto slična, to više govori o nekoordinaciji unutar koalicije nego o suštinskim razlikama u kvaliteti zakonskog prijedloga.
Čak i ako se zaboravi na prvu ogorčenu reakciju predsjednika HGK Luke Barilovića, koji je nakon curenja prve Marasove verzije zakonskog prijedloga ustvrdio da je to “isključivo politički obračun dijela Vlade s HGK” te da “ministar Maras gura zakon zbog samopromocije, osobnih obračuna i pokušaja dobivanja nekoliko jeftinih političkih bodova”, ostaje činjenica da je niz gospodarstvenika na 500 stranica primjedbi oštro napao upravo one članke koji Vladi omogućuju politički nadzor nad Komorom.
Cijeli niz primjedbi poduzetnika s imenom i prezimenom odnosio se upravo na pitanje nadzora kao i druga rješenja koja će limitirati neovisnost Komore. “Novim se zakonom HGK pretvara u agenciju pod kontrolom Vlade RH. HGK time gubi svoju nezavisnost jer nešto što je dobro za gospodarstvo može biti u nepoklapanju sa službenom politikom Vlade RH. Time će i HGK i Vlada RH biti u nepovoljnoj situaciji ako dođe do neugodnih pritisaka drugih interesnih skupina”, samo je jedna od niza sličnih primjedbi.
Podjela na male i velike
Isto tako, velik broj primjedbi gospodarstvenika išao je na račun ukidanja obaveznog članstva i podjele na male i velike članove. Posebno je u primjedbama osporavana ušteda koja je planirana novim zakonskim rješenjem, kao i mogućnost da Komora postane udruga velikih poduzetnika.Dobar dio fokusa poduzetnika stavljen je i na brzanje u proceduri i nedostatak javne rasprave, a ocjena “neozbiljno” pojavljuje se na više mjesta.Ukratko, dojam je da 500 stranica primjedbi uvjerljivo govori o tome da se Marasova i Vrdoljakova modernizacija zakona zasad svela na poprilično mitarenje članstva institucije s tradicijom od 160 godina. Sad je otvoreno pitanje smiju li Maras i Vrdoljak priznati da im zakonske izmjene zapravo nisu moderne nego su jednostavno – ishitrene.
>> Zakon o HGK doći će iz Vrdoljakove kuhinje
"marasov teorem":-kako bez ijednog realnog radnog dana u ičemu svrsishodnom i real-ekonomski zbrojivom biti autor zakona o poduzetništvu!!!!?????....kaj nije to zapravo ultimativni spektar psihijatrijskih problema?....kaj nemaju tak svi uspješni u svijetu takvo poimanje realnosti u vremenu i prostoru uz naznaku trunke civilizacijske pameti kao naš mali bog maras?....ili kakvu posjeduju samo oni. naši drugovi iz partije kako skupno, jednako tako i pojedinačno u želji za garantiranom boljom budućnosti?....možete li dešifrirati ovu, oh tako uvriježenu postavku u baš prekorisnim partijskim glavicama?