Židovski muzej u New Yorku postavio je 1966. izložbu o primarnoj umjetnosti, to jest o minimalističkoj umjetnosti čiji su rezultat slike i objekti bez ikakve druge funkcije osim estetske. Oni ne komentiraju društvo niti prenose autorove životne komentare, nisu pričljive izvan samog umjetničkog dojma koji ostavljaju, a o kojem se dakako može diskutirati.
Smatra se da je minimalizam kao umjetnički pokret trajao od 1960. do 1975. godine. Boja, ton, linija, tekstura... elementi su koje vidimo u minimalističkom radu.
Gotovo pola stoljeća poslije te prve newyorške izložbe “Primary Structures: Younger American and British Sculptors” iz 1966. s radovima velikana poput Dana Flavina, Donalda Judda, Sola LeWitta i drugih, Židovski je muzej pripremio nastavak – izložbu naziva “Druge primarne strukture” koja će se u dva dijela održati od 14. ožujka do 3. kolovoza. Sada su organizatori uključili i umjetnike iz Indije, Afrike i iz istočnog bloka.
Foto: Marko Lukunić/Pixsell
U prvom dijelu od 14. veljače do 18. svibnja, uz radove još 15 svjetskih autora, pred publiku ide minimalistički rad našeg Branka Vlahovića (1924. – 1979.), sjajnog minimalističkog kipara kojeg je lani retrospektivno dostojno predstavio zagrebački Tehnički muzej, zahvaljujući trudu kiparove rođakinje, mlade grafičke dizajnerice Ane Labudović, autorice projekta u koji je bila uključena šira stručna ekipa.
Težak život i zla sudbina koja je kulminirala Vlahovićevom smrću pod tramvajem nisu, hvala Bogu, presudili i njegovu djelu, koje su monografijom predstavili povjesničari umjetnosti Guido Quien i Darko Schneider.
U drugom dijelu, uz 13 globalistički izabranih umjetnika, i hrvatski je akademik Ivan Kožarić. Na izložbi od 25. svibnja do 3. kolovoza bit će izložen njegov Crveni znak, skulptura koja je lani postavljena u blizini novog dijela hotela Dubrovnik u Gajevoj ulici u Zagrebu. Divan je to primjer kiparskoga minimalizma, kao rođenog za javni prostor.
Izložbu “Druge primarne strukture” prati dvotomni katalog. Prvi je posvećen izložbi i autorima iz 1966. godine, a drugi novoj izložbi čiji je kustos Jens Hoffmann, koji 30 izabranih minimalista predstavlja i analitičkim esejom.