Ima mjesta koja, kada se tamo dođe, zahtijevaju šutnju. Ne zbog toga
jer se ne bi imalo što reći – jer bi ta mjesta bila bez povijesti, bez
svoje priče – nego upravo obratno; povijest tih mjesta poništava sve
ono što bi se o njima moglo kazati. Nema takvih mjesta mnogo, ali jedno
od njih svakako je Auschwitz. Mislim da ni ovdje ne bi trebalo trošiti
riječi na opise onoga što se u toj nizini i koncentracijskom logoru
događalo od 1940. do 1945., ali upravo zbog svega što se tamo dogodilo
to ime postalo je simbolom pakla na zemlji.
Početak finiša igrano-dokumentarnog filma “Caffe Auschwitz” snimamo
upravo u Auschwitzu, u samom logoru, na njegovom ulazu, ispod čijeg su
natpisa da “rad oslobađa” ušli milijuni, a rijetki izišli. Snimanje se
nakon toga nastavilo u obližnjem Birkenau, također konclogoru, ali i
mjestu gdje su vlakovi dovodili milijune kasnijih žrtava koje nisu ni
slutile da je pogled kod odvajanja obitelji na tom kolodvoru bio i
njihov zadnji kontakt prije odlaska u plinske komore.
Kamen iz Hrvatske
Dočekao nas je sivi, oblačan dan, kiša nije počela padati, ali je sve
nagovještavalo da nije daleko. Prije dolaska ovamo, snimali smo u
Varšavi scene s Jozefom Szajnom, slavnim poljskim redateljem, slikarom,
kiparom, osobom čije se ime nalazi u svim enciklopedijama prošloga
stoljeća.
Szajna je u filmu most koji povezuje dva vremena: ono koje je bilo
stravično i ovo današnje za koje se mnogima čini kako je sjajno i puno
svijetle budućnosti, no je li baš tako, o tome govori i taj slavni
Poljak. Nije uopće optimist, a na koncu, kada je želio reći nešto što
uistinu misli o današnjoj Europi, zamolio nas je da iz nacionalnoga
kazališta, gdje smo do tada snimali, odemo u predgrađe Varšave, jer da
je to idealna scenografija za ono što želi reći.
Naravno, udovoljavamo njegovoj želji, odlazimo izvan Varšave i
zaustavljamo se na odlagalištu smeća. Tone smeća uokolo, blato, smrad i
mnoštvo glasnih ptičurina koje kriješte nad našim glavama i nad tekstom
koji govori Szajna. A tekst opisuje Europu danas, kao nimalo ugodno
mjesto na kojemu bi čovjek sanjao o budućnosti. Szajna je, inače,
kreator skulpture u nastajanju u Auschwitzu, koja se zove “Brdo
sjećanja”. Bit će to simbolično brdo na koje će se uime mira donijeti i
mnogo kamenja iz cijelog svijeta. Kada smo dogovarali snimanje, rekao
nam je da očekuje i jedan kamen iz Hrvatske. Naravno da smo mu ispunili
želju.
Zrinka “pukla” u ćeliji
Glumac se u svojoj karijeri susreće s mnogim neobičnim zadacima.
Ponekad su u pitanju i redateljski hirovi, međutim, ovoga puta nije
bila riječ o mom hiru u odnosu na sjajnu Zrinku Cvitešić, nego je tekst
koji ona izgovara jednostavno morao biti kazan na ulazu u logor,
ispod onog natpisa “Arbeit Macht Frei”. Zbog mnogih razloga, kao što i
ovaj film nastaje ne samo iz jednog razloga. Smatrao sam da za tekst,
što ga Zrinka treba reći i koji je na neki način lajtmotiv filma, nije
svejedno gdje treba biti izrečen.
Ponekad scenografija nije sama sebi svrhom, ona vrlo često glumcu
pomaže da bude uvjerljiviji. A pod ovim vratima Zrinka je rekla: – Ime
Mu00FCnchena postalo je simbolom kapitulacije pred Hitlerom. Točnije, u
Münchenu su ujesen 1938. godine četiri velike zemlje – Njemačka,
Italija, Francuska i Velika Bitanija – dogovorile sudbinu jedne male,
kojoj su zanijekali čak i pravo govora. U zasebnoj su prostoriji dva
češka diplomata cijelu noć čekala da ih se izjutra dugim hodnicima
odvede do dvorane u kojoj su im Chamberlain i Daladier, umorni i
blazirani, zijevajući objavili smrtnu presudu...
Neovisno o njezinu sjajnom talentu, mislim da je ovo mjesto znatno
olakšalo Zrinki da bude sasvim uvjerljiva u odnosu na ono što taj tekst
treba značiti u filmu.
Snimali smo još u samom logoru, a na koncu, bez velikih dogovora i
velikih riječi (jer mjesto uistinu mnogo toga može odrediti) na samom
kraju snimanja, u ostacima ćelija bez prozora do kojih vode dugi
hodnici, snimamo našu glavnu glumicu koja sve to gleda, ide sasvim
polako, teško vjerujući da je u tim izbama netko mogao živjeti, a
kamoli preživjeti.
I na tom samom kraju hodnika, dalje se nije moglo, kada se zaustavila
pred zadnjom ćelijom, u njoj se sve slomilo i napravila je jedino što
je mogla – iz nje je izašla pjesma. Bilo je to nešto između miješanja
riječi i jecaja, stihova koji govore o dugi koja više i nije duga i o
životu koji je negdje drugdje..., ali dalje ostavimo filmu da ispriča
što želi reći.
Nakon svega uputili smo se u ured gradonačelnika Oswiecima, gospodina
Janusza Marszaleka, koji nas dočekuje kao drage goste, a mi mu
predajemo kamen na kojemu piše “Croatia”. Vukovarski kamen kao dio
jednoga hrvatskog mjesta o kojem, kada se dođe na određene lokacije,
također riječi nisu potrebne. Kamen će biti dio brda koje kreira Jozef
Szajna. Gradonačelnik moli da jednu svečanu projekciju svakako
napravimo i u njegovu gradu. Naravno da pristajemo, a mi njega pozivamo
na prvu prezentaciju filma i, naravno, u Hrvatsku.
Povratak u Krakov, kombijem, opet je obilježila šutnja. Nisu potrebne
riječi da bi se objasnila.
CAFFE AUSCHWITZ Na snimanju završnih scena na autentičnoj lokaciji – zloglasnom konclogoru, simbolu pakla na zemlji