O tome zašto nikoga u turizmu, uključujući i ministra Bajsa, ne zabrinjava šest posto manje turista u prvih pet mjeseci ove godine te o drugim turističkim aktualnostima razgovarali smo s predsjednikom Udruge hrvatskih putničkih agencija Borisom Žgombom.
– Možemo biti nezadovoljni predsezonskim rezultatom, ali za zabrinutost nema razloga. Taj minus možemo nadoknaditi za samo jedan dan u špici sezone. Lani smo imali puno neizvjesniju predsezonu, a sada smo bez obzira na rezultat na pragu stabilne sezone, nalik na lanjsku koja je ispala vrlo solidna.
Osim u prihodima koji su lani bili otprilike milijardu eura manji nego 2008.godine.
– Istina je. No, ako ove godine ponovimo lanjskih 56 milijuna noćenja, neće biti novog pada prihoda. Nema masovnih sniženja cijena, a prodano je 60-65 posto sezone tako da neće biti ni masovnog last minutea. Lanjske se sezone po nižim, last minute cijenama prodalo čak 50 do 60 posto aranžmana, a u 2010. očekujem da to bude deset ili najviše 15 posto. No, sezona nije gotova i nema razloga za euforiju.
Očito je da se turistička potražnja oporavlja?
– Da, dobre vijesti dolaze iz Njemačke, Nizozemske, Skandinavije, Rusije... Nema zabrinjavajućih odstupanja ni na jednom tržištu.
Kako je kod mediteranskih konkurenata?
– Turska je stabilna, Španjolska se bori s podbačajima, turistički posjet oscilira i u Italiji, a u najvećim je problemima Grčka.
Vrlo često hvalite mjere ministra Bajsa. Je li to zato što su vrlo opipljive, novčane, u čemu, pritom, participiraju agencije, pa i vaša?
– Nekoga tko je odlučio financijski pomoći sektoru treba pohvaliti. Svatko tko u sektoru izdvoji za oglašavanje može još toliko dobiti od Ministarstva turizma, odnosno HTZ-a.
Udruženo oglašavanje je vrlo dobar potez. Da toga nije bilo, lani bi, u jeku krize, neki europski organizatori putovanja Hrvatsku izbacili iz programa. Ove su godine, pak, modeli prošireni, cilja se na produljenje sezone i aviogoste.
Zajedničko oglašavanje zaustavilo je i trend pada organiziranih turističkih dolazaka u Hrvatsku.
– Do prije dvije godine mislilo se da je dovoljno ponudu staviti na internet i gost će doći. Mnogi su bili u zabludi misleći kako se mogu prodavati direktno, bez posredovanja agencija. Broj organiziranih gostiju je padao, a trend bi se možda i strmoglavo nastavio da nije bilo zajedničkog oglašavanja. Svaki se kroz to uloženi euro turizmu vraća.
A je li naš turizam ove godine spremniji za goste nego lani?
Što se tiče agencijskog djelokruga, definitivno - da. Projekt pretvaranja agencija u destinacijske menadžment kompanije odmiče i gostu će u 2010. mnoge nuditi znatno širu paletu proizvoda i usluga nego lani, a pogotovo prijašnjih sezona.
Četrdest posto Hrvata ovaj je praznični tjedan spojilo i uzelo godišnji, koliko će ih na more?
- Puno, sigurno puno. Sezona kupanja je počela, cijene su 15 do 30 posto niže doli u špici pa će domaći gosti sigurno smanjiti minise iz predszeone
za pedesete Daj vase najbolje goste Zagrebcane naucite voziti po autocesti, tako da znaju, lijevom trakom voze oni \"najbrzi\", a desna traka je za njih Zagrebcane. Kultura u prometu im je cista nula.