Svojevrsnim likovnim događajem godine, izložbom “Vlaho Bukovac i Alexander Cabanel – povijesni susret učenika i učitelja” otvorenom u utorak navečer, Umjetnički paviljon okrunio je proslavu 120 godina svojeg postojanja.
Neraskidiva je veza Vlaha Bukovca i Umjetničkog paviljona, čijom je inicijativom 1898. i otvoren. Ne čudi stoga ova izložba većinski posvećena Bukovcu na kojoj ga se dovodi u usporedbu s Cabanelom, njegovim pariškim profesorom na École des Beaux Arts. Izloženo je oko 130 Bukovčevih djela i 12 Cabanelovih slika koje su prvi put u Hrvatskoj. Posudba su, što je rijetko ili gotovo nikad slučaj osim kada su u pitanju izložbe od iznimnog značenja poput ove, iz pet francuskih muzeja. Tako je u Zagreb iz Francuske stigao i Cabanelov slavni “Izgubljeni raj”.
Pogledajte video - Svečano otvorenje izložbe Vlaho Bukovac i Alexandre Cabanel
Susret Bukovca i Cabanela dogodio se na École des Beaux-Arts oko 1878. kada je 23-godišnji Bukovac želio upravo njega za profesora, no slavni francuski slikar ga nije primio jer mu je klasa bila popunjena. Bukovac nije odustajao i dobio je zadatak da u zadanom roku naslika jednu sliku pa, ako se ona profesoru svidi, ovaj će ga primiti. Za tu prigodu naslikao je svoju lijevu ruku i oduševio Cabanela. I “Ruka” je izložena na ovoj izložbi sa svake strane opkoljena sa dva autoportreta učenika i učitelja – Bukovca i Cabanela.
Stručni dio izložbe vezan uz Cabanela za katalog su obradili povjesničar umjetnosti Pierre Stépanoff iz Muzeja Fabre te ravnatelj Muzeja Fabre Michel Hilaire, a dio posvećen Bukovcu kao i izbor njegovih djela posuđenih iz institucija iz cijele Hrvatske i iz 24 privatne zbirke, povjesničar umjetnosti Igor Zidić.
Apsolutna zvijezda izložbe Bukovčeva je slika “Putifarova žena” koja je prvi put poslije 1911. u javnosti, ali i prvi put u Hrvatskoj. Spomenute 1911. pojavila se na aukciji zbirke engleskoga kolekcionara Samsona Foxa. Imala je, uz „Bijelu robinju”, najvišu početnu cijenu i tada nije prodana. Poslije joj se gubi svaki trag. Prvi put je izložena i nepoznata Bukovčeva slika “Pred splitskom lukom” te „Portret Jozefine Škarice”, naslikan u Beču 1903.
Na svečano otvorenje izložbe u Umjetnički paviljon došle su mnoge osobe iz zagrebačkog javnog života poput Mani Gotovac, Đurđe Tedeschi, Dimitrija Popovića... Izložba ostaje otvorena do 6. siječnja 2019. godine.
Pohvalno i lijepo, ali željeli bi gledati i slike nekih novih živućih slikara koji žive i preživljavaju sada. Da li gospođi ministrici treba pojasniti ovo ?