Kad je ove godine objavljen popis izvođača za festival VIP INmusic,
mnogi su se našli u čudu primijetivši da su među stranim zvijezdama
nakon Britanaca najzastupljeniji bili glazbenici iz Malija, siromašne
afričke države dobrim dijelom smještene u Sahari i površinom više nego
dvjesto puta veće od naše zemlje, o kojoj prosječan Hrvat ne zna gotovo
ništa.
Ipak, nije to bio samo kuriozitet ili neka fiks-ideja organizatora, jer
scena u toj zemlji već dulje vrijeme privlači sve veću pažnju svjetskih
medija i publike, toliko da su Mali već prije nekoliko godina u
glazbenim krugovima prozvali “novom Kubom”, a kolone europskih
reportera koji posjećuju dva najjača lokalna festivala donijele su
pravi boom malijskom turizmu.
Tijekom minulih desetljeća, zapadnjaci su afričku glazbu najčešće
upoznavali preko posrednika poput Paula Simona, Petera Gabriela ili
Damona Albarna. Zadnjih godina dogodilo se opsežnije prihvaćanje:
revalorizacija afrobeata i istraživanje njegova utjecaja na žanrove
poput funka, reggaea ili hip hopa uzela je tolikog maha da su sinovi
Fele Kutija danas globalno poznatija imena nego što je njihov otac bio
na svom vrhuncu, a mnogi današnji pop-sastavi (Vampire Weekend, Foals,
TV On the Radio...) diče se elementima te revolucionarne glazbe.
Međutim, ono što se događa s Malijem još je kudikamo veće. Prema
važećim pravilima popa, specifični spoj tradicionalnog i modernog koji
su još prije dvadesetak godina napose europskoj pa onda i američkoj
publici predstavili Salif Keita i Ali Farka Touré, trebao je
odavno izaći iz mode. No, scena je od tada procvjetala u nekoliko
različitih smjerova, zahvaljujući virtuoznosti svirača kore Toumanija
Diabatea, očaravajućem ženskom vokalu Oumou Sangaré, hipnotizmu
pobunjeničkih nomada Tinariwen...
Osim zadnjespomenutih, INmusic je ugostio i slijepi duo Amadou &
Mariam, trenutačno najpopularnije eksponente malijske glazbe koji ovih
dana oduševljavaju Europljane koncertima u potpuno zamračenim
dvoranama...
Bassekou Kouyate & Ngoni Ba (28. X) te Rokia Traoré (3.
11.), koje Multikultura predstavlja na prva dva koncerta svog World
Music ciklusa u zagrebačkom Aquariusu, svakako spadaju u kategoriju
malijskih glazbenih velikana.
Kouyate njeguje stoljetnu tradiciju drevnih pjesnika-pjevača (griota) i
na ngoniju, instrumentu sličnom lutnji, izvodi glazbu zvanu bambara,
koja je po opisu najbliža bluesu. S druge strane, Rokia Traoré
karizmatična je pjevačica sklona eksperimentu te povezivanju malijske
tradicije s američkim bluesom, često uspoređivana s Tracy Chapman...
Nakon predstavljanja Malija, World Music ciklus nastavit će se
nastupima Femija Kutija iz Nigerije (24. XI) te senegalskog Orchestra
Baobab (22. III. 2009), dok će dodatni koncerti biti još naknadno
najavljeni.
KONCERTI Uoči nastupa vrsnih afričkih izvođača u zagrebačkom Aquariusu