krvavi glazbeni obračuni

Kad u bendu pukne ljubav, to je žešće i od razvoda braka

25.08.2021.
u 10:13

Bizaran slučaj u kojem je Johnny Rotten tužio Sex Pistolse najnovija je u nizu pravnih bitki koje su obilježile povijest glazbene industrije.

“I fought the law”, pjevala je davnih dana grupa The Clash, a da ni punk nije imun na pravne zavrzlame, dokazuje i najnovija drama još jednog legendarnog engleskog benda, Sex Pistolsa. Svjetski mediji ovih dana tako upravo izvještavaju o okončanju sudske bitke trojice preživjelih Pistolsa, koji su se na sudu sporili oko prava na korištenje njihove glazbe u novoj Disneyevoj seriji. Iako u vrijeme najveće popularnosti tog kultnog sastava vjerojatno ne bismo mogli ni zamisliti da u istoj rečenici neironično izustimo riječi Disney i Sex Pistols, ovdje je riječ o TV seriji u režiji Dannyja Boylea – biografskoj drami o životu gitarista Stevea Jonesa i njegovoj karijeri u Sex Pistolsima, temeljenoj na njegovim bestselerskim memoarima “Lonely Boy: Tales From A Sex Pistol”.

Pjevaču Johnu Lydonu, poznatijem kao Johnny Rotten, naime, nije se svidio način na koji je prikazan u seriji (kao iritantno derište) pa je pokušao sudskim putem spriječiti Boylea i Disney da iskoriste originalnu glazbu Pistolsa. To mu ipak nije pošlo za rukom, jer su davnih dana 80-ih godina, valjda dok su još njegovali dobre odnose, članovi benda potpisali sporazum da jedan član benda ne može ići protiv želja većine. U ovom slučaju i Steve Jones i bubnjar Paul Cook pristali su dati prava za korištenje svoje glazbe u seriji “Pistol” pa razočarani Johnny Rotten nije imao nikakve šanse. Šestodijelna miniserija u kojoj Rottena glumi Anson Boon, a Jonesa Toby Wallace na male ekrane ipak će stići u siječnju iduće godine.

A svi znamo da slava i novac mijenjaju ljude pa se tako nerijetko događa da nekoć dobri prijatelji, kolege iz benda pa i rođena braća prestanu dijeliti pozornicu i počnu dijeliti sudnicu. Neka od najkrvavijih pravnih obračuna imala su braća Gallagher, Liam i Noel, osnivači megapopularnog benda Oasis, a čije veoma javne prepirke imamo priliku pratiti već godinama. Prvi put raspali su se na koncertu u Los Angelesu 1994. godine, nakon svađe kojoj je prethodilo žestoko partijanje, kada je Liam počeo vrijeđati članove benda i na koncu gađao vlastitog brata defom. Nešto kasnije Noel je Liama opalio palicom za kriket, a u godinama koje su uslijedile stalno su se razilazili i mirili. Konačan kraj došao je kada je 2009. godine Noel u javnost izašao s urnebesnom izjavom da je njegov brat najbjesniji čovjek kojeg se uopće može upoznati. “On je kao čovjek s viljuškom u svijetu punom juhe”, rekao je i zatim ga osramotio rekavši i da su morali otkazati svoj posljednji koncert jer je bio “premamuran”. Liam se na tu alkoholičarsku primjedbu smrtno uvrijedio i tužio vlastitog brata za klevetu, a Noel je uskoro uzvratio udarac optuživši Liama da ga je napao gitarom i maltretirao njegovu ženu. Ta bizarna ping-pong utakmica dvojice braće traje i danas jer ni jedan ni drugi ne propuštaju priliku da se javno i sočno popljuju.

Međusobno su se posvadili i zauvijek pozdravili članovi Smithsa, kada je 1989. godine jedna polovica benda tužila drugu. Basistu Andyju Rourkeu i bubnjaru Mikeu Joyceu nije bilo milo što autori tekstova Smithsa, pjevač Morrissey i gitarist Johnny Marr, dobivaju više tantijema od njih. Rourke, do grla u dugovima, brzo se nagodio za nepoznat iznos, što je bila pogreška, jer Joyce, koji nije odustao od sudskog progona, danas dobiva svojih 25 posto prihoda od tantijema.

No uzrok tužbama u glazbenom svijetu nisu uvijek razmirice među članovima bendova. Jedan je takav sudski proces 80-ih godina u Sjedinjenim Američkim Državama zauvijek promijenio glazbenu industriju. Naime, skupina roditelja zabrinutih za nevinost svoje dječice izložene nemoralnom utjecaju rock’n’rolla, u vrijeme jačanja konzervativizma pod mandatom predsjednika Ronalda Reagana osnovala je organizaciju poznatu kao Parents Music Resource Center. Jedna od stvari za koje su se zalagali i u čemu su uspjeli bilo je postavljanje naljepnica upozorenja na glazbene albume bendova u čijim se pjesmama spominju seks, uzimanje droga i sijaset ostalih radnji koje bi djecu mogle navesti na grijeh. U jeku svoje čistunske kampanje PMRC sastavio je i famoznu listu znanu kao “Petnaest prljavaca”, s najproblematičnijim pjesmama popularnih bendova, a među kojima su se našli i Motley Crue, Judas Priest i Black Sabbath, ali i Madonna, Prince i Cyndi Lauper. Glazbenici diljem svijeta brutalno su se izrugivali njihovim pokušajima cenzure glazbe, snimali su proste pjesme šaleći se na njihov račun, ali PMRC-u je pošlo za rukom ishoditi obvezne naljepnice upozorenja na primjercima albuma. I ožalošćeni roditelji američkog tinejdžera Johna McColluma, koji si je oduzeo život 1984., razlog samoubojstva svog sina vidjeli su u glazbi. Stoga su na sud odveli Ozzyja Osbournea tvrdeći da riječi njegove pjesme “Suicide Solution” potiču mlade na samoubojstvo. Slučaj se otezao godinama, a cijela je tragična priča okončana kada je Osbourne oslobođen optužbi.

Po sudovima se povlačila i udovica Kurta Cobaina Courtney Love, i to s preostalim članovima Nirvane, Daveom Grohlom i Kristom Novoselićem. Njihova je pravna bitka trajala čak dvadeset godina, a bila je obilježena brojnim skandalima, poput onog kada je Love izjavila da je Grohl pokušavao snubiti njenu kćer Frances Bean Cobain. Na kraju se sve ipak sretno završilo 2014. godine, kada su se svi zajedno pojavili na pozornici na nastupu u Rock’n’Roll Hall of Fame, zagrlili se i pomirili. Nedavno je cijeli svijet saznao i za tragičan slučaj nekadašnje pop-princeze Britney Spears, koju je zbog navodne neuračunljivosti sud 2008. godine stavio pod skrbništvo. Za skrbnika je odabran njen otac, koji je, saznalo se, više od desetljeća zlostavljao Britney i na njoj masno zarađivao, usput joj ne dopuštajući da donosi čak ni najosnovnije odluke o svom životu. Obožavatelji su pokrenuli i internetsku kampanju #FreeBritney, no nesretna pjevačica još nije slobodna i tek je nedavno uspjela ishoditi sudsku odluku da joj se promijeni skrbnik.

U našim krajevima pak, ovih dana sve bruji o novoj presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske. Ona je označila konačni početak razrješenja dugogodišnjih peripetija vezanih za ostavštinu diskografske kuće Jugoton, a koju je naslijedila Croatia Records. Sud je tako presudio da je Croatia Records nepravilno pristupila privatizaciji nekadašnjeg Jugotona te da više ne smije raspolagati fonogramima, odnosno originalnim prvim snimkama izvođača iz razdoblja prije 1993. godine. Na to je u svojim notorno ogorčenim javnim istupima posljednjih godina često upozoravao legendarni frontmen grupe Azra Johnny Štulić, ali nisu ga svi baš ozbiljno shvaćali. Još nije poznato kako će se pravno urediti vlasništvo nad fonogramima izvođača Jugotona i sasvim je izgledno da nas očekuje još jedna dugotrajna sudska trakavica. A možda bude i kako kaže Johnny: “Papala maca”.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije