Edicije Božičević objavile su putopisnu knjigu poznatog portugalskog prozaika i pjesnika Josea Luisa Peixota "Unutar tajne" s podnaslovom "Put u Sjevernu Koreju". Knjigu je s portugalskog preveo Josip Ivanović, a urednički ju je potpisala Sarah Duspara.
Ovo je četvrta knjiga portugalskog književnika prevedena na hrvatski, stoga Peixoto nije ime nepoznato hrvatskim čitateljima. Ali, do sada ga nismo znali kao putopisca koji je na proljeće 2012. proveo nekoliko tjedana na čudnovatom turističkom putovanju po Sjevernoj Koreji, danas možda i najtajanstvenijoj svjetskoj diktaturi koja je već desetljećima u vlasti komunističke dinastije koju je započeo Kim-Il-sung.
Peixoto je odlučio putovati u Sjevernu Koreju u omanjoj grupici turista baš u vrijeme kada se u toj zemlji slavio stoti rođendan prvog vođe Kim-Il-sunga koji tamo ima status živog božanstva. Od uplaćivanja putovanja pa do njegovog početka naprasno je u prosincu 2011. godine umro Kim-Jong-il, sin prvog vođe pa je neobavezno turističko putovanje došlo pod znak pitanja. No, za novog gospodara Sjeverne Koreje ubrzano je inauguriran Kim-Il-sungov unuk Kim-Jong-un (za kojega su mediji nedavno špekulirali da je umro), pa je putovanje moglo otpočeti, naravno, s polaskom iz Kine.
Portugalac je u Sjevernu Koreju putovao s velikim uzbuđenjem i velikim isčekivanjima. Prilagodio se svim strogim mjerama koje su morali prihvatiti i drugi turisti. Na ulasku u zemlju morao se lišiti mobitela, baš kao što je na carini morao pohraniti i putovnicu i to sve do kraja putovanja. U zemlju nije smio unijeti niti jednu knjigu (ipak je prošvercao "Don Quijotea"), a morao se obavezati da svojim foto-aparatom neće slikati ništa što nije dozvoljeno.
I da. Morao je potpisati da će sve što je vidio tokom boravka u Sjevernoj Koreji ostati nepublicirano. Tu je odredbu, nakon što se konzultirao sa odvjetnicima, zapostavio pa je još 2012. godine objavio knjigu o boravku u zemlji o kojoj postoje krajnje podvojena mišljenja. Kada je prije par godina u Sjevernoj Koreji nastupila slovenska provokativna grupa Leibach, ta je zemlja na glazbenike ostavila prilično dobar dojam.
Slična iskustva imali su i neki drugi umjetnici ili sportaši koji su imali privilegiju posjetiti Sjevernu Koreju, zemlju koja se bori sa međunarodnim sankcijama, prirodnim katastrofama i nefunkcionalnom privredom, pa njeno stanovništvo trpi čak i posljedice gladi. No, iako se i Peixoto osvjedočio da je Sjeverna Koreja zemlja u kojoj nema potrošačkog obilja i tipičnih političkih sloboda, u knjizi "Unutar tajne" on opisuje i ljepše lice korejske države za koju tvrdi da niti u kojem slučaju nije komunistička, jer se u njoj svakodnevno bilda korejski nacionalizam.
Peixoto je bio oduševljen osmjesima koje je gledao na licima Korejaca. Razgalila su ga djeca koja vježbaju po parkovima i u školama te u višemilijunskom glavnom gradu Pyongyangu bez ikakve pratnje odraslih sama putuju po veličanstveno uređenom metrou punom mramora i slika iz revolucije bez ikakve opasnosti po vlastiti život.
Istina. Na televiziji postoji samo jedan program. Ponuda u dućanima i restoranima je u najmanju ruku oskudna. Najvećem broju namirnica je odavno istekao rok trajanja. Stranci se moraju pridržavati strogih naredbi o ograničenju kretanja (koje je Peixoto ipak kršio pa je tako bez sankcija đogirao gurajući nos i tamo gdje nije smio). Telefoniranje u inozemstvo je strogo kontrolirano i skupo. Interneta nema. Kontakata s običnim svijetom nema. Ceste su grozne.
Turistička putovanja su organizirana u duhu veličanja velikih korejskih vođa i revolucije (ali i pobjede nad krvoločnim Japancima) te stoga monotona i povremeno neugodna. Ipak. Peixotov rukopis nije iskoristio Sjevernu Koreju samo kao boksačku vreću za udaranje u kojoj završavaju bezbrojni udarci jednog uljuđenog i civiliziranog Europljanina u kojem je, kao, usađen gen demokracije i višestranačja te ljudskih sloboda.
Zato Peixoto i nije napisao jednoobrazni crnobijeli putopis čija je jedina svrha da ojača zapadne predrasude prema azijskoj zemlji koja zaslužuje samo negativan publicitet i osudu. I baš se u tome krije njegov šarm i njegova važnost.