Majka zemlja u utorak se u Sofiji prerano probudila. Umjesto da čeka večer i da je probudi Wotan na početku trećeg čina Wagnerova Siegfrieda, Erda se iz dubokog sna prenula već pred zoru. To je probudilo čitavu Sofiju. Srećom nije bilo žrtava, a i materijalna je šteta za potres od 5,8 stupnjeva po Richteru bila minimalna.
Zemljotres kao uvertira
Ipak, direktoru sofijske Opere, a ujedno i redatelju dugo očekivanog spektakla Plamenu Kartaloffu smjesta su počeli zvoniti telefoni. Zabrinuti umjetnici provjeravali su ide li premijera prema planu.
I išla je. I to kakva premijera! Predstava je zamišljena, pripremljena i izvedena tako da se nakon nje nikome od ljudi s kojima sam razgovarao nije činilo neumjesno usporediti njezinu dramatiku i potresne trenutke s prethodnom noći. Štoviše, zemljotres joj je bio prikladna uvertira, dostojna megalomanske dramatike Richarda Wagnera i njegova 199. rođendana.
Sofija je opet pokazala da nije samo zemljopisno, nego i kulturno i operno središte Balkana postavljajući u ovom dijelu svijeta zadugo jedinu produkciju čitave Wagnerove tetralogije Prsten Nibelunga. Prije dvije godine, također 22. svibnja, premijerno su izveli Rajnino zlato, lani Walküru, a sljedeće godine, točno na 200. Wagnerov rođendan, prikazat će i “Sumrak bogova” te nakon toga zavrtjeti i čitav Ring.
Vrijedna koncentracija
Premda scena i kostimi na fotografijama izgledaju kao iz znanstveno-fantastične B-produkcije, pod majstorskim svjetlom i projekcijama pozornica postaje bajkovito kraljevstvo germansko-nordijske mitologije i predivne glazbe. Za ovo drugo zaslužno je divljenja vrijedna koncentracija, uvjerljivost i pripremljenost sofijskog orkestra te, naravno, pjevači, isključivo Bugari: herojski Kostadin Andreev kao Siegfried, nevjerojatno i pjevački i glumački uvjerljiv Plamen Papazikov kao Mime, a u ostalim ulogama Biser Georgiev, Nikolaj Petrov, Petar Bučkov te dame Blagovesta Mekki-Cvetkova kao Erda i Mariana Cvetkova kao Brünhilde. A treba istaknuti i mladu Milenu Gyurovu koja je, zvonko pjevajući rolu Šumske ptice, još i skakala s trapeza i prevrtala se u zraku!
Redatelj Kartaloff i dirigent Pavel Baleff u velikom projektu predvode isključivo domaću autorsku ekipu i vojsku izvođača, a jedini je gost s velikim udjelom u uspjehu predstave slovenski majstor svjetla Andrej Hajdinjak. Inače, već na sinoćnjoj premijeri bili su operni izviđači iz Bukurešta, ali i iz moskovskog Boljšoja, zainteresirani da pozovu na gostovanje čitavu produkciju, a stari znanac hrvatske publike Plamen Kartaloff bio bi vrlo sretan kada bi barem jednu od predstava mogao pokazati i Zagrebu.