Labuđe jezero u zagrebačkom HNK

Malakhov i čitav ansambl stvorili su čarobnu predstavu za povijest

Labuđe jezero
Foto: Marko Ercegović/HNK
1/7
23.03.2017.
u 00:14

Velike zasluge za otmjenu sljubljenost plesa i predivne glazbe Čajkovskog ima i orkestar pod izvrsnim vodstvom bugarskog maestra Diana Čobanova

Premijerom novog Labuđeg jezera, održanom prošlog petka u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu, bavili su se mnogi, uključujući i medije, koji baletu inače ne posvećuju ama baš nikakvu pažnju. Razlog i povod takvoj pažnji sasvim je neumjetnički.

Ali ono što su te večeri izveli baletni ansambl i solisti HNK skupa s orkestrom itekako zaslužuje svu moguću pažnju i pohvale.

I prije nego što se podigao zastor, od prvog takta uvertire, preplavila nas je ljepota glazbe Petra Iljiča Čajkovskog pod vodstvom bugarskog maestra Diana Čobanova. Novog stalnog dirigenta trebalo bi svakako iskoristiti i za pokoju opernu produkciju.

Muzikalna izvedba

Nadasve muzikalna izvedba urodila je i vrlo prirodnom i plemenitom sljubljenošću glazbe i pokreta. A za profinjenost na sceni pobrinuo se Vladimir Malakhov.

Sam za sebe kaže da se ne voli predstavljati kao koreograf. Svoju vjernost klasici i ruskoj školi u kojoj je odrastao ovaj glasoviti Ukrajinac pokazao je odnosom prema temelju, a to je Marius Petipa.

Njegov vlastiti koreografsko-redateljski rukopis čita se u detaljima. Jedan od njih je ruka princa Siegfrida podignuta u svečanoj gesti zakletve začaranoj Odetti. Ta uzdignuta ruka, način na koji se uz nju privija labudica, a potom gaženje obećanja i izrugivanje Rotbarta i njegove kćeri, crne labudice Odilije, ključna je točka dramaturgije. Baš kao i savršen, delikatan i nezaboravan način na koji labudice savijaju graciozne vratove i samo naizgled krhke ručne zglobove.

Glavni Malakhovljev alat nisu pojedinačne ekshibicije i akrobacije. U decentnosti, koja nam ne uskraćuje raskošnu ljepotu, slijede ga i scenograf i kostimograf Jordi Roig, kao i majstor svjetla Deni Šesnić. Ni u čemu se ne pretjeruje, a sve je tako skladno, profinjeno i aristokratski otmjeno.

U klasičnom baletu tehničko savršenstvo ne postoji. Svaka je nova predstava mogućnost da poneki detalj, korak, figura, pirueta budu još usklađeniji. Ali zato se čitav baletni ansambl HNK kao rijetko kada približio tom savršenstvu sklada, ujednačenosti i uravnoteženosti čitave izvedbe, bez slabe karike. 

Spomenimo za primjer ples četiri mala labuda za koji su ovacijama na premijeri nagrađene Catarina Meneses, Asuka Maruo, Anamarija Marković i Valentina Štrok. Takva ljupka lakoća i elegancija u tom glasovitom "četveropregu" postiže se samo rigoroznim radom i uvježbanošću.  

Miruna Miciu, kao premijerna Odetta/Odilia, i njen partner Andrea Schifano u ulozi princa, bili su oličenje suzdržane i delikatne snage. Guilherme Gameiro Alves kao Rotbart bio je, umjesto karikature u kakvu se često pretvara ta uloga, dostojan i opasan protivnik. Takuya Sumitomo briljirao je kao dvorska luda... Nema člana Baleta HNK koji nije zaslužan za predstavu koja će ostati u našem pamćenju i ući u povijest.

Sljedeća premijera - Glembajevi

U plesovima princeza i labudica ljepotom nastupa plijenile su pažnju i Iva Vitić Gameiro, Rieka Suzuki, Tammy Higgins, Lucija Radić, a napose Natalia Horsnell, koja je čekala svoj trenutak da prvi put nastupi u ulozi Odette/Odilije.

Postava koju sam gledao u utorak, 21. ožujka, kao i čitava predstava u svom intenzitetu i pomnoj pažnji prema svakom detalju izvedbe, ni u čemu nisu zaostajali za premijernim spektaklom.

Uz Horsnell, australsku solisticu Baleta HNK, koja osobito očarava načinom na koji svoje ruke pretvara u labuđa krila, Guilherme Gameiro Alves bio je impresivan princ Siegfried, dok je ulogu Rotbarta sa sebi svojstvenom energijom i temperamentom preuzeo George Stanciu

Za sinoćnju i večerašnju predstavu (22. i 23. ožujka) spreman je i treći par: u dvojnoj crno-bijeloj baletnoj ulozi nad ulogama nastupa Catarina Meneses uz omiljenog zagrebačkog baletnog princa Tomislava Petranovića

Rekao bih vam da nikako ne propustite ovo Labuđe jezero, ali, osim ako već nemate u džepu ulaznice za neku od predstojećih rasprodanih predstava, već ste ga, barem za ovu sezonu, propustili. Ali, Balet HNK zato vam nudi nekoliko repriznih izvedbi ništa manje maštovitog Petra Pana, na bajkovitu glazbu Bruna Bjelinskog, a na Labuđe jezero neku je večer stigao i Leo Mujić.

Glasoviti plesač i koreograf s baletnim ansamblom HNK upravo počinje pripremati sljedeću baletnu premijeru: bit će to 30. svibnja praizvevdba Mujićeva baleta "Gospoda Glembajevi" prema velikoj drami Miroslava Krleže, uz odabranu glazbu domaćih i stranih skladatelja. 

Komentara 1

NE
Neba
08:02 23.03.2017.

Autor teksta je izazvao svojom reakcijom politikantski skandal koji je svratio pozornost s umjetničkog truda na nebitno, a sada pokušava spasiti stvar potpuno nekritičkim hvalospjevima da ne ugrozi svoju poziciju suradnika HNK

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije