– Ne želim ništa posjedovati sve dok ne nađem mjesto gdje ću postati jedno sa stvarima. Nisam sigurna kada i gdje će se to dogoditi, ali znam kako će izgledati. Izgledat će baš kao kod Tiffanyja – čuvena je izjava Holly Golightly, junakinje Capoteova romana “Doručak kod Tiffanyja”, koju je 1961. na filmskom platnu proslavila glumica Audrey Hepburn.
Plava kutijica s blagom
Još i danas dame diljem svijeta uzdišu nad Hollynim nesputanim duhom i ležernom elegancijom male crne haljine Huberta Givenchyja podcrtanom niskom bisera (koja joj je padala niz leđa) i tijarom, brišu suze nad romantičnom pjesmom “Moon River” i žarko priželjkuju plavu kutijicu sa skrivenim blagom.
Ta prepoznatljiva ambalaža američke draguljarske kuće Tiffany, koja slavi 180. obljetnicu, predmet je želja mnogih, čak i ako je prazna. Zanimljivo je da su tijekom snimanja filma s Hepburn u Tiffanyjevoj zgradi na Petoj aveniji, sjedištu tvrtke od 1940. i jednoj od zaštićenih znamenitosti New Yorka, producenti angažirali čak 40 čuvara da netko od statista ne bi ukrao plave kutije raznih veličina. Upravo po toj plavoj kutiji nazvan je i prvi Tiffanyjev kafić: The Blue Box Café, smješten na četvrtom katu zgrade i otvoren prošlog mjeseca. Za pravi “doručak kod Tiffanyja” (29 dolara) ili ručak (39 dolara) u prosjeku se čeka oko sat vremena, no ugođaj i pogled su božanstveni. Tost s avokadom, kroasan s nutelom ili salata s jastogom poslužuju se u bijelo-plavom porculanskom servisu, a pogled s prozora puca na užurbane prolaznike na Petoj aveniji i snježne pahulje nad Central Parkom.
New York i njegova arhitektura, duh grada, nadahnuli su i kreativnu direktoricu i dizajnericu Francescu Amfitheatrof da prije nekoliko godina osmisli T kolekciju, prepoznatljivu po minimalizmu i čistim grafičkim linijama.
– Ova kolekcija veliča ime Tiffany, spoj je tradicije i modernog, u nju je utkana hrabrost da stalno istražuje, propitkuje i iskri kreativnošću, a odiše i energijom i optimizmom New Yorka – rekla je glavna dizajnerica kuće s više od 300 butika i 12.200 zaposlenika diljem svijeta. A utemeljitelji Tiffanyja, tada 25-godišnji Charles Lewis Tiffany, koji je od oca posudio 1000 dolara da bi 1837. s prijateljem Johnom B. Youngom otvorio “trgovinu lijepih stvari”, u mnogočemu su bili hrabri – i ispred svog vremena.
Primjerice, još su 1845. objavili Tiffany Blue Book, katalošku prodaju svog asortimana, koja postoji i danas. Nakon što su 1867. na svjetskom sajmu draguljarstva u Parizu osvojili Grand-prix za izradu srebrnine, što je prvi put da je neka američka dizajnerska kuća dobila tako prestižno priznanje stranog žirija, kuća je usvojila britanski standard da koristi čak 92 posto čistog srebra. Nedugo nakon toga studio za srebrninu Tiffany&Co. postao je prva američka škola dizajna, a 1886. kuća izbacuje zaručnički prsten koji je popularan i danas: dijamant je malo izbočen da do punog izražaja dođe njegov sjaj (do tada je bio začahuren na postolju) – to je tzv. Tiffany Setting.
I jedan od najljepših i najraritetnijih dijamanata je u vlasništvu Tiffanyja: žuti dijamant pronađen 1878. u Južnoj Africi, rezan je s 287.42 na 128.54 karata i ima 82 obrađene plohe, zbog čega je proglašen savršenstvom visokog draguljarstva. Na premijeri filma nosila ga je Audrey Hepburn, a ne čudi da su tu draguljarsku kuću obožavale i najveće zaljubljenice u dragulje: Elizabeth Taylor i nekadašnja prva dama Jackie Kennedy Onassis, čiji je stan samo nekoliko blokova udaljen od Tiffanyja.
Što je dobila Michelle Obama?
I druge dive često posežu za Tiffanyjevim nakitom: Lady Gaga čak je bila i protagonistica njihove kampanje, a Cate Blanchett 2015. na dodjeli Oscara nosila je Tiffanyjev komplet od tirkiza i akvamarina. Sjaj dragulja i izvrsnost izvedbe kroz godine su na popis uglednih mušterija Tiffanyja stavili okrunjene glave; na prijelazu u 20. stoljeće to su bili predstavnici Otomanskog Carstva i članovi ruske dinastije Romanov, a slijedile su ih ugledne američke bogataške obitelji: Vanderbilt, Astor i Whitney, pa čak i predsjednici. Abraham Lincoln je 1861. Tiffanyjem iznenadio svoju suprugu Mary Todd Lincoln, a Franklin Roosevelt 1904. naručio je zaručnički prsten.
Foto: Reuters/Pixsell
I u Bijeloj kući Tiffany je omiljen: nova prva dama Melania Trump odlazećoj prvoj dami Michelle Obama na dan inauguracije darovala je veliku plavu kutiju, a o njezinu se sadržaju još i danas raspravlja. No nije tajna da se u predsjedničkoj palači u Washingtonu kava ili čaj služe u porculanskom servisu ukrašenom cvjetovima, koji je 1968. u Tiffanyju naručila tadašnja prva dama, Lady Bird Johnson. No veza Bijele kuće i Tiffanyja mnogo je duža, još je 1882. sina utemeljitelja kuće Louisa Comforta Tiffanyja predsjednik Chester Arthur pozvao da preuredi Bijelu kuću. Kroz godine Tiffany se proslavio i angažiranjem najboljih dizajnerica nakita, poput Jean Schlumberger, Else Peretti i Palome Picasso, koje su stvorile kolekcije koje su postale klasične i bezvremenske, a čak je i slavni Andy Warhol od 1956. do 1962. dizajnirao Tiffanyjeve božićne čestitke. One svima mogu biti utješna nagrada, pogotovo ako nemate tristotinjak dolara za kupnju najprodavanije narukvice “Return to Tiffany” ili mobitela iz limitirane edicije ukrašene dijamantima koji stoji oko 900.000 dolara. No sada se svatko tko nema za nakit može utješiti doručkom u Tiffanyju, a ne više pred njegovim slavnim izlogom.