Retrospektiva

Erotski crteži Bele Čikoša Sesije prvi put javni

Bela Čikoš Sesija
Foto: PIXSELL
20.01.2012.
u 15:12

Kao hommage njegovoj najpoznatijoj slici, izložbu je akademik Tonko Maroević nazvao “Za Psihom, sliko!”

Velika gužva i interes javnosti obilježili su otvorenje dosad najopsežnije retrospektive Bele Čikoša Sesije koja je u četvrtak otvorena u Umjetničkom paviljonu. Izložbu nazvanu “Za Psihom, sliko!” otvorio je pročelnik Gradskog ureda za kulturu Ivica Lovrić, kazavši da tom velebnom izložbom Umjetnički paviljon na velika vrata otvara izložbenu godinu u glavnome gradu.

Izložba predstavlja 150 djela među kojima je i 12 eksplicitnih erotskih crteža, od ukupno 50 čiji je vlasnik HAZU, a čuvaju se u Kabinetu grafike.

Čikoša smatraju majstorom kompozicije jer je čak i Vlahi Bukovcu pomagao u stvaranju velikih djela; bio je jedan od najobrazovanijih domaćih slikara, a predstavio ga je akademik Tonko Maroević.

 – Imao je osjećaj za dramu i problematičnost trenutka, iz Münchena je donio dah Srednje Europe, a njegovi pejsaži i monotipi iz 1893. godine vrhunski su trenuci modernizma u hrvatskoj umjetnosti. Dao je obol bez kojeg bismo bili mnogo siromašniji – rekao je Maroević. Akt “Psiha” koji je naslikao 1898. godine, i po kojem je izložba i dobila ime, najznačajnije je Čikoševo djelo, smatra Maroević, stidljiva je i oslobođena svake erotičnosti.

 – U nju uviru iskustva i iz nje izviru druge slike. U njoj se oslobodila energija, ona je vizualna emanacija nečega što je teško uhvatljivo – kazao je.

 Čikoša su inspirirale priče iz antičke mitologije, pa biblijski motivi, a kasnije i nacionalna mitska tradicija koju je predstavio kroz “Pokrštenje Hrvata” te “Posljednji bogumili” koje stvara između 1907. i 1913. godine.

 Izloženi su i brojni portreti i aktovi, a zanimljivi su i njegovi raniji radovi nastali u morbidnom razdoblju posvećenome smrti kada je stvorio “Pietu” te četiri velika ulja na platnu, remek-djela – “Marko Antonije nad mrtvim Cezarom”, “Dante pred vratima čistilišta”, “Valpurgina noć”, te “Odisej ubija prosce” – djelo koje upućuje na Čikoševu zaokupljenost motivima vezanim uz bračnu vjernost, odnosno njezino kršenje. Poznato je da je njegova intimna kriza bila uzrok odlaska iz Zagreba 1902. godine u Ameriku, iz koje se ubrzo vratio. Izložba traje do 11. ožujka.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije