Nakon godine dana stanke u rujnu se na zagrebačku i hrvatsku kazališnu scenu vraća Festival svjetskog kaazališta, kao najbolji mogući uvod u novu teatrsku sezonu. Iako postoji od 2003. godine, da bi u 2023. preskočio svoje godišnje izdanje, za ovu je godinu priređen u "gerilskim uvjetima", sve manjeg finciranja i sve većih troškova gostovanja.
Tako su, naime, na jučerašnjoj pressici, svoju poziciju opisali osnivači i ravnatelji festivla: Dubravka Vrgoč, nova intendantica HNK Rijeka i redtaelj Ivica Buljan, koji su posebno zahvalili mnogim umjetnicima, ali i publici koji su stali uz festival i time spriječili njegovo nestajanje. Priznaju da nisu ni pomišljali na odustajeaje, svjesni da rade festival koji našu kazališnu praksu veže uz onu europsku, pa i svjetsku.
Ovogodišnje izdanje festivala počinje u rujnu i proteže se na listopad, a u Zagreb stižu četiri važne predstave koje nastavljaju glavnu postavku dosadašnjih izdanja, koja nalaže da se na njemu predstavljaju veliki redatelji koji su već stekli status majstora, ali i oni koji tek dolaze, s jasno pokazanim 'majstorskim' potencijalom. Gostujuće predstave igrati će u ZKM-u i Gavelli, te na Sceni Travno, a biti će to: "F**k me" Marine Otereo (11. rujna), "Medejina djeca" (28. rujna) Mila Raua, stalnog zagrebčkog gosta, "Solo" (1. listopada) slovenske redateljice Nine Rajić Kranjc, te možda i najznačajnije gostovanje "Macbeth" (4. listopada) velikog nizozemskog redatelja Johana Simonsa, koji se time prvi put predstavlja hrvatskoj kazališnoj publici.
Na jučer održanoj pressici, najbolje je gostujuće umjetnike predstavio Ivica Buljan, koji je rekao:
„Marina Otereo je predstavnica novog argentinskog teatraaskog vala, a u svojim djelima prelazi granice plesa i performansa, autofikcije i spektakla. Njena predstava „F**k me“, koju ćemo vidjeti u Zagrebu već je prikazana na najznačajnijim svjetskim festivalima. Otero iz ženske perspektive govori o krhkosti tijela i borbi za potpuno ostvarenje indentiteta.
Zatim nam stižu i „Medejina djeca“ Mila Raua, najpoznatijeg predstavnika dokumentarističkog tetara. Zagrebački gledtelji jako vole njegove predstave, a mnogi se sjećaju primjerice „Pet lakih komada“ u kojoj su glumila djeca. I ova nova predstva je na tom tragu jer redatelj Euripidovu tragediju pripovijeda iz pozicije žrtvi, dakle djece. Rau ovdje povezuje jedan od najpotresnijih antičkih mitova s istinitim događajima koji je punio stranice crne kronke, tragičnim slučajem koji je svojevremeno zgrozio Belgiju, tragedijom kada je majka ubila svoju djecu i preživjela pokušaj smoubojstva.
Predstava „Solo“ slovenske redateljice Nine Rajić Kranjac, jedan je od najblistavijih kazališnih radova u slovenskom teatru. Autorica u višeslojnom performasu koristi različite kazališne tehnike spajajući priču o vlastitom angažmanu u kazalištu, s inovativnim komentarima vlastitog života.
I na samom kraju ovogodišnjeg festivala publika će vidjeti Shakespeareovu tragediju „Macbeth“, velikog nizozemskog redatelja Johana Simonsa, koji će se tako prvi put će se predstaviti hrvatskoj publici. To je autorskom čitanje „Macbetha“, koji u orginlnoj verziji ovog redatelja postaje okrutna komedija s elementima kabarea. Važno je reći i da ćemo u ulozi Lady Macbeth vidjeti slavna njemačku glumicu hrvatskog porijekla Marinu Galić."
Ulaznice za sve četiri predstave su u prodaji od 18. srpnja, i to putem online platforme Corevent te na Tisku.