Nova era letenja uskoro počinje, piše BBC. Naime, američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) 12. lipnja ove godine izdala je posebnu potvrdu za model letećeg automobila koji je razvio Alef Aeronautics, dopuštajući mu letenje na ograničenim lokacijama u svrhu demonstracije, istraživanja i razvoja.
Napredna zračna mobilnost (AAM) je krovni izraz za putničke ili teretne letjelice koje su visoko automatizirane. Često se nazivaju zračni taksiji ili zrakoplovi s vertikalnim uzlijetanjem i slijetanjem (VTOL). Ova vozila u teoriji nude brži i sigurniji prijevoz od vrata do vrata. Neće ih usporiti ni infrastruktura ni prometne gužve na terenu. Iako je leteći automobil i sada prilično popularan, dopuštenje koje je Alefu dodijelila FAA označava prekretnicu u budućnosti zračne mobilnosti.
Međutim, još uvijek postoji mnogo izazova koje treba riješiti prije nego što leteći automobili postanu stvarnost u gradovima širom svijeta. Osnivači Alefa započeli su raditi na konceptu 2015. i izradili svoj prvi prototip letećeg automobila u punoj veličini 2019. - Model A. Ovim putničkim automobilom koji je legalan za promet moći će voziti dva putnika. Domet vožnje mu je 322 kilometra, a domet leta od 177 kilometara.
POVEZANI ČLANCI:
Elegantno i kompaktno, vozilo je dizajnirano tako da izgleda poput običnog automobila. Ne treba mu uzletište, dovoljno mu je tradicionalno parkirno mjesto. Tvrtka tvrdi da vlastita tehnologija automobilu omogućuje okomito uzlijetanje i transformaciju u dvokrilni zrakoplov u tijekom leta, s vratima koja se pretvaraju u krila. Sve je to dio nastojanja da se dramatično promijeni svakodnevno putovanje na posao.
Do sada je, međutim, samo nekolicina investitora doista vidjela model A kako leti tijekom demonstracije 2019., navodi se na web stranici tvrtke. Međutim, još uvijek postoji niz tehnoloških izazova. - Neke od komponenti koje su nam potrebne jednostavno ne postoje u današnjem svijetu. Na primjer, kako bismo izbjegli diferencijalni stres, potrebni su nam visoko specijalizirani motorni sustavi propelera - objašnjava Jim Dukhovny, izvršni direktor Alef Aeronauticsa.
Ograničenja veličine, težine i cijene će diktirati koliko brzo će ova vozila biti dostupna javnosti i hoće li biti sigurna za vožnju. Tvrtka sa sjedištem u Kaliforniji nada se da će započeti proizvodnju 2025. ili početkom 2026., iako su vozila već dostupna za prednarudžbu. Cijena je trenutno 300.000 dolara, ali u Alefu se nadaju da će se ona na kraju spustiti na 35.000 dolara po komadu. Model A smatra se ultralakim "vozilom niske brzine", što je zakonska klasifikacija koja je izvorno rezervirana za kolica za golf i mala električna vozila, a dolazi s vrlo strogim smjernicama koje je postavila Nacionalna uprava za sigurnost u prometu.
- To je prethodnica. Kada su automobili počeli mijenjati konje, pojavila su se mnoga pitanja o sigurnosti, o tome što će se dogoditi s gradovima i slično. Mnogi su se htjeli vratiti konjima. Međutim, ako se sve napravi kako treba, leteći automobil trebao bi biti sigurniji - kaže Dukhovny. No, model A trebao bi biti i automobil za cestovni promet, a to što je lagan i aerodinamičan i prema tome siguran za nebo moglo bi značiti da je manje siguran za cestu. Pravne i sigurnosne prepreke su složene.
Operacije urbane zračne mobilnosti uglavnom će biti odgovornost pružatelja usluga zračne navigacije u zemlji (ANSP), kao što je FAA u SAD-u. ANSP ima punu nadležnost nad operacijama u zračnom prostoru određene zemlje i tijelo je koje certificira nove tipove zrakoplova nakon rigoroznih sigurnosnih pregleda. Uloga gradova u osiguravanju sigurnosti bit će provođenje propisa koje postavljaju ovi pružatelji usluga.
Prema izvješću nacrta koje je objavila FAA, operacije letećih automobila isprva će koristiti postojeći regulatorni okvir i pravila (kao što su pravila vizualnog letenja, pravila instrumentalnog letenja) kao platformu za bolje performanse zrakoplova i više razine autonomije. Izvješće ukazuje na probleme kao što su buka, zagađenje, sigurnost, održivost i troškovi. Tko će voziti leteće automobile? Hoće li putnici trebati dozvolu? Kako će vozila iznad glave na malim visinama utjecati na život u susjedstvu? Tko će biti odgovoran za eventualni pad?
Brzina kojom će se takva vozila kretati može dovesti do sudara, bilo između automobila ili sa zgradama. Točno, znanstveno vođeno planiranje staze i putanje stoga je bitno. FAA predviđa "zračne taksije" koji rade unutar određenih koridora između zračnih luka i heliodroma unutar gradskih središta. Međutim, još uvijek ne postoje odredbe za planiranje putanje letećeg automobila.
POVEZANI ČLANCI:
A tu je i problem buke. Dizajnirati leteće automobile da budu iznimno tihi je teško, pogotovo kada velike komercijalne operacije mogu imati stotine polijetanja i slijetanja svakog sata. Električni propeleri i drugi elementi dizajna pogona letećih automobila mogu smanjiti zagađenje bukom, a urbanisti bi svakako trebali uzeti u obzir razinu decibela. Možda će biti potrebni i strogi državni propisi za kontrolu razine buke. Smjernice za zračnu infrastrukturu mogu se preuzeti iz postojećih propisa koji se već primjenjuju na tradicionalne zrakoplove i helikoptere.
Nasa se udružila s FAA-om, sveučilišnim istraživačima i drugim liderima u industriji kako bi razvila softverske alate koji modeliraju i predviđaju buku AAM-a, u nastojanju da pomognu proizvođačima u dizajniranju tiših vozila. Njegova napredna kampanja zračne mobilnosti istražit će ljudsku reakciju na nisku razinu buke i prag za takozvanu "širokopojasnu buku". Arup, britanska tvrtka koja pruža usluge dizajna, inženjeringa i održivosti u izgrađenom okruženju, nedavno je organizirala okrugli stol kako bi istražila mogućnosti i nedostatke tržišta zračne mobilnosti.
- Gradovi imaju više mogućnosti za uspostavljanje kontrole putem poslovnih dozvola. Kao i kod zračnih prijevoznika i zračnih luka, općine imaju ovlasti regulirati licencirane operacije komercijalnih usluga zračne mobilnosti. To može uključivati pravila oko policijskog sata, maksimalnu gustoću helidroma u određenim četvrtima i naknade - kaže Byron Thurber, Arupov pomoćnik direktora u San Franciscu. Drugim riječima, gradovi mogu postaviti zaštitne ograde koje pomažu u određivanju kada i gdje služba zračnog taksija može raditi.
Vjerojatno nije iznenađenje da je Los Angeles, sa svojim legendarnim prometom, grad koji se često spominje kao jedan od pionira. Međutim, mogu li leteći automobili pomoći u oslobađanju od prometne zagušenosti grada kao što je Los Angeles? - Jedna stvar koju treba imati na umu je da urbana zračna mobilnost neće riješiti zagušenja. Na nebu vjerojatno nikad nećemo vidjeti toliko automobila kao na zemlji. U suprotnom, na nebu bi vladale prometne gužve - kaže Thurber.
Vjerojatniji scenarij je korištenje zračnih taksija u gusto naseljenim područjima poput središta Londona ili New Yorka u vrijeme najvećih gužvi prilikom odlaska na posao. U početku će vjerojatno samo vrlo bogati putnici moći letjeti, kao što je bio slučaj s ranim danima komercijalnog zrakoplovstva. No, s vremenom bi leteći automobili mogli postati pristupačni i ostalima, osobito ako gradovi potaknu tvrtke da pristup i usluge omoguće i siromašnijim četvrtima.
Godine 2021. Ministarstvo prometa Los Angelesa (Ladot) ugovorilo je s Arupom izradu izvješća o razmatranjima okvira politike urbane zračne mobilnosti. Izvješće naglašava da se na leteće automobile treba gledati kao na financiranu općinsku uslugu i javno dobro. Nakon što se dokaže opravdanost koncepta, provedu rigorozna testiranja i umanje sigurnosni rizici, napredne usluge zračne mobilnosti trebale bi funkcionirati slično kao knjižnice, škole, zračne luke ili ceste. Ne kao disruptivna tehnologija, već kao vrijednost cijele zajednice.
>> VIDEO Biser s hrvatskih prometnica: Pogledajte kako je ovaj vozač odlučio zaobići gužvu
Sva sreća pa to neću doživjeti.