Put od imigranta iz pregrađa Pariza do umjetnika kojega proglašavaju najznačajnijom rock zvijezdom u svijetu opisuje Aleksandar Holiga

Manu Chao - pod šarenim kišobranom kralja bonga

chao-txt.jpg
import
06.10.2007.
u 15:21

Teško je na cijeloj svjetskoj sceni danas pronaći izvođača čiji je glazbeni kišobran dovoljno širok da pod svoje okrilje primi publiku toliko različitih glazbenih afiniteta kao što to može - Manu Chao. Ta puka činjenica već i sama po sebi je dovoljna da ga učini hodajućom legendom, no niti izdaleka se ne navire u okno vulkana, koji ključa uz zvuke Radio Bemba Sound Systema.

Na početku, bio je stanovao u jednom od zapadnih predgrađa Pariza, svakodnevna jurnjava za loptom sa sinovima imigranata-radnika iz obližnje Renaultove tvornice ili sjedenje uz gramofon s pločama Chucka Berrya i pjesmaricom iz španjolske revolucije. Bili su tu i disidenti iz diktatura što su šezdesetih godina poharale Iberijski poluotok i Južnu Ameriku, a koji su sigurno utočište pronalazili u domu Chaovih - također političkih izbjeglica iz Francove Španjolske.

Ulični svirač
“Pokušavam što više granica maknuti, a ne stvarati nove. Nije mi uopće stalo do toga hoće li Baski imati svoju državu, ali za očuvanje svoje kulture se moraju boriti”, više puta je naglasio Manu, i sam Bask s majčine strane. Ta ista ideja jednakosti u multikulturnoj raznolikosti, koja je oblikovala Chaov svjetonazor od najranije mladosti, utjecala je i na njegov kreativni izraz - bogati i šareni konglomerat zvukova među kojima ne postoje granice, ali je svaki od njih uklopljen u cjelinu uz dužno poštovanje prema svojoj posebnosti.

“Savršeno se sjećam kada sam prvi put čuo punk rock. Potucao sam se Parizom s prijateljima i slučajno upao na tonsku probu Stiff Little Fingersa”, nedavno je rekao u intervjuu za LA Weekly. Četrdesetpetogodišnjak koji pjeva na šest ili sedam različitih jezika, često ih miješajući u istoj pjesmi, među svoje direktne utjecaje ubraja i francusku šansonu, salsu, reggae, ska, alžirski raď...

Pokušavajući objasniti zašto se Manu Chao s podjednakim uspjehom obraća tolikim fragmentima naoko iscjepkanih fanovskih i društvenih subkultura i zašto su njegovi albumi najočitiji izbor glazbe za tulume širom svijeta, pojedini kritičari spominjali su spoj poletnog idealizma Boba Marleya, Dylanove nadrealne poezije i frenetične energije The Clash.

Ipak, očito je da postoji nešto posve jedinstveno što njegovu kap izdvaja iz bujice izvođača s kojima dijeli utjecaje i njome opija milijune, jednako u zapadnim megalopolisima kao i u ruralnim šikarama Južne Amerike, gdje je doslovce smatran narodnim herojem i revolucionarnim vođom poput Che Guevare.

Dio odgovora sigurno je u njegovoj neposrednosti. Već i na studijskim albumima Manu Chao zvuči kao ulični svirač koji, umjesto da pati od perfekcionizma forme, miješa glasove i zvukove ulica, barova i ceste u psihodeličnu mješavinu preko koje se prelijevaju nebrušene melodije njegovog divno nesavršenog vokala.

Jednostavni, ali efektni socijalno i političko angažirani te ljubavni  tekstovi često su obojani sivim bojama, ali uvijek iz njih izvire nada. Na koncertima to sve eksplodira u masovnu adrenalinsku fiestu, s Manuom koji neobuzdano skače i viče kao da ga je netom prije “pravi” frontmen banda izvukao iz prvih redova i dao mu mikrofon u ruke. On ne pokušava dokazat da je “kao mi” - on jest mi.

Studio u naprtnjači
Nakon što se 1995. godine razišao njegov kultni folk-punk band Mano Negra, Manu je nekoliko godina putovao Južnom Amerikom s ministudijem u naprtnjači i snimao s mnogim glazbenicima i prijateljima. Djeliće tih zvukova i impresija pomiješao je s prilično primitivnim kompjuterskim efektima i akustičnom gitarom i okupi na svom solo prvijencu “Clandestino” (1998.), zamišljenom kao osobni glazbeni dnevnik putovanja.

Međutim, album je i bez ikakve konvencionalne marketinške promocije do danas ostvario nakladu veću od  2,5 milijuna primjeraka diljem svijeta... No, takav golemi komercijalni uspjeh nije se dogodio odmah: tek nakon drugog albuma “Proxima Estacion: Esperanza” (2001.) uslijedila je više nego opsežna turneja koja se sastojala od više neslužbenih nego službenih koncerata - od siromašnih krajeva Latinske Amerike i srca zapatističkog pokreta u južnom Meksiku do ljetnih festivala i antiglobalističkih prosvjeda u Europi. Godinu kasnije uslijedio je i također vrlo uspješni live album “Radio Bemba Sound System”, nazvan po njegovu pratećem bandu. U Sjedinjenim Državama nije previše svirao: “Nisam htio hrliti onamo. Želio sam ući u SAD s juga, i to se dogodilo”, izjavio je.

“La Radiolina”, novi album objavljen početkom rujna ove godine prvi je Chaov “pravi” studijski album u zadnjih šest godina, iako je u međuvremenu snimio intimnu šansonijersku ploču “Siberie m’etait contee” (2004.) sa svim tekstovima na francuskom. Slijede putovanja i turneje: ne možete li čekati da domaćim promotorima uspije ponovno ga dovesti - Manu Chao i Radio Bemba Sound System nastupaju 1. studenoga u Beču...

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije