RECENZIJA NOVOG FILMA

I poljski magarac EO, kao i Bressonov Baltazar, duboko propitkuje nečovječnost

storyeditor/2023-06-14/eo.jpg
23.06.2023.
u 11:20

Životinje često su u fokusu filmova i probude emocije kod gledatelja. Novi film "Tovar" portretira magarca Ea koji je odvojen od svoje drage sadrži neke od najljepših filmskih motiva.

Filmovi sa životinjama kao članovima glumačke postave uvijek na neki poseban način djeluju na gledatelje i raznježe ih, bez obzira na to bili veliki ljubitelji životinja ili ne. OK, možda se u ovoj tezi trebaju izostaviti “Ralje”, ali prva asocijacija na filmove sa životinjama uvijek je neka mekoća i blagost. Čak i ako se izostave ziceraški filmovi sa psima u glavnim ulogama, poput “Lassieja” ili “Hachika”, i tigar (“Život Pija”), konji (“Crni pastuh”, “Ratni konj”, a čak i “Sokol ga nije volio”), pa i kitovi ubojice u “Mom prijatelju Willyju”, na kojem su generacije odrastale, životinje su tu da nas uče. A jedan od najboljih primjera za to bez sumnje je francuski klasik Roberta Bressona “Sretno, Baltazar” s magarcem kao glavnim junakom i velikim učiteljem.

Te velike dobroćudne i nevine okice koje govore više od tisuću riječi medij su preko kojeg je Bresson dao jedan od najjasnijih komentara na (ne)čovječnost. A završetak filma popraćen Schubertovom sonatom zaista je jedan od onih koji se urežu u pamćenje. Tko bi rekao da je za tako puno što je dao “Sretno, Baltazar” bio dovoljan samo jedan magarac. I, dakako, Bressonova virtuoznost. No, još fascinantnije od svega jest to da je gotovo šezdeset godina nakon te ingeniozne minimalističke crtice s magarcem došla njegova obrada. Vol. 2. Ovoga puta, mjesto radnje nisu francuski pitoreskni pejsaži, nego Poljska. Nije Baltazar, nego – Eo i film preveden kao “Tovar”.

Eo je magarac koji je silom prilika odvojen od svoje drage Kasandre, djevojke s kojom je radio u cirkusu. Baš kao i Baltazarov, i Eov su glavni (a, zanemari li se bolna i teška scena u kojoj u jednom trenutku krene cviliti za svojom dragom ljudskom prijateljicom, gotovo i jedini) način komunikacije njegove oči. Ta dva golema prozora u dušu zaista su jedni od najljepših filmskih motiva koji su se pojavili u posljednje vrijeme. No, lako je zamisliti dva velika magareća oka i pomisliti kako je to baš simpatično, slatko, umiljato i što god se već može reći za životinju. Međutim, ono što je ovdje, baš kao i kod Bressona, fascinantno jest način na koji su dva magareća oka postala puno, puno više od simpatičnog, slatkog i umiljatog. U oba ova magareća filma zapravo ne pratimo put, život ni perspektivu životinje, nego pratimo nešto što nadilazi granice i poimanja svega onoga što mislimo da znamo. Oba ova važna i divna filma prate nešto univerzalno; jednostavno prate... Dušu. I svaki kadar, posebice oni iz Eove perspektive (Eo, naime, nije nimalo običan magarac, s obzirom na ta da mu se često javljaju svojevrsna snoviđenja koja su vizualno sjajno odvojena od stvarnosti), tempo, glazba, kolorit.... Jednostavno, Jerzy Skolimowski, redatelj koji je rekao da je jedini put plakao na neki film bio onda kada je gledao Baltazara, pazio je na svaki detaljčić koji njegovoj simfoniji daje savršen sklad.

Filmaš koji je radio na, može se reći, modernim animiranim klasicima kao što su “Potraga za Nemom” i “Wall-E”, koji je posuđivao glas u brojnim drugim animiranim filmovima, ovog puta donosi svoje redateljsko djelo. “Elementi” su, kako to obično biva kada čovjek pogleda najavu nečega, zaista puno obećavali. Prva asocijacija, nakon gledanja foršpana, svakako je bila “Izvrnuto obrnuto”. A pogledati nešto što će biti i približno slično tom animiranom blockbuster remek-djelu bila je lijepa ideja. I dok nije ni približno “wow” kao ta prekrasna priča o emocijama, “Elementi” su ipak uspjeli zadržati dobro poznat šarm svega što dolazi iz radionice Pixar-Disney.

I upravo ga taj šarm koji, čini se, rijetko kad može izostati u ovoj produkciji, čini zanimljivim. “Elementi” nas vode u svijet u kojem žive bića koja pripadaju četirima elementima: vodi, vatri, zemlji i zraku. I dok vatrene karakterizira to da lako planu, zračne da uvijek lelujaju nekuda, zemljane da su često (pre)plodni, a vodene da svuda prodiru, i zapravo nemaju ništa zajedničko, osim jednog pravila – da se ne miješaju. No, malo-pomalo, uviđaju da su sličniji nego što im se čini. Simpatična je, dakle, ovo priča o vrlo popularnoj (ali nikada dosadnoj) temi prihvaćanja različitosti. I dok joj nedostaje monumentalnosti koju su imali ne samo “Izvrnuto obrnuto” nego i “Duša”, pa i “Coco”, ipak je ovo Disney priča koju vrijedi pogledati

VIDEO: Potjera kao iz akcijskog filma! Kauboju pobjegla krava, lovio je na - autocesti

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije