Tomislava Koštu, autora stripa “Sjećanja”, upoznali smo tijekom njegova predstavljanja u tvrdo ukoričenom izdanju Strip foruma. Taj biser za kolekcionare u tehnici ulje na papiru, atipičnoj za strip, ambiciozna je epska dalmatinska fantasy priča i prvijenac ovog Zadranina, po vokaciji slikara.
U međuvremenu “Sjećanja” su jesenas dobila i svoju englesku verziju za inozemno tržište, a u idućem broju Večernjakove Strip revije izlazi njegov novi uradak. U pitanju je adaptacija kultne priče “Jaglenac i Rutvica” Ivane Brlić Mažuranić s kojom je pobijedio na natječaju Strip revije po zadanom scenariju na temu “Priče iz davnine”.
– Do tog natječaja raspisanog još 2016. nisam imao prilike crtati strip po zadanom scenariju, tako da mi je to bio golem izazov. Broj tabli nije bio definiran, samo dijalozi i kadrovi, tako da sam u likovnom aspektu imao dovoljno prostora da sam odvažem, prelomim i postavim table, ukupno njih 32. Strip je rađen u olovci i tušu, bez boje. Uzeo mi je nešto više od pet mjeseci rada. No crtao sam s prekidima, ne u kontinuitetu, pa se razvuklo – govori Košta. Scenarij kojim se vodio potpisuje Davor Špišić pa nas zanima koliko se priča drži originala o bratsko-sestrinskoj ljubavi.
– Iskreno, davno je bilo kad sam čitao te bajke, tako da ne znam koliko se strip drži izvornog teksta/priče, ali moj prvi dojam kada sam pročitao scenarij bio je da su dijalozi dosta arhaični. Iz toga bih i zaključio da je scenarist pazio da se što je moguće više drži priče kakva ona uistinu i jest. Inače, taj spoj priče za djecu, horora, poruke koja je namijenjena i odraslima... ima nešto u Ivani Brlić Mažuranić što bi Hollywood odavno iskoristio i debelo unovčio da je ona dio njihove kulturne baštine. Kako Ivana Brlić Mažuranić stilski odgovara Koštinoj sklonosti fantasyju, intrigira ga da još koju njezinu priču prenese u strip, no pitanje je, kaže, uvijek kako sebi posložiti prioritete.
– U ovom mi je trenutku u fazi izrade storyboarda drugi dio trilogije “Sjećanja”. A zauzet sam i slikarskom narudžbom za crkvu, tako da se Dan Fadilu vraćam nakon što dovršim oslikavanje oltara. U međuvremenu radim i na crno-bijelim kratkim pričama. Prva od njih, “Mriža”, već je objavljena u Strip reviji, a nadam se da će i druge tamo naći svoje mjesto. U planu mi je nacrtati deset priča, po desetak tabli svaka. Nemaju teksta, a inspirirane su okolinom u kojoj živim, ljudima i njihovim sudbinama – govori Košta.
Studirao je povijest i povijest umjetnosti, ali nije diplomirao. Slikarski poziv bio je prejak da ga ignorira. – Povijest mi je i danas interesantna, srednji vijek posebice. Najviše me privlači pojam viteštva i kako se ono razvijalo i tumačilo kroz povijesna razdoblja. Možda zbog pomanjkanja iskrenosti, pravednosti i skromnosti, čega smo svjedoci u današnje vrijeme, kao pojedinac koji stvara imam želju svojim radom apostrofirati upravo te vrednote. Držim da su one univerzalne te stoje kao protuteža dekadenciji društva – kaže umjetnik sa zadarskom adresom koji ima atelijer u Preku na otoku Ugljanu.
Bravo Tomislave! Želim puno uspjeha u radu. Ovo će biti sigurno hit. Ustraj i napravi i druge teme iz naše slavne prošlosti. Možda to neće biti baš toliko komercijalno, ali učinit ćeš veliku uslugu cijelom narodu. Naša prošlost je slabo zastupljena u stripu. To je važan medij, bar je bio prije, dok sam ja bio mlađi. Fantastičan spoj vizualne umjetnosti, književnosti, dramaturgije... Nemoj se koncentrirati samo na dječje priče, probaj naći neku temu koja bi bila zanimljiva svim uzrastima i koja bi ostala kao trajna vrijednost, klasik našeg stripa. Nešto što je napeto, dinamično, a opet ima neku vezu s našom prošlošću. Tema ima na pretek, a ako nemaš ideju, javi se meni.