Više od 400.000 turista za svoju je destinaciju izabralo Hrvatsku u danima od 1. prosinca 2018. do 7. siječnja ove godine. Gosti motivirani mahom adventskim sajmovima i dočekom Nove našim su turističkim domaćinima u tom razdoblju donijeli okruglih milijun noćenja. Za potvrdu da se svake zime sve blještavije i raskošnije ulično sajmovanje u prosincu i te kako isplati, eVistor otkriva podatak da je gostiju bilo četrdesetak tisuća više nego u prosincu 2017. i prvom tjednu 2018. Domaćini su upisali i dvadesetak tisuća noćenja više nego godinu prije.
Usporedba s, recimo, 2015. kad je Zagreb prvi put dobio priznanje za najbolji europski Advent još je rječitija. Podaci nisu potpuno usporedivi, jer tada još nismo imali elektronički sustav za evidenciju gostiju eVisitor i moguće je uspoređivati samo goste u komercijalnim objektima, ali vidljivo je da njihov broj tijekom prosinca otad narastao 54 posto, odnosno za više od 120.000. Noćenja su rasla i skokovitije, čak 65 posto, a Zagreb je, pritom, za naše zimske goste apsolutni broj jedan. Samo ove zime u promatrano razdoblju u našem je glavnom gradu boravilo gotovo 140.000 turista i desetak tisuća više nego tijekom pretposljednjeg Adventa.
Svi talijanski vodiči zauzeti
– Pojačani interes turista za Zagrebom bilježimo u posljednje tri godine i on stalno raste. Ove zime imali smo najviše grupa Talijana, na Staru godinu ni jedan talijanski vodič nije bio slobodan – zadovoljni su u Atlasu.
– U Zagrebu su, inače, ostajali jednu do dvije noći te uglavnom produžavali na ture Slovenijom i Hrvatskom. Slično kao i gosti s američkog tržišta, čiji broj raste iz godine u godinu. Grupni aranžmani i inače najčešće uključuju ture, dok individualni gosti najčešće dolaze samo u Zagreb i ostaju tri do pet dana. Najbrojniji su nam, inače, bili Francuzi i Nijemci, a adventska priča popularizirala je Zagreb i generirala dolaske i u drugim terminima. Zanimljivo je da za naš glavni grad pokazuju interes i neka „netradicionalna“ tržišta poput Islanda i Libanona, odakle ćemo imati čartere tijekom 2019. – kaže Nikolina Frklić i dodaje da su vrlo zadovoljni gastroponudom, gostoljubivošću, cijenama..., ali da nitko ne ostaje ravnodušan ni na znamenitosti.
– Crkva sv. Marka kod svih izaziva vau efekt, a oduševljava ih čistoća ulica i osjećaj sigurnosti. Neki se malo iznenade što se kod nas još uvijek plaća lokalnom valutom, očekuju euro.
No, bili euri ili ne, novčanice su tih adventskih tjedana i te kako mijenjale vlasnike. Vlasnik jednog kafića u centru Zagreba iskreno kaže da je prosinac zadnje dvije-tri godine među tri, četiri mjeseca u kojima se najviše zaradi.
– Promet je sigurno pedeset posto veći nego u prosincu u godinama prije nego što je zagrebački advent postao ovako in. Gostiju je stvarno puno, stranaca više, ali u Zagreb dolazi i puno Osječana, Splićana, Križevčana... Vikendom bude urnebes od posla, teško je raditi, ali u konačnici se sve to i te kako isplati – kaže naš sugovornik, koji veli i kako mnoge kućice na Adventu drže ugostitelji s uhodanim kafićima i restoranima.
Jagma za kućicama
– Nitko ne voli iznositi konkretne svote, ali vidim da je jagma i da se traže veze sa se dobije kućica na dobroj lokaciji. Ma sumnjam da je itko u minusu, osim ako je imao objekt na nekoj baš lošoj lokaciji. Lani mi je kolega rekao kako je na Adventu zaradio koliko za tri mjeseca u kafiću. Ove zime nije dobio lokaciju koju je htio pa je odustao – kaže naš sugovornik.
Koliko se u pet-šest najsvečanijih tjedana okrenulo turističkih kuna, nemoguće je znati. Procjenjuje se da je samo Advent u Zagreb generirao turističku potrošnju od pola milijarde kuna. S obzirom na broj ostvarenih noćenja u Zagrebu tijekom Adventa, koja čine četvrtinu svih noćenja u Hrvatskoj u prosincu, te visokih cijena, pretpostaviti je da je u cijeloj zemlji adventska potrošnja iznosila barem milijardu kuna.