Riječki balet traži plesače

Maša Kolar: Ne tražimo samo lutke koje plešu, nego karizmu koja zrači

Međunarodna audicija za nove članove baletnog ansambla HNK Ivana pl Zajca
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
1/3
20.01.2022.
u 10:30

Bili smo na velikoj audiciji na kojoj se našlo dvadesetero finalista sa svih strana svijeta, neki su nam rekli da su se za ovo pripremali cijeli život

Maša Kolar, ravnateljica Baleta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, našla se jučer sa svojim najbližim suradnicima pred zahtjevnom zadaćom nakon što je na natječaj za dva slobodna mjesta u riječkom Baletu pristiglo više od 500 prijava sa svih strana svijeta, što nitko nije očekivao.

– U svojoj profesionalnoj karijeri nikad nisam vidjela ovoliki interes – kazala nam je ravnateljica Kolar u stanci međunarodne audicije za nove članice ansambla riječkog Baleta, na koju su pozvani i novinari. U riječkom kazalištu iznenađeni su ovolikim interesom, ali zbog njega su i zadovoljni jer ga smatraju dokazom međunarodne prepoznatljivosti riječkog baletnog ansambla, što je dobra vijest za riječki Balet, osobito nakon nedavnog skandala u vezi s uputom članicama i članovima ansambla da čiste prostore Baleta, s obzirom na to da su sve spremačice bile na bolovanju.

19.01.2022., Rijeka - Medjunarodna audicija za nove clanove baletnog ansambla HNK Ivana pl Zajca. Photo: Goran Kovacic/PIXSELL
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL, ilustracija

Od ukupno 500 pristiglih prijava napravljena je uža selekcija, u koju je ušlo 30 plesnih umjetnica i umjetnika koji se žele pridružiti riječkom Baletu i preseliti u Rijeku. Na kraju su na audiciju stigle samo 23 plesačice i plesača, a preostali nisu mogli doći zato što su oboljeli od COVID-19 pa će za njih biti organizirane dodatne audicije.

Prošlo i dvoje Hrvata

Među kandidatima iz Francuske, Italije, Ujedinjenog Kraljevstva, Izraela, Španjolske, Norveške, Srbije i, naravno, Hrvatske, bila je i Valerie Pelletier de Chambure, 22-godišnja plesna umjetnica iz Francuske, koja nam je kazala da se odlučila prijaviti na natječaj zato što joj se sviđa repertoar riječkog Baleta, baš kao i cijelo kazalište.

– Ovo mi se čini kao izvrsna prilika za predstavljanje, osobito u situaciji u kojoj se nalazimo zbog pandemije koronavirusa – objašnjava Valerie. Njezina sunarodnjakinja Ombline Noyer kaže da je u Rijeci otkrila novi baletni ansambl, za koji nije znala, i da je oduševljena njegovim repertoarom. Trenutačno nema stalan angažman, a bila je članica baletnog ansambla u Santiagu u Čileu. Prvi je put u Hrvatskoj i kaže nam da je zadivljena bogatom kulturnom ponudom. Bila je nedavno u Češkoj, koja je, kako kaže, također slavenska zemlja kao i Hrvatska, ali je, dodaje, Hrvatska u pogledu kulturnog potencijala ispred Češke.

– Ovog puta nisam mogla dugo ostati u Rijeci, ali sigurno ću se vratiti – kazala nam je zadovoljno.

Leonardo de Santi dolazi iz Rima. Iznenađen je tolikim brojem prijava, no čast mu je što je izabran za uži krug. Trenutačno završava školovanje u Rimu, a zatim planira nastaviti baletno obrazovanje u Londonu. Naravno, ako ne uspije na natječaju za riječki Balet.

Među onima koji su ušli u užu selekciju bilo je i dvoje Hrvata. Jedan od njih je Vid Vugrinec iz Zagreba, koji je bio zadovoljan što je mogao pokazati svoje plesno umijeće na pozornici riječkog kazališta.

– Za ovu audiciju pripremam se cijeli život, s obzirom na to da od malih nogu krećemo na školovanje, a onda i na akademije. Potrebno je proći puno izazova da se dođe do ovoga, pogotovo u ovo vrijeme. Vježbam svakodnevno, i to šest do sedam sati dnevno – otkrio nam je Vid. Želju da se bavi baletom prvi je put izrazio kada je s tri godine gledao "Labuđe jezero" u kazalištu. Već je u vrtiću krenuo na ritmiku, a sa šest godina i u Školu za balet i ritmiku, nakon toga i u Školu za klasični balet u Zagrebu. Srednju baletnu školu završio je u Dresdenu. Balet za plesače podrazumijeva strog režim i odricanje od najranije dobi, no Vid je na sve to bio spreman zbog ljubavi prema baletu. Sada želi baletnu karijeru nastaviti u ansamblu poput riječkoga.

– Nadam se da ću dobiti posao pa da mogu plesati pred svojom publikom – bio je iskren Vid.

Svi su oni pozvani na cjelodnevnu audiciju, na kojoj su dobili priliku pokazati svoje plesačko umijeće. Za njih neće biti dodatnih selekcija ni audicija, a vodstvo riječkog Baleta tako je željelo cijeli postupak učiniti što ugodnijim i humanijim.

– Nadam se da će nam na kraju audicije biti jasno čije vještine odgovaraju našim potrebama. Primit ćemo jednu kandidatkinju i jednog kandidata, tako da će naš ansambl narasti na 20 članova. Od vještina koje zahtijevamo na prvom je mjestu individualnost, naravno, uz najviše baletno-tehničke sposobnosti i vještine u suvremenom plesu, koje su u slučaju kandidatkinja i kandidata koji su ušli u uži izbor neupitne – kazala nam je ravnateljica Kolar, koja je protekla dva tjedna provela pregledavajući videosnimke što su ih kandidati priložili uz svoje kandidature i životopise, na temelju kojih je i napravljen uži izbor.

– Sada, na samoj audiciji, od kandidata tražimo ono nešto posebno, što zrači, zbog čega smo i napravili audiciju na sceni, gdje se to još bolje može vidjeti, a ne u baletnoj dvorani. Ne želimo samo lutke koje plešu, važan nam je duh i umjetnički kapacitet – kazala nam je Maša Kolar, koja je fascinirana sadašnjom konkurencijom, ali i vještinom sadašnjih plesačica i plesača, koja je zapanjujuća. Trenutačno je na tržištu puno plesača koji ne mogu naći posao. Zbog pandemije manje je produkcija i projekata pa tako i manje posla. Riječ je o profesiji koja je ionako ranjiva i kratkog vijeka, a ova je situacija dodatno ugrožava. U vrijeme kada je ona plesala i pokušavala naći angažman konkurencija nije bila ovako snažna kao danas. Mlade plesačice i plesači sa samo 19 godina danas su zreli za nastupe, dok je u njezino vrijeme bilo potrebno puno više vremena za sazrijevanje i stvaranje plesačke osobnosti.

Ugovor na dvije godine

Ravnateljica riječkog Baleta ima bogato profesionalno iskustvo. Plesačku karijeru započela je 1986. u zagrebačkom kazalištu Komedija, a nastavila u Njemačkoj. Plesala je u trupama u Europi, Australiji, Aziji. Od 2006. radi u Učilištu ZKM-a kao plesna pedagoginja i koreografkinja, nastavljajući internacionalnu karijeru slobodne plesne umjetnice. Ravnateljica riječkog Baleta postala je 2017. godine. Dobitnica je i Nagrade hrvatskog glumišta 2008., kao i brojnih drugih nagrada.

Jedna plesačica i jedan plesač na kraju će dobiti ugovor o radu na dvije godine, a planirano je da prvi put nastupe već u travnju u baletu "Romeo i Julija", u koreografiji Jirija Bubeničeka. Novi članovi ansambla dodatno podcrtavaju velike ambicije riječkog Baleta, koje su, prema riječima ravnateljice Kolar, ne samo lokalne i regionalne nego i internacionalne.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije