Bakica koja sjedi ispred kuće – svakodnevni prizor tu na otoku. Gleda ona tko prolazi. Tko dolazi. Nigdje nikog. Zvizdan je, temperatura na Murteru kao da smo na – Suncu. OK, malo je hladnije nego gore, ali ne puno.
– Ti si isto Srđan? Ka’ moj muž – veli Stanislava Jakovčev Stajka. Osamdeset četiri su joj godine. Nudi kolačima.
Čak 50 kilograma hobotnice
Kako se živi?
– Pomalo. Otok. Na Murteru, ako nisi ima barku, nisi ništa moga. Ma nama je barka dio obitelji!
Jeste li i vi plovili?, pitamo.
– Pa naravno! Nema bez barke ništa. Tko nema – mora k susjedu. Položila sam kao mlada... Išle smo nas četiri polagati za voditelja brodice. Vjera, Dragica, Rajka i ja. Sve tu iz Betine.
Koliko ste imali godina?
– A tko će se sitit. Možda 55 godina.
I bili ste tad mladi?
– Haha, pa naravno! To je bilo prije 40 godina. Mlada, mlada, nego što! – smije se Stanislava.
– Znaš što mi radimo na Murteru? Kopamo. Eto, meni je ruka jedna više pocrnila nego druga. Jer njome kopam... I u polje su mnogi išli barkom. Jer, imali su zemlju preko puta, na obali. A treba onda to i prodat. Ja bih u barku stavila mahuna, kupusa, pomadora... I po selima. S barkom. Ma na Murteru je toliko plodna zemlja da smo mi nekad hranili cili Šibenik...
A ribe?
– I ribe. Eto, ja sam s ocem Petrom, i mužem Srđanom išla na hobotnice. I po 50 kilograma bismo uhvatili. I onda nismo prodavali, već bismo je sušili – prisjeća se.
A koji brod?
– Gajeta. Koji bi drugi...
Plovite i danas?
– Slabije. A mogla bi otići koji vršu bacit – veselo se Stanislava.
Šećemo mjestom – koje je poznato po brodogradnji. Jedan od majstora kalafata je Mile Pile (70). Tako mu je nadimak. Mile Pile.
– Ajde, taman su sardele gotove. Idemo jesti – maše gostu. Majstor je tradicijskog zanata. I gradela.
– Kad sjedneš u gajetu, ona pruža čari. Lagano ploviš, pozitivno djeluje na psihu. Tu se opustiš, doživiš prirodu, snagu vjetra u pravom smislu. A kad si na gliseru, ti samo proletiš. Kao da si u avionu. I još razbiješ bubrege – smije se Mile Pile.
– Dida je bija Filip, pa dobija nadimak Pile. Eto, ja sam mali Pile – objašnjava čovjek kod kojeg su u posljednjih 30 godina prošli svi koji su u državi polagali majstorski ispit. Autoritet je za pitanja gradnje tradicijskih barki.
– Bezbroj brodova sam radio, od betinske gajete, falkuše, bracere, veslačkog čamca gig... I nisam sam, tu je u Rade Đenko, Ante Fržop. Niko Balin... I naši su stari svi bili brodograditelji. Stotine godina mi tu u Betini gradimo brodove. To je tako, i bit će...
Što treba za pravi brod?
– Drvo je pola posla. Odabrati pravo. Ili hrast, ili brist, ili jasen, ili bijeli bor... A ostalih pola je dobar rad.
Razgovaramo još malo uz bevandu, pa se vraćamo u grad. Ovdje u Betini je poseban – mir. Za dušu. Lijepo mjesto, ima povijest. Ima i muzej, dakako Muzej betinske drvene brodogradnje, a kakav drugi? I dobili su lani nagradu za najbolji europski mali muzej. Najbolji! Ima se što vidjeti. I raditi. I popiti kavu...
Je l’ Renault na prodaju?
U Poratu, kafiću, srećemo poznato lice. Hrvoja Marinčića. I on, ne biste vjerovali, projektira brodove. No, lako za brodove, poznat je po tome da ima – ušminkani Renault 4. Ljepotna. Igrom slučaja, i mi u Renaultu. Meganeu. Boja ista. Samo im je – 30 godina razlike. Jedan stariji, drugi mlađi.
Slikamo ih tu na molu. Taman se nekako ugurali na mol, treba paziti da ne upadnemo u more, a turisti stali ispred auta i udarili priču. Od davnina. Traje to, traje, traje... Ma mijenjaju i recepte.
– Možete se malo pomaknuti, samo da snimimo aute?
– Jesu na prodaju? – pitaju Slovenci.
A kojeg biste kupili?
– Pa ovog. Starog.
Ne... Kupite ovog novog, Meganea, pa pričekajte do 2049.
– Dugo nam je to...
Ma brzo će to proći.
Na janjetinu kod Marina, a kad dođete na otok – samo riba
Muzej betinske drvene brodogradnje
Muzej je, dakako, u Betini, a lani je dobio nagradu za najbolji europski mali muzej. Ovdje se može vidjeti kako se radi drveni brod. Ulaznice su 30 kuna za odrasle te jeftinije za djecu, grupe, studente...
Tisno
Kad turist dolazi na Murter – prolazi kroz Tisno. Ovdje je i most koji se diže i spušta. Tisno je ljeti centar elektroničke glazbe. Mnogo je stranaca, a slijedi i “Fuliranje na moru” Tu je zabava.
Gastronomija
Na Murteru se jede sjajno. Tko želi pojesti janjetinu – može to na obali, poznat je restoran Marin na rotoru na magistrali, no kad se prijeđe most, ovdje su forte - delicije iz mora. Ne iz tora. Poznati ribari su iz mjesta Jezera, tu se održava i Big game fishing, a tuna je – specijalitet. Mi smo jeli – tartar od tune. I to je sjajno.
Na Murter se stiže vrlo brzo iz metropole, otprilike je 330 kilometara do cilja. Glavna je stvar - pogoditi kad je spušten most u Tisnom. No, ako se i čeka - kava nije loša.
Cijene su na Murteru kao i u metropoli. U Betini se parking ne plaća, cijene nisu do neba. Svaka čast.
Parking 0 kuna
Pivo 18 kuna
Kava 10 kuna
PODVRŠKE – Plaža između betine i murtera, uspoređuju je s karibima na jadranu
SLANICA – razvikana plaža, kamp, pijesak, more do koljena. gužva, no idealna za picigin i obitelji s klincima tu će uživati
ČIGRAĐA – stijene, lijep bar. može gost pojesti, popiti piće, okupati se. domaćima prvi izbor
VRSAR 95
DUGI OTOK 88
MURTER 88
MEDULIN 86
NIN 86
MOŠ. DRAGA 85
VIR 85
FAŽANA 84
SUSAK 82
N. VINODOLSKI 81
LOVRAN 80
PIROVAC
TRIBUNJ
ČIOVO
ŠOLTA
BAŠ. VODA
PODGORA
LOPUD
KUPARI
LUMBARDA
Isto kao i otok Ugljan. Nekada je hranio cili Zadar skupa sa Virom. Danas ni povrca i voca, nizi mos ribu sa obale (bome i sa brakom) upecati jer su ribari iz Kalija vjerovatno polovili sve sto se da do Italije.