Izložba "Game over"

Sandro Đukić spaja tehnološke inovacije s fenomenima iz jugoslavenske povijesti

17.10.2024.
u 11:54

Izložba "GAME OVER – Wish to Reconsider Reality" Sandra Đukića, koja se u Galeriji SC otvara u četvrtak 17. listopada, prikazuje tri rada multimedijalnog umjetnika nastalih u rasponu od šest godina

Izložba "GAME OVER – Wish to Reconsider Reality" multimedijalnog umjetnika Sandra Đukića prikazuje tri rada nastala u rasponu od šest godina. Već sam naslov otkriva višegodišnju Đukićevu umjetničku preokupaciju – pitanje ideološkog okvira koji oblikuje naše stvarnosti, promišljanje protoka vremena, kauzaliteta događaja i percepcije prošlosti koju smo proživjeli te sadašnjosti u kojoj živimo.

Otvorenje izložbe "Game Over" autora Sandra Đukića održat će se u četvrtak, 17. listopada u Galeriji SC s početkom u 20 sati. Izložba je otvorena do 30. 10. radnim danom od 12 do 20 sati, u subotu, 19. 10. od 17 do 22 sata u sklopu Relija po galerijama te u subotu, 26. 10. od 10 do 13 sati.

Prvi rad "GAME OVER – Wish to Reconsider Reality" (2021.) instalacija je koju čini pet knjiga i tri ispisa začudnih rečeničnih fraza kao što su "voluntary contribution improves grant" ili pak "worker endangers substance". Instalacija je jedan od rezultata desetogodišnjeg istraživanja radničke i rudarske baštine Labina, u okviru kojega je digitalizirano i softverom na OCR obrađeno preko 9000 stranica tekstualne građe koja prati rad labinskog rudnika od kraja 19. stoljeća do 1990. godine. Đukić je potom u suradnji s Majom Trinaestić digitalizirani tekst grupirao na način da odražava bitne periode i događaje za rudnik (razdoblje pod upravom Beča, poslijeratne godine, razdoblje procvata, stagnacije i entropije) te ga podvrgnuo tzv. "text miningu" - postupku analize temeljenom na teoriji Noama Chomskog. Za svako je razdoblje zatim kreiran leksikon/rječnik karakterističnih termina iz kojeg je uz pomoć računalnog algoritma nastao novi tekst. Cilj je bio pokazati kako se, unatoč ponekad neobičnoj jezičnoj formulaciji, s lakoćom prepoznaju ideologije određenog vremena kad se jezik i jezične konstrukcije čitaju kao oruđe pojedinog razdoblja. Generiranih 6000 (umjetnih) rečenica potom je prevedeno na engleski i prezentirano u formi predmetne instalacije.

Drugi rad na izložbi, video Daydream (2015.), je time-laps video koji prikazuje zimski planinski pejsaž i oblačno nebo. Time-laps je tehnika u kojoj je brzina snimanja kadrova niža od uobičajene pa se, kada se video gleda pušten uobičajenom brzinom, čini da vrijeme teče brže. Oblaci prelaze preko snijegom prekrivenih planinskih vrhunaca u tonovima metalno plave i sive, uz odbljeske suncem obasjanih bjelina, uvlačeći gledatelja u gotovo meditativno stanje. Imaginacija i java miješaju se stvarajući "onaj kratki moment na granici između udisaja i izdisaja", kazao je Đukić, te potičući na razmišljanje oprolaznosti i protoku vremena. Kolektivno prethodnog rada, zamijenjeno je onim individualnim pozivajući na duhovnu nadgradnju.

1/2

Treći rad na izložbi impozantna je fotografija jedne od hala uništene Željezare Sisak (2016.). Nekadašnji industrijski gigant, stvoren kolektivnim naporom, danas je tek ispražnjena ljuska, a Đukićeva hiperrealistična fotografija, nastala fotoaparatom sposobnim za postizanje velikih rezolucija i kompjuterski dorađena, ruševinu dodatno degradira stvarajući estetski objekt od uznemirujućeg prizora. Poigravajući se fenomenom tzv. nostalgiaporna Đukić postavlja pitanje što je ostalo od modernističkog kompleksa dvadeset godina nakon tranzicije i ukazuje na propadanje nekad neupitnih socijalističkih vrijednosti. Kolektivni napori i individualne vrijednosti – oboje je podložno entropiji. Ona je pak ovisna ne samo o protoku vremena nego i o promjenama društveno-povijesnih okvira. Kuće i ideje umiru ako ljudi u njima ne žive, a život koji biramo odražava vrijednosti društva i pojedinaca koji to društvo grade. Radnike su u novoj političkoj konstelaciji zamijenili djelatnici, a san o gradnji bolje budućnosti za sve zamijenili su "new age" napori za individualnu sreću i potraga za sjećanjem vlastite prošlosti.

Rad Sandra Đukića zadnjih dvadesetak godina snažno su obilježile dvije komponente: s tehnološke strane, ovaj umjetnik neumorno istražuje inovacije na području digitalno stvorenih slika - bilo pokretnih bilo statičnih - te inovacije na području kompjuterskih programa za obradu slike i zvuka; dok s umjetničke strane, on istražuje predjele sjećanja i pamćenja, osobnog i kolektivnog. U svojoj potrazi, on tako spaja ono novo (tehnološko) i ono staro (pojave i fenomene iz jugoslavenske povijesti). No upravo u tom spoju Đukić vješto izbjegava patetiku i nostalgiju. Ekspresivnim narativom i multimedijalnim izričajem, stvarnost koju živimo oštro kritizira, ali i poziva na promišljanje nekih novih, svjetlijih budućnosti. Jer i stvarnost je u konačnici samo jedna od slika koju zamišljamo i koju pridajemo našem ljudskom iskustvu, kazala je Lana Lovrenčić iz Instituta za povijest umjetnosti. 

Multimedijalni umjetnik Sandro Đukić rođen je u Zagrebu gdje je i diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u klasi prof. Đure Sedera. Studirao je na Kunstakademie Dusseldorf kao gostujući i redovni student u klasi prof. Nam June Paik, a u istoj je instituciji  pohađao Majstorsku radionicu kod prof. Nan Hoover. Izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj, Njemačkoj, Austriji, Italji, Španjolskoj, Nizozemskoj, Island, Sloveniji, Srbiji, Češkoj, SAD-u te brojnim drugim državama, a kao predavač je sudjelovao na više domaćih i međunarodnih simpozija. Za svoje djelovanje višekratno je nagrađivan i radovi mu se nalaze u javnim i privatnim zbirkama. Član je HZSU, ULUS-a i Member of the Board of Nan Hoover Foundation.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije