Ugledni hrvatski i svjetski dizajner i ilustrator Mirko Ilić inicirao je u ljubljanskoj galeriji Vžigalica izložbu naslovnih stranica slavne izdavačke kuće The Penguin Book. Ilić je i sam dizajnirao više od 30 “covera” za Penguin. No za izložbu “Penguin 75” oblikovanu u počast 75. rođendana proslavljene kuće, radove je odabrao Paul Buckley, dugogodišnji Penguinov kreativni direktor. Izabrao je 75 naslovnica koje predstavljaju najbolje od Penguina.
Uz tu je obljetnicu objavljena i knjiga s radovima i komentiranim prilozima o dizajnerskom procesu, o dizajnerima i autorima. Producenti izložbe i knjige Emzin Institute i Penguin Group (USA) i sami su željeli ispričati tu “pozadinsku priču” koja govori o psihologiji autora knjige i dizajnera koji su grafički trebali “parirati” ideji unutar korica.
Jasno je da tu nije uvijek bilo podudarnosti, da je autor mislio jedno, a dizajner nešto sasvim drugo. Slučajevi su opisani kao zanimljivo, ilustrirano štivo, a odnose se na razvikane svjetske pisce i autore kakvi su Paul Auster, Nicholas Blechmen, David Byrne, Hanif Kureishi, Roseanne Serra, Art Spiegelman, Ruben Toledo i brojni drugi. Pikantni komentari začin su projektu čiji koncept i dizajn u ljubljanskom izdanju potpisuje Metka Dariš.
Oduševljeno je ona prihvatila ideju Mirka Ilića kojega posebno cijeni kao autora i ilustratora, navodeći na press konferenciji Ilićeve izuzetne europske domete u dizajnu brojnih plakata, “covera” i stripova, a od 1986. kad Ilić odlazi u SAD, i njegovu suradnju s američkim novinama i magazinima, izdavačkim kućama, restoranima i hotelima, osnivanje vlastita studija, brojne nagrade itd.
Slavni Ilićevi hrvatski počeci tu se, međutim, ne spominju – npr. s legendarnim Novim kvadratom i njegovom generacijom autora stripa. Čini se da su razlog tome nesuglasice zbog kojih Ilić čak nije imao ni hrvatsku putovnicu... Izložba koja se u Ljubljani otvara 23. studenoga ostaje otvorena do sredine prosinca.
Mirko je koliko znam srbin!