Na školski uspjeh osnovnoškolaca utječu obrazovanje i prihodi roditelja, njihov odnos prema djeci, broj slobodnih aktivnosti djece, ali i odrastanje u ratom pogođenim područjima. Pokazalo je to istraživanje na uzorku od 389 obitelji iz ratom teže pogođenih područja poput Pakraca, Osijeka, Slavonskog Broda, Siska... te 414 obitelji iz gradova manje pogođenih ratom poput Zagreba, Rijeke, Splita, Koprivnice, Novog Marofa...
Veći emocionalni problemi
Istraživanje na uzorku od 812 obitelji radile su profesorice s Odsjeka za psihologiju zagrebačkog Filozofskog fakulteta Gordana Kuterovac Jagodić, Kordana Keresteš i Irma Brković. Djeca od petih do osmih razreda iz ratom pogođenih gradova imaju slabiji opći školski uspjeh od djece iz gradova manje pogođenih ratom. Imaju više emocionalnih problema i problema u ponašanju, idu na manje slobodnih aktivnosti, ali imaju više prijatelja od djece iz područja koja nisu tako bila pogođena ratom. No, prosječni uspjeh svoj djeci, bez obzira na područje u kojem žive, vrlo je dobar. Majke i očevi djece iz ratom pogođenih područja manje su obrazovani, imaju manje prihode, koriste stroža sredstva discipliniranja djece, navodi se u istraživanju objavljenom u časopisu Psihologijske teme. Napomenimo da istraživanje govori o prosjeku, a ne o tome da sva djeca iz ratom pogođenih područja imaju slabiji opći školski uspjeh.
Besplatne aktivnosti
– Obrazovanje roditelja i bolji prihodi pokazali su se najvažnijima u istraživanju za školski uspjeh djece. Obrazovaniji roditelji su u prosjeku djeci bolji uzor za učenje, potiču rasprave s djecom, a ne podložnost, i potiču ih na samostalno razmišljanje – kaže prof. psihologije Gordana Kuterovac Jagodić. Na uspjeh djece pozitivno utječu slobodne aktivnosti, koje nisu dostupne svoj djeci i u svim područjima, zato kaže:
– Djeca koja idu na organizirane slobodne aktivnosti odgovornija su i prema školi, no ako ih imaju previše to može biti kontraproduktivno. Bilo bi dobro da u područjima pogođenim ratom djeca imaju pravo na besplatne slobodne aktivnosti jer njihovo pohađanje pozitivno utječe na samopouzdanje i afirmaciju u nečemu u čemu su dobri.
>>MZOS: Ima li 90% učenika slabije ocjene tek će se saznati