Najveća kritika na račun domaćeg filma jest njegova slaba gledanost u kinima. No najnoviji podaci HAVC-a pokazuju da možda nije sve tako crno, a 2023. bila je treća najuspješnija godina hrvatskog filma u kinima od početka mjerenja, odnosno od osnutka HAVC-a.
Hrvatske filmove tako su u kinima lani pogledala čak 278.053 gledatelja. Za usporedbu, najuspješnija godina bila je 2013. s 436.074 gledatelja. Te je godine u kinima igrala hit-komedija “Svećenikova djeca” Vinka Brešana koja je u kina dovukla oko trećinu ukupnih gledatelja, a odlično je prošla i ekranizacija “Šegrta Hlapića” Silvija Petranovića. A u odnosu na 2022., navodi HAVC, 2023. godina donijela nam je porast gledanosti od čak 26%.
Kina su u protekloj godini ugostila 39 hrvatskih filmova s čak 28 naslova koji su premijerno prikazani. Među njima, 22 su bila dugometražni igrani filmovi i šest dokumentarci, a ostalih jedanaest filmova svoju je kinodistribuciju počelo već godinu prije.
Međutim, brojke su pokazale i da hrvatske filmove u kinima očito pohode uglavnom djeca pa je na prvome mjestu najgledanijih očekivano završio “Dnevnik Pauline P.”. Adaptacija romana Sanje Polak proslavila se sa sjajnih 91.659 gledatelja i utrškom od 323.528 eura. Na krilima tog uspjeha redatelj filma Neven Hitrec snimat će i nastavak, “Drugi dnevnik Pauline P.”, za koji mu je HAVC odobrio 900.000 eura poticaja. Na drugome mjestu je animirani film “Cvrčak i mravica” Luke Rukavine s 80.765 gledatelja, koji su na kinoblagajnama ostavili 293.218 eura.
Treća je komedija “Marginalci” Ljubomira Kerekeša, a u godini iza nas skupila je 8481 gledatelja, ali s obzirom na to da je s kinodistribucijom počela 2022., kada je bila na prvome mjestu s 46.333 gledatelja, to uopće nije loš rezultat. Četvrto mjesto najgledanijih zauzeo je krimić “Smrt djevojčice sa žigicama” Gorana Kulenovića, koji je pogledalo 8446 gledatelja, a peto angažirana drama o obiteljskom nasilju “Samo kad se smijem” Vanje Juranić s 7854 gledatelja. Šesti najgledaniji film je “Sedmo nebo” Jasne Nanut sa 7573 gledatelja, a sedmi “Escort” Lukasa Nole, koji je pogledalo 7411 ljudi.
Drugu godinu zaredom u top deset najgledanijih filmova našao se i “Ljeto kada sam naučila letjeti” Radivoja Andrića, nastao u koprodukciji s hrvatskom produkcijskom kućom Kinorama. Nedavno prikazan i na Prvom programu HRT-a uz salve pozitivnih komentara, (bilo bi zanimljivo znati koliko ga je Hrvata pratilo pred malim ekranima), prošle godine u kina je privukao 7295 gledatelja, a 2022. još njih 33.643.
Zanimljivo je primijetiti i da je među prvih deset najgledanijih filmova tek jedan dokumentarac, a to je “El Shatt – nacrt za utopiju” Ivana Ramljaka s 5788 gledatelja na devetome mjestu. Okruglo deseto mjesto s 5165 gledatelja zauzeo je pak “Bazen beskraja” Brandona Cronenberga, sina mnogo poznatijeg redatelja Davida Cronenberga. Taj znanstveno-fantastični horor nastao je, naime, u koprodukciji s hrvatskim 4filmom, sniman je u Šibeniku, a u njemu glume i naši Zijad Gračić, Alan Katić, Amar Bukvić, Romina Tonković i Dunja Sepčić.
Molim da se napokon krenu raditi normalni filmovi - komedije, akcijski, a može i sf. Zašto toliko volimo socijalne drame i tragedije mi nikad neće biti jasno.