Stanovnici Weston-super-Marea u Somersetu, tradicionalnog britanskog obalnog gradića nalik na one iz starih detektivskih serija, nisu se previše čudili kada je u njihovoj blizini osvanulo gradilište filmskog seta slabije poznate hollywoodske produkcije. Iznenađenje je nastupilo par dana kasnije, kada su sve kamere svijeta pohrlile u njihovo dvorište, jer umjesto kulisa za film "Gray Fox" u Somersetu je niknuo Dismaland, distopijski tematski park inspiriran Disneylandom koji je osmislio ulični umjetnik Banksy.
Iako već godinama uspješno krije svoj pravi identitet, a možda baš i zbog toga, Banksy je jedan od najpoznatijih umjetnika naše generacije, čiji je motiv prosvjednika koji umjesto Molotovljeva koktela baca buket cvijeća na trenutak postao popularniji od Che Guevare, skrasivši se na majicama, šalicama, naljepnicama i drugim artiklima diljem svijeta, čije slike na aukcijama dosežu milijunske iznose te vise u kućama Angeline Jolie i Lady Gage, a istovremeno junak podzemlja, koji se unatoč golemom uspjehu još uvijek nije "prodao", već svojim umjetničkim akcijama skreće pozornost na najranjivije članove društva, izvrgujući ruglu establišment koji ga pokušava slaviti.
Igra štakora i policajaca
Rođen je, koliko znamo, u Bristolu, ni pola sata vožnje od mjesta na kojem je podigao svoj antizabavni park. Kao mladi ulični umjetnik, prije svega grafiter, u svojem se rodnom gradu etablirao ranih devedesetih. Prepoznatljiv stil stencila kojem se brzo okrenuo pomogao mu je da se istakne, ne samo u Bristolu nego i u Londonu u koji je odlazio na noćne umjetničke ekspedicije.
Omiljeni motivi od početka su mu bili štakori, majmuni, policajci, vojnici i prosvjednici, uz snažne antiratne i antikapitalističke poruke.
Jedan je od najangažiranijih umjetnika današnjice, koji je među ostalim posjećivao pojas Gaze, slikajući djecu kako otvaraju rupe na zidu koji dijeli Izrael i Palestinu, a nakon uragana Katrina u New Orleansu na trijemovima napuštenih kuća slikao je starce koji ih čuvaju od lopova, te poznati grafit osoba u vojnim uniformama koje odnose vrijednu tehniku kroz prozor zgrade pogođene poplavom.
U svojem djelovanju često je humoran, ironičan, sklon propitivanju, ali i gotovo fanovskim posvetama važnim djelima pop kulture. Pravu senzaciju izazvao je "dokumentarcem" (zapravo pomno režiranim konceptom) "Exit Through the Gift Shop" koji je 2010. godine predstavio na filmskom festivalu u Berlinu, narugavši se svima koji uličnu umjetnost žele pripitomiti i useliti u skupe galerije.
U jesen 2013. godine jednomjesečnim je gostovanjem na ulicama New Yorka izludio tamošnju policiju, koja ga je ganjala kao ozbiljnog kriminalca, a gradonačelnik Michael Bloomberg otvoreno ga je nazivao vandalom dok su novine oduševljeno izvještavale o njegovim uličnim akcijama, a građani i turisti svakodnevno se igrali traženja novih Banksyjevih ludosti (među njima se našao i mesarski kamion napunjen gigantskim plišancima koji je kružio ulicama Brooklyna).
Pepeljuga kao Lady Di
Gradnja Dismalanda Banksyjev je dosad najambiciozniji projekt, koji sažima svu njegovu fascinaciju visokobudžetnom industrijom zabave, subverzivnu misao i politički aktivizam: Na ulazu u oronuli Disneyev dvorac posjetitelje čeka distorzirana Mala Sirena, osoblje s plastičnim Mikijevim ušima djeluje umorno i jadno, a muljavom vodom plove brodići prepuni izbjeglica koji se nadaju spasu na nekoj drugoj, sigurnijoj obali.
I sam naziv parka spaja Disneyland kao simbol čarolije s riječi "dismay": šok, zaprepaštenje, nevjerica. Osjećaj poraza umjesto ushićenja.
– Nudimo vam drukčiji obiteljski izlet, s porukom primjerenijom današnjem vremenu: Djeco, žao nam je. Oprostite za nedostatak značajnih poslova, globalnu nepravdu i Channel 5. Bajka je gotova, svijet juri ka klimatskoj katastrofi, možda je vrijeme da eskapizam pričeka – rekao je u svojem proglasu Banksy, naglasivši da se njegov tematski park namjerava baviti ozbiljnim temama.
Nepogrešivim senzibilitetom ponovno je izbjegao optužbe da i sam tuđu nesreću pretvara u izvor zarade, ograničivši broj ulaznica na četiri tisuće, uz simboličnu cijenu od tri funte za odrasle i besplatan ulaz za djecu.
Sretnike koji su uspjeli nabaviti karte (web stranica Dismalanda od navale je pukla već u prvim minutama) čekaju radovi 58 gostujućih autora, među kojima su planetarne zvijezde poput Damiena Hirsta i Jenny Holzer, ali i široj javnosti potpuno nepoznata imena za koje Banksy tvrdi da su među najboljim umjetnicima današnjice. Među izloženim instalacijama posebno je zanimljiva prevrnuta Pepeljugina kočija u kojoj lijepi leš, uz očitu referencu na smrt princeze Diane, bjesomučno fotografiraju paparazzi, a logična zvučna podloga toj galeriji ljudskog jada bit će koncerti Massive Attacka, Pussy Riot i drugih.
>> Za Banksyja i novog Dolana kino Europa moglo bi biti premalo