Koliko je publika željna filmskih festivala i povratka u kino, najbolje ilustrira interes koji je izazvalo nedjeljno otvorenje 19. Zagreb Film Festivala. Zagrepčani su pred Studentskim centrom plesali uz melodije iz besmrtnog hita Kreše Golika “Tko pjeva zlo ne misli” u izvedbi Zagrebačkog orkestra ZET-a, a brojne poznate osobe, poput Nine Violić, Rade Borić, Janka Popovića Volarića, došle su pogledati trostrukog pobjednika Sundancea, kosovsku “Košnicu”.
Kinodvorana bila je popunjena gotovo do posljednjeg mjesta pa je otvaranje unutra pratilo oko 600 ljudi. Sudeći po reakcijama prisutnih, sjajna posjećenost i atmosfera s otvorenja nastavit će se i na ostatku ZFF-a, na kojem će do 22. studenog na pet lokacija biti prikazana 134 filma u pet natjecateljskih i četiri popratna programa te na festivalu za djecu KinoKino. Drugo pandemijsko izdanje obilježeno je i novim, razigranim vizualnim identitetom, za koji su zaslužni Saša Budimir, Pero Vojković i Tihana Iva Prolić. Čini ga prikaz Raketa, slavnih nebodera na Vrbiku, koje u uvodnoj animaciji lete u nebo pa kao da lansiraju ZFF u neku bolju budućnost. A tko zna, od mraka pandemije možda je spas u mraku kinodvorana.
– Kina su mjesta niskog intenziteta rizika od zaraze. Čini mi se da se od pandemije bolje skloniti u kinodvoranu nego hodati po trgovačkim centrima ili ići na utakmice. ZFF-u je ovo drugo pandemijsko izdanje i osjećamo se divno jer smo se vratili u mrak kinodvorana. Ipak, postoji zebnja pa se strogo pridržavamo mjera, na ulazu se publici mjeri temperatura, provjeravamo COVID potvrde, a samoinicijativno smo smanjili broj mjesta 30%, da ljudima bude ugodnije, i to jedina stvar koja nam mrvicu kvari raspoloženje – rekao je ravnatelj ZFF-a Boris T. Matić. Svake godine ga, dodaje, zafrkavaju da kaže kako ZFF ima najbolji program, no ove je godine količina filmova koji su nagrađeni na velikim festivalima uistinu impresivna. Kreativnost je filmaša u vremenima korone, izgleda, porasla.
– Lani sam nakon online izdanja govorio da me malo strah kakva će biti “filmska berba” ove godine, no na moje veliko iznenađenje sve slutnje bile su neosnovane. Hollywood je na koljenima, blockbusteri kapaju polako, tu veliku mašineriju pandemija je zaustavila, puno je više utjecala na nju nego na nezavisnu scenu – smatra Matić. Potvrđuju to i uspjesi koje ćemo gledati u glavnom programu.
– Korona nam je svima bila “roller coaster”, osjećali smo strah za egzistenciju. Snimanja nije bilo i nismo znali hoće li ih više ikad uopće biti. Onda je naglo krenuo kaos, snimanja su počela, no cijelo se vrijeme radilo u neizvjesnosti, situacija je bila shizofrena pa nam je svima danas drago što se publika počela vraćati u kina i sjajno reagira na filmove – kazala nam je Sonja Tarokić, redateljica filma “Zbornica”, nagrađenog u Karlovim Varima, koja je na repertoaru u srijedu. Koliko su festivali jednako važni filmašima kao i publici, objasnili su nam i producenti filma “Košnica”, kojim je otvoren festival.
– Snimali smo, srećom, dok je svijet bio normalan, pandemija je počela u postprodukciji. Omogućiti Blerti Basholli da otputuje u Švicarsku i Ujedinjeno Kraljevstvo lani je bilo kao da je ilegalno krijumčarimo izvan zemlje. Nismo mogli ni na Sundance, na kojem smo pobijedili, pa nismo mogli osjetiti emociju publike, što nam je strašno žao. Ipak, kod kuće smo potajno organizirali svoju Sundance feštu, a feštamo i tu na ZFF-u – otkrili su nam producenti Valon Bajgora i Agon Uka.
Iako je svima koji ga dugo prate povratak festivala u SC probudio nostalgiju i sjećanja na prva izdanja koja su se ondje održavala, ipak bi svima bilo draže da se vrati “kući”, u kino Europu.
– Korumpirani pokojni gradonačelnik protjerao nas je iz kina Europa kao i još 20 festivala te uskratio gledanje festivala za još 130.000 ljudi. Gotov je plan obnove, no od obnove koju su obećavali napravljena je samo fasada, a nije, koliko čujemo, obnovljeno krovište. Nadam se da će nova vlast pronaći snage da se kino Europa čim prije obnovi i da se svi ponovno tamo vratimo – poručio je Matić.