Prije ravno mjesec dana, na tržište je stigla dugo očekivana videoigra “Concord”, pucačina iz prvog lica razvijena u Firewalk Studios i objavljena pod okriljem Sony Interactive Entertainmenta. Smještena u retro-futuristički znanstveno-fantastični svijet u kojem zajedno žive ljudi i humanoidni izvanzemaljci, “Concord” je bio zamišljen kao reprezentativna igra za PlayStation 5, s potencijalom da postane franšiza epskih razmjera, slična “Star Warsu”. Međutim, ovaj ambiciozni projekt pretrpio je jedan od najbržih i najskupljih neuspjeha u povijesti videoigara – iako smo dobili recenzentski primjerak, igru nismo stigli ni pošteno pokrenuti prije nego što nam je stigla obavijest da se serveri gase, svi primjerci povlače s tržišta, a kupcima vraća novac.
Oni koji su u testiranju stigli dalje od nas pohvalili su samu mehaniku igre, ali su oštro kritizirali dizajn likova i nedostatak originalnog sadržaja, koji se nametnuo kao glavni problem u srazu s već etabliranim konkurentima poput Bungeejeve igre “Destiny 2” koja uspješno živi već sedam godina.
Usporedbe s drugim naslovima pokazale su i da “Concord” nudi malo za visoku cijenu, prodajni rezultati bili su poražavajući, a interes igrača PlayStationa gotovo nepostojeći. Nakon što ni na Steamu nisu postigli više od tisuću istovremenih igrača (usporedbe radi, “Helldivers 2” nedavno je u prvom danu imao 600 tisuća igrača istovremeno!) Sony je objavio da gasi igru i vraća novac svim kupcima.
Ovaj brzi krah doveo je u pitanje odluke donesene tijekom razvoja igre, a novi izvještaji upozorili su na to da je financijska situacija oko “Concorda” bila mnogo gora nego što se u početku mislilo. Prema informacijama koje je iznio Colin Moriarty s podcasta Sacred Symbols, razvoj “Concorda” koštao je nevjerojatnih 400 milijuna dolara, što ovu igru čini najskupljim projektom u povijesti Sonyja. Čak 200 milijuna dolara potrošeno je prije nego što je igra uopće došla do faze alfa verzije, dok je preostalih 200 milijuna dolara potrošeno na pokušaje njezina dotjerivanja prije lansiranja 23. kolovoza 2024. Naime, izvori iz Firewalk Studiosa opetovano tvrdili da je “Concord” u “smiješnom stanju” tijekom alfa testiranja, zbog čega je Sony angažirao skupe vanjske timove kako bi dovršili igru.
Mnogi ključni elementi, poput sustava za uvođenje novih igrača i planova za monetizaciju, još nisu bili razrađeni početkom 2023. godine, što znači da bi nastavak razvoja zahtijevao dodatne milijune dolara – navedeno ne samo da objašnjava osnovnu cijenu koja je iznosila bezobraznih 39,99 eura u vremenu u kojem se mnogo bolje igre sličnog žanra igračima nude besplatno, nego i očajnu ponudu kozmetičkih dodataka za koje se tražilo dodatno plaćanje.
Da stvar bude smješnija, “Concord” je izvorno promoviran kao “budućnost PlayStationa”, igra koja bi trebala postati temelj nove velike franšize, s planovima za multimedijske projekte poput filmskih spin-offova i suradnje s Amazonom. No problem se, čini se, skrivao unutar same organizacijske kulture u Sonyju i Firewalku. Prema navodima brojnih izvora, unutar studija vladala je kultura “toksične pozitivnosti”, gdje su svi bili prisiljeni hvaliti igru, bez obzira na njezino stvarno stanje. Kritički glasovi unutar studija bili su prigušeni, a ključni problemi poput dizajna likova ili strukture igre nisu mogli biti ispravljeni jer nitko nije smio “znatno promijeniti smjer igre”.
Igra je imala veliku podršku unutar Sonyja, a osobito od Hermana Hulsta, izvršnog direktora Sony Interactive Entertainmenta, koji je bio glavni zagovornik projekta. Čak i nakon što se vidjelo da je u jako lošem stanju tijekom alfa testiranja, Sony je i dalje vjerovao da bi mogla postati novi “Star Wars” svijet, iako su svi pokazatelji govorili suprotno. Posljedično, ovaj neuspjeh nije samo financijska katastrofa, već i upozorenje cijeloj industriji o rizicima kada se unutar tvrtki njeguje kultura koja ne prihvaća kritiku i ignorira stvarnost razvoja igara.