retrospektiva Sanje Iveković

Ispred MSU postavlja se spomenik s imenima jugoslavenskih heroina NOB-a

Foto: Boris Cvjetanović
1/2
08.06.2023.
u 16:30

Zavirili smo u prvu zagrebačku retrospektivu Sanje Iveković, za koju je izradila repliku svoje čuvene intervencije "Lady Rosa of Luxembourg" iz 2001. posvećene svim ženama u antifašističkoj borbi

MSU se opasno priprema za događaj godine – "Works of Heart (1970. – 2023.)", prvu i sveobuhvatnu muzejsku retrospektivu u rodnom gradu jedne od najvažnijih hrvatskih umjetnica Sanje Iveković. Službeno i svečano otvorenje je 15. lipnja, no uspjeli smo unaprijed dobiti priliku kratko zaviriti u dio postava. Izložba je to kustosice Zdenke Badovinac, ravnateljice MSU, premijerno prikazana prošle godine u Kunsthalleu u Beču, no iako austrijska i zagrebačka izložba dijele isti naslov, ova koja se upravo postavlja kod nas opsežnija je i prilagođena specifičnom prostoru MSU.

– Zagrebačka izložba je, kao što vidite, veća i malo je drukčije kontekstualizirana. Naime, povezana je sa Zagrebom u kojem je Sanja Iveković rođena i u kojem živi i radi. Ta poveznica očita je i kroz više radova iz zbirke MSU, poput jedne od njezinih najboljih instalacija "Ženska kuća", koja je bila i na posudbi u Beču. Druga specifičnost Sanjine zagrebačke izložbe je spomenik "Pregnant Memory" ("Trudna memorija") pred samom zgradom MSU, koji je još u nastanku i bit će otkriven na samom otvorenju izložbe, a koji je svojevrsna replika jednog od njezinih najboljih radova "Lady Rosa of Luxembourg", koji je 2001. postavljen u Luxembourgu. Naravno, ovaj zagrebački spomenik nosi jednu kontekstualiziranu razliku, a to je popis na njemu svih heroina iz Drugog svjetskog rata na teritoriju bivše Jugoslavije. Izložba se proteže na dva kata muzeja, a podijeljena je u devet dijelova i svaki se fokusira na jedan od važnih segmenata umjetničina rada – kazala je Zdenka Badovinac.

Podsjetimo, upravo je intervencija "Lady Rosa of Luxembourg", koja je postala jedan od najprepoznatljivijih radova Sanje Iveković, razotkrila kako su žene prisiljene zauzeti simbolički prostor koji negira njihovo povijesno djelovanje. Naime, žene su odigrale važnu ulogu u luksemburškom pokretu otpora tijekom Drugog svjetskog rata, no njihova je borba ostavljena izvan službene povijesti te su zastupljene tek u obliku idealiziranih i alegorijskih figura poput božice Nike. Učinivši Niku trudnom i imenujući je po postojećoj heroini, Sanja Iveković žene je pokušala postaviti u zasluženi kontekst s obzirom na povijest. Postavljanje spomenika potaknulo je žestoku raspravu u javnosti te je postalo jedan od onih o kojima se u povijesti Luksemburga najviše polemiziralo.

Izložba na dva kata MSU podijeljena je u devet dijelova, a otvara se 15. lipnja
Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL

Dakle, Sanja Iveković široj javnosti najpoznatija je po provokativnim performansima kojima je propitivala odnose moći te položaj žena u nekadašnjoj, ali i današnjoj državi, bilježeći društvene, političke i medijske mijene u svojim multimedijalnim radovima. Vraćajući se ovom retrospektivom do njezinih ranih dana, posjetitelji će imati priliku sresti se s radovima kojima se umjetnica suprotstavlja patrijarhatu, konzumerizmu, autoritarnosti, nacionalizmu, ksenofobiji, brisanju pamćenja, nasilju nad ženama...

Rad Novi Zagreb (Ljudi iza prozora), 1979. Među prvima je pristupila političkim pitanjima s feminističke pozicije, a u bivšoj državi bavila se i komunističkom ideologijom
Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL

Ova pionirka videoumjetnosti ujedno je jedna od rijetkih osoba iz ovog dijela Europe koja je imala i vlastitu retrospektivu u newyorškom muzeju MoMa 2011. i 2012. godine. Rođena je 1949. u Zagrebu, a pripada umjetničkoj generaciji nove umjetničke prakse koja se u Jugoslaviji javlja nakon 1968. Naziv retrospektive "Works of Heart" preuzet je od njezina rada predstavljenog u Galeriji Josip Račić 2001. Iveković je, naime, naslov preuzela iz New York Timesa iz veljače 1994., kada je uz fotografiju i izvješće o pokolju civila na sarajevskoj tržnici objavljen reklamni oglas za ogrlicu s privjeskom u obliku srca za Valentinovo. Iveković je od ratne fotografije i reklame napravila dva odvojena plakata uvećavajući i naglašavajući novinsku jukstapoziciju ženskog modela koji reklamira ogrlicu i ranjene žene koja ilustrira izvješće o masakru. 

Komentara 14

DU
Deleted user
16:55 08.06.2023.

Antifašist je bio i Mladić i Šljivančanin .... Shodno tome olakšam vam se na antifašizam....koji antifašizam??? Mislite komunizam?

FI
Fileki
16:44 08.06.2023.

Bar bu se pes imal di popišat

MI
mistBorn
17:10 08.06.2023.

Ko je drugar'cu antifu napumpa? Tito lično i personalno?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije