Netom nakon što je objavljena vijest da će na čelu bečkog simfonijskog orkestra od sada stajati žena, nova saznanja ukazuju na to da se u konzervativnoj prijestolnici klasike događaju tektonske promjene. Naime, Olga Neuwirth, 51-godišnja austrijska skladateljica, na sceni bečke Opere prvi put u 150-godišnjoj povijesti te kuće, uprizorit će operu koju je napisala žena. Opera, koja će premijeru doživjeti 8. prosinca, temeljena je na romanu Virginije Woolf "Orlando: Životopis", koji se zbog hrabrog preispitivanja rodnih normi naziva i prvim engleskim trans romanom.
- Želim malo prodrmati ovo prekrasno, staromodno mjesto - u jednom je intervjuu rekla Neuwirth, dodavši da fascinirana "Orlandom" otkad je s 15 godina prvi put pročitala roman.
- Taj roman ne preispituje samo rod, već dualnost i binarnost kao takve. Tu se radi o slobodi govora, slobodi da budeš ono što jesi, izabereš svoj identitet i ne daš da te stavljaju u "ladice" ovisno o tome jesi li muškarac ili žena - objasnila je.
Virginia Woolf roman je, napisan u maniri satirične biografije, posvetila svojoj ljubavnici i dugogodišnjoj prijateljici Viti Sackville-West, ekscentričnoj engleskoj pjesnikinji. Lik Orlanda u njemu nadilazi sva ograničenja, pa tako i ona vremenska, počevši svoj život kao muškarac, lord Orlando u elizabetanskoj engleskoj 16. stoljeća. Kada se jednog dana probudi u tijelu žene, sada lady Orlando, započinje svoje avanture koje se protežu kroz nevjerojatna tri stoljeća.
Zanimljivo je napomenuti i da je čitav tim koji je radio na ovoj operi - ženski - što je do sada bilo gotovo pa neviđeno. Neuwirth i dramska spisateljica Catherine Filloux napisale su libretto, operu će režirati britanska redateljica Polly Graham, a za kostimografiju je zaslužna Rei Kawakubo, poznata kao osnivačica modne kuće Comme des Garçons. Glavnu ulogu, Orlanda, glumit će američki transrodni cabaret umjetnik Justin Vivian Bond.
- Ne znam hoće li konzervativna publika koja voli slušati isti repertoar iznova i iznova, biti otvorena za Orlandovo neobično putovanje - izrazila je Neuwirth ipak svoje sumnje, što ne čudi, pošto je opera poznata i kao "mizogina" i konzervativna umjetnost, kako zbog tretiranja sudbina svojih ženskih likova, tako i zbog nesklonosti i najmanjim promjenama. Čak je i poznata newyorška Metropolitan Opera prvi ženski komad, "L’amour de loin" finske skladateljice Kaije Saariaho, ugostila tek 2016. godine. A Neuwirth će u instituciju bečke Opere osim neobične priče donijeti i sasvim netipičnu glazbu. Tako će uz orkestar svirati i električna gitara, dva sintisajzera, a pjevat će čak tri zbora - jedan smješten unutar divovskog lustera na stropu opere.
Maltretiranje ljudi sa lgbt, rodnim i kojekakvim drugim "progresivnim" ideologijama jaše dalje, neprekidno i svakodnevno. No nisu ljudi baš tako glupi kako neki misle...