Dan nakon što je hrvatski ploveći paviljon “Brod” oštećen tijekom plovidbe na putu prema Veneciji, izbornik ovogodišnjeg hrvatskog nastupa na 12. venecijanskom bijenalu Leo Modrčin potvrdio nam je da je stanje paviljona takvo da su ocijenili kako bi bilo riskantno da posjetitelji ulaze u oštećenu konstrukciju.
Hit YouTubea
– To su uvjetovali tehnički razlozi, a nama je zasad teško ocijeniti što se tijekom plovidbe zaista dogodilo. Žrtve smo vlastitog projekta za koji smo mislili da će biti iznimno uspješan, osobito zato što su svi stali iza nas i podržali nas. Klupko će se tek početi odmotavati, a zbog više sile nismo mogli u Veneciji prikazati naš paviljon, zbog čega su, na neki način, mnogi razočarani. Ipak, mi imamo tri komponente istog projekta i našeg nastupa. Ploveći paviljon jedna je komponenta, izložba u Arsenalima, u prostoru koji je dodijeljen Hrvatskoj, druga, a treća su publikacije iz kojih se slaže knjiga. – kazao je L. Modrčin, napominjući kako je više od 20 tisuća posjetitelja na YouTubeu pogledalo snimku putovanja hrvatskog plovećeg paviljona.
Modrčin smatra kako je najveći uspjeh to što svi pričaju o onome što nisu vidjeli. Za cjelokupan nastup Hrvatske u Veneciji Ministarstvo kulture izdvojilo je 900 tisuća kuna, dok se 14 hrvatskih arhitekata, koliko ih je sudjelovalo u projektu, odreklo honorara. Jedan od njih, Idis Turato, koji se jučer iz Venecije vratio u Rijeku, kaže kako je teško reći što se te noći tijekom plovidbe dogodilo.
– Tek će se naknadno sve zbrojiti – kaže Turato. – Nevjerojatno je to što se dogodilo, jer je sve bilo predviđeno. I osobno sam na remorkeru pratio plovidbu paviljona od Kraljevice do Rijeke uoči odlaska za Veneciju. Sve je teklo prema planu. Paviljon je pred Venecijom legao na jednu stranu, pa smo zaključili da nema smisla riskirati. Imali smo najbolju namjeru, ali dogodilo se nešto slično priči o starcu i moru.
Ostaje otvoreno pitanje zašto se i dva dana nakon “uklete plovidbe” do Venecije ne zna što se točno dogodilo i je li fluidnoj konstrukciji paviljona presudilo samo nemirno more.
Znanje na kušnji
Zasad izostaje i precizan odgovor o razmjeru oštećenja paviljona, o mogućnosti njegova popravka, pa čak i o izgledima da do studenoga, do kada traje Venecijanski bijenale, ipak bude predstavljen publici. Upravo zbog ideje o jedinstvenoj plovećoj strukturi koja predstavlja zajednički rad naših arhitekata i vještinu njezinih graditelja, radnika kraljevičkog brodogradilišta koji su u stvaranje 35 tona teške konstrukcije utrošili 2800 sati i učinili 80 tisuća varova, teško može zadovoljiti objašnjenje – krivo je more.
Ministarstvo bez primjedbi
Unatoč nesretnim okolnostima, državna tajnica u Ministarstvu kulture Nina Obuljen, koja je bila na otvaranju Bijenala, nije nezadovoljna, niti može išta predbaciti arhitektima:
– “Brod” je trebao biti samo “dodatna vrijednost” izložbe čije je otvaranje jako dobro prošlo. Žao mi je zbog arhitekata i njihovih kolega koji su željno iščekivali ovaj događaj, svi su napravili velik napor da se to dogodi, ali dogodile su se okolnosti na koje se nije moglo utjecati.
Pa dobar dokaz da umjetnost i majstorstvo ne idu ruku pod ruku! Umjetnik bi ponio materijal u Veneziju pa bi tamo izgradio taj paviljon a majstore je jedino briga napraviti a kvalitet nije važan! Barem našim majstorima