Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET potpisala je danas dva ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava ukupne vrijednosti 1,3 milijarde kune za II. fazu programa e-Škole: Razvoj sustava digitalno zrelih škola (II. faza)” osiguranih iz Europskog fonda za regionalni razvoj te Europskog socijalnog fonda. Ugovor o dodjeli 996.310.200,00 kuna iz Europskog fonda za regionalni razvoj potpisali su ministrica regionalnog razvoja i fondova Europske unije Nataša Tramišak, ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje (SAFU) Tomislav Petric i ravnatelj CARNET-a Goran Kezunović.
Ugovor o dodjeli 350.000.000,00 kuna iz Europskog socijalnog fonda potpisali su, uz ravnatelja CARNET-a, ministar znanosti i obrazovanja prof. dr. sc. Radovan Fuchs i pomoćnica ravnatelja ASOO-a za provedbu strukturnih instrumenata Europske unije Martina Hundrić. Sredstva su namijenjena za izgradnju lokalnih mreža u školama, opremanje škola i učionica, nabavu prijenosnih računala za nastavnike i učitelje, brojne i kontinuirane edukacije za nastavnike, ravnatelje i administrativne djelatnike o načinima primjene računalne opreme u svakodnevnom radu, razvoj digitalnih materijala i sadržaja koji se koriste u nastavi kao i razvoj e-usluga za nastavne i poslovne procese u školama.
„Nastavljamo s podizanjem digitalne zrelosti škola. U uvjetima pandemije posebno se pokazalo koliko je važno podizanje digitalnih kompetencija naših škola, učitelja i učenika jer smo bili spremniji na izazove s kojima smo bili suočeni. Ako pogledate brojke one dovoljno govore u prilog važnosti ovog projekta. Projekt se sufinancira iz dva fonda – iz Europskog socijalnog fonda te Europskog fonda za regionalni razvoj, a uključujući i pilot fazu projekata provedenih u okviru oba fonda ukupno ulažemo 1,6 milijardi kuna kojima obuhvaćamo preko 90 posto osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj te više od 20 000 nastavnika, stručnih suradnika i ostalih zaposlenika“ istaknuo je ministar znanosti i obrazovanja prof. dr. sc. Radovan Fuchs.
„Ovaj projekt doprinosi jačanju kapaciteta osnovnoškolskog i srednjoškolskog sustava te osposobljavanja učenika za tržište rada, daljnje školovanje i cjeloživotno učenje, kao i cjelovite informatizacije administracije, poučavanja i učenja unutar škola. Također projektom se financira izgradnja i poboljšanje infrastrukture s ciljem implementacije sustava digitalno zrelih škola kroz primjenu informacijsko-komunikacijskih tehnologija u nastavnim i poslovnim procesima u svim javnim osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj. U kontekstu promoviranja projekata Kohezijske politike, Europska komisija je u nekoliko navrata istaknula projekt e-Škole kao primjer dobre prakse kako država članica može pomoći obrazovnom sustavu da se nosi s teškom situacijom te kako da minimalizira dugoročne socijalne i ekonomske posljedice pandemije koronavirusa. Potaknuti uspjehom pilot-projekta i planiranim ciljevima velikog projekta, Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova EU predložilo je veliki projekt e-Škole za nagradu REGIOSTARS koju Europska komisija svake godine dodjeljuje projektima financiranima iz sredstava EU. Nagrada REGIOSTARS ukazuje na izvrsnost i nove pristupe u području regionalnog razvoja, a usredotočena je na područja koja su ključna za budućnost regionalne politike EU. U konkurenciji od preko 200 projekata koji su se prijavili, Europska komisija odabrala je projekt e-Škole u uži krug za najbolji projekt u kategoriji Uključujući rast – vještine i obrazovanje za Digitalnu Europu“, naglasila je ministrica regionalnoga razvoja i fondova Europske unije Nataša Tramišak govoreći o dijelu programa e-Škole financiranoga iz Europskog fonda za regionalni razvoj.
Ministar rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Josip Aladrović rekao je kako je „svrha projekta vrijednog preko 349 milijuna kuna sufinanciranog sredstvima iz Europskog socijalnog fonda, je podići digitalnu zrelost svih osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj te time doprinijeti digitalnoj transformaciji nastavnih i poslovnih procesa u sustavu obrazovanja i osnažiti učenike za život i rad u 21. stoljeću, unaprijediti strateško vođenje škole u području podizanja digitalne zrelosti i unaprijediti digitalne kompetencije odgojno- obrazovnih djelatnika i ostalih zaposlenika škola.“
„Iako se danas obilježava svečano potpisivanje ugovora za veliki projekt e-Škole, zahvaljujući uspješnoj suradnji s korisnikom Hrvatskom akademskom i istraživačkom mrežom - CARNET, već su započete aktivnosti ovog strateškog projekta vrijednog gotovo milijardu kuna koje tijekom provedbe prati SAFU. Radi se prvenstveno o aktivnostima koje su vezane za projektiranje mreža škola, izgradnju lokalnih mreža, nabavu specijalizirane opreme i opremanje nastavnog osoblja. Projektom digitalizacije školstva e-Škole bit će obuhvaćeni odgojno-obrazovni djelatnici, administrativno osoblje te učenici u više od 1000 osnovnih i srednjih škola s ciljem razvoja sustava digitalno zrelih škola“, istaknuo je Tomislav Petric, ravnatelj SAFU-a.
Ravnatelj CARNET-a Goran Kezunović istaknuo je kako CARNET kontinuirano osmišljava različite projekte i razvija e-usluge prateći nove trendove u svrhovitoj upotrebi informacijsko- komunikacijske tehnologije u obrazovanju.
„Pilot projektom smo obuhvatili 10 posto škola i postigli rezultate koji su nam dali dodatni poticaj za drugu fazu projekta. Uz to, opremanjem škola i nastavnika, digitalnim sadržajima i edukacijama o primjeni IKT-a u nastavi doprinijeli smo i brzoj prilagodbi škola za nastavu na daljinu tijekom izvanrednih okolnosti izazvanih pandemijom koronavirusa. Prošle jeseni smo, u okviru druge faze projekta isporučili više od 26 tisuća prijenosnih računala za nastavnike, a tijekom narednih mjeseci opremit ćemo njih još oko 27 tisuća. Ukupno smo do sada u drugoj fazi programa e-Škole izvršili aktivnosti u vrijednosti većoj od 281 milijun kuna“, istaknuo je Kezunović.
Sustavno i redovito korištenje najmodernije tehnologije u učenju i poučavanju, adekvatna infrastruktura i računalna oprema u svim školama u Hrvatskoj kao i brojne razvijene e-usluge za nastavne i poslovne procese te niz edukacija za razvoj digitalnih kompetencija školskih djelatnika – samo su neke od prednosti koje donosi CARNET-ov program e-Škole, koji je odigrao važnu ulogu i u izvanrednoj situaciji izazvanoj pandemijom koronavirusa i potrebi za prelaskom na online nastavu tijekom protekle školske godine. Program “e-Škole: Cjelovita informatizacija procesa poslovanja škola i nastavnih procesa u svrhu stvaranja digitalno zrelih škola za 21. stoljeće” započeo je u ožujku 2015. godine pilot- projektom u kojemu je sudjelovalo 10 posto hrvatskih osnovnih i srednjih škola (151 škola), a rezultirao je povećanjem razine njihove digitalne zrelosti za najmanje jednu razinu.
Na temelju iskustava i rezultata pilota CARNET je u rujnu 2018. godine krenuo s provedbom druge faze programa pod nazivom „e-Škole: kojim će se kraja 2022. godine digitalno transformirati nastavni i poslovni procesi u svim školama u Republici Hrvatskoj financiranima iz državnoga proračuna. U okviru druge faze programa e-Škole do sada su projektirane lokalne mreže u 1056 škola, a izvedeno je 767 od ukupno 1483 lokacija. Uskoro završava nabava za aktivnu mrežnu opremu koja će omogućiti stavljanje lokalnih mreža u funkciju. Prošle godine isporučeno je 26 350 prijenosnih računala u 1200 škola, a tijekom jeseni CARNET će isporučiti još njih 26 755. Objavljeni su i novi digitalni obrazovni sadržaji, njih 31 za 15 nastavnih predmeta za peti i šesti razred osnovne škole te prvi, treći i četvrti razred opće gimnazije.
Sa svrhom pružanja maksimalne podrške školama osnovani su mobilni timovi koje čine CARNET-ovi stručnjaci. Timovi su raspoređeni regionalno po čvorištima u Hrvatskoj (Zagreb, Osijek, Rijeka i Split) te obilaze lokacije škola i pružaju podršku za korištenje mreže i računalne opreme. Za provedbu projekta odgovorna je korisnička institucija, Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET, a projektni partneri su Agencija za odgoj i obrazovanje i Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Fakultet organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu te Inovacijski centar Nikola Tesla i Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.